Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

@Mr.SS:

Hvilke temperaturer rapporterer Cortemp beta 0.91? (panelet med den info ble "strategisk skult" av SuperPi-tallene).. :)

6690266[/snapback]

 

 

Husker ikke :blush:

 

Her får du uansett ny info, med 400fsb overklokk. Hvor bør stoppgrensen på cpu-temp og voltage gå?

 

edit: Det ble 14s på pifast 1m.

post-12185-1155774627_thumb.png

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fantastisk mail jeg våknet opp til, E6600 er forventet på lager den 29.8. Flere som våknet opp til den mailen fra komplett? Er i grunn avhengig av PC rimelig kjapt så smeller de den meldingen i trynet mitt :hrm:

6690763[/snapback]

Jeg hadde noe tilsvarene med hovedkortet som var forventet 2.9 eller noe slikt, da avbestilte jeg og bestilte noe på netshop.

Lenke til kommentar
Eller at du har fått en Conroe-utgave med konkav IHS ( http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=111782 ) ...

6689951[/snapback]

Det er ikke umulig. Har lagt merke til at det kun ser ut til at det har vært kontakt langs kantene på denne prosessoren. Med boxed-kjøleren ser man tydelig at den runde bunnen tegner en sirkel langs kanten på prosessoren.

 

Mackanz: Jeg har kjent på bunnen av kjøleren, og den er ikke varmere enn at man kan ta på den uten at det gjør vondt.

 

Daytona: Jeg har prøvd med 2 forskjellige kjølere, med samme resultat. Tror ikke det er noe galt med dem.

 

En annen ting, er det høyere stock vcore på retail prosessorene (1.325v) i forhold til ES prosessorene som dukket opp for en tid tilbake?

Lenke til kommentar

Postmannen kom på døra med pakken i dag, men hadde ikke nok penger til å betale. Skjønner ikke hvorfor de tok den med. Hvem går rundt med 13 000,- liksom.

 

Så egentlig får jeg ikke til å hente ut pakken før i morgen. Jeg sa at pappa skulle ta ut penger i dag, og spurte postmannen om han ikke kunne komme tilbake litt senere. Men han sa at pappa kunne komme ned til terminalen før klokken 4.

 

Jeg bør få dataen i dag, skal på LAN.

Lenke til kommentar

Sånn da var E6600 bestilt fra SHG, samt Asus P5W DH Deluxe og mye annet diverse. XFX GeForce 7900GT M470 får de ikke på lager før 22. august, men det er tatt i betrakning ettersom jeg ikke får tid til å sette sammen systemet før neste helg uansett. XFX parret med VF900-Cu og litt voltmodding pluss litt ekstra kjøling på IC så håper jeg å klare minst 650/900. :D

Lenke til kommentar

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3829

 

There is no announced ship date of Kentsfield yet, though Intel has announced that the processor will ship for $999 -- the same as every other "Extreme" processor the company has announced.  Intel has no price cuts for the E6700 processor planned until after the quad-core Kentsfield launch as well.  Since the E6700 has a distributor price of $530, the Kentsfield actually offers some discount for the second core.

 

Da kan jeg tro at å kjøpe èn kentsfield + 975X/965 hovedkort blir mye mye rimeligere enn AMDs 4X4 med to FX prosessorer. (Som er ment til å konkurrere med Kentsfield? Og er vel bare FX prosessorer som kan kjører 4X4?)

Lenke til kommentar
Eller at du har fått en Conroe-utgave med konkav IHS ( http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=111782 ) ...

6689951[/snapback]

Det er ikke umulig. Har lagt merke til at det kun ser ut til at det har vært kontakt langs kantene på denne prosessoren. Med boxed-kjøleren ser man tydelig at den runde bunnen tegner en sirkel langs kanten på prosessoren.

 

Mackanz: Jeg har kjent på bunnen av kjøleren, og den er ikke varmere enn at man kan ta på den uten at det gjør vondt.

 

Daytona: Jeg har prøvd med 2 forskjellige kjølere, med samme resultat. Tror ikke det er noe galt med dem.

 

En annen ting, er det høyere stock vcore på retail prosessorene (1.325v) i forhold til ES prosessorene som dukket opp for en tid tilbake?

6690953[/snapback]

 

Måste väl vara fara för rma på en sån cpu väl? IHS ska ju inte vara så enormt skev då.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke opplest og vedtatt her på forumet at beste valget mht. pris vs. ytelse er en Conroe-rigg kontra en X2(dualA64)-rigg.

Selv skal jeg prøve å bidra så godt jeg kan med erfaringer fra det rimelige Conroe-systemet jeg om ikke lenge skal teste ut litt.. Det er vel bl.a. dette denne tråden er opprettet for?

 

6690266[/snapback]

 

Jeg mener klart conroe platformen er den som gir mest for pengene nå , prosessorene har også bedre overklokkings potensiale.

 

Jeg tok en ny sammenligning mellom min opteron [email protected] 2gb minne

mot min conroe E6600@3,2ghz 2gb minne,

jeg konventert en WMV fil til DVD med siste nero og programmet brukte begge kjernene under konventering på begge platformene, ca70 prosent.

AMD pcèn brukte 23,5 minutter mens Intel pcèn brukte 13 minutter.

 

La os håpe Amd snart kommer med konkuranse dyktige prosessorer

Lenke til kommentar
@Simen1:

Har du en skjult agenda med innlegg med anbefalinger av X2'er kontra Conroe.. samt spre mindre gode nyheter om Conroe/Intel brikkesett? Får ikke håpe det.. for det er i tilfelle litt "på kanten" for en "mann i din stilling".. :hmm: Vi har allerede minst en som "tar ansvar" for den jobben.

:)

Dersom dette kun er fakta du vil dele til info for alle som vurderer Conroe så er jo det helt legitimt.

Det er vel noen tester/tråder på nett som antyder at Conroe-platformen har en ulempe i forhold til nyere X2 mht. effektforbruk og varmeutvikling.

6689958[/snapback]

Hei :) Beklager at jeg ikke svarer før nå. Har vært travelt på jobb i dag. Jeg har ingen skjult (eller åpenlys) agenda om å sverte Conroe, Intel, intels brikkesett eller lignende. Jeg har derimot en del preferanser til hva jeg liker og ikke liker og kan ramse fort opp de mest aktuelle her. Det handler ikke om merke, men om et nøytralt fokus på ulike egenskaper:

- Effektforbruk. Dette er noe jeg siden lenge for Pentium 4 har hatt fokus på og misslikt utviklingen om høyere effektforbruk. Når det nå peker nedover så er jeg svært fornøyd. Effektforbruket er hovedgrunnen til at Pentium 4 har fått mye kritikk fra meg opp gjennom årene og nå viser Conroe og brikkesettene seg å ikke være fullt så gull og grønne skoger som mange har trodd. Høy effekt betyr dyre og store kjølere, bråkete kjølere, krav til kraftigere og dyrere PSUer, kabinettvifter og høyt strømforbruk, særlig i land der det er nødvendig med luftkondisjonering i rommene der PCene står. Jeg har tidligere drevet en del med underklokking for å få ned effektforbruket og er svært fornøyd med at det nå leveres CPUer med 35W TDP og mye lavere enn det idle.

- Ytelse. Her har jeg hele tiden æret Conroe for en fantastisk ytelse på alt fra E6600 og oppover, særlig ved overklokking. Selv i 64bit ytelse ser Conroe ut til å være overlegen til tross for en del spekulasjoner på dette tidligere i tråden.

- Ytelse/krone. Her kan vi med en gang dele opp i to klasser: E6600 og oppover, og E6400 og nedover. Den øverste prisklassen interreserer ikke meg så mye på grunn av at det er for dyrt for meg likevel, men det er ingen tvil om at Conroe seirer grundig her. I den laveste prisklassen er synet mer delt. Om man skal overklokke mye så er Conroe førstevalg, men om man skal kjøre på orginal hastighet eller er opptatt av effektforbruk eller oppgraderbarhet (quadkjerne) så er AMD førstevalget. I prisklassen under 1500kr for CPU konkurrerer ikke Conroe i det hele tatt så der er det K8 mot netburst. Her er det liten tvil om at AMD stikker av med en god seier nesten uansett hvordan man snur og vender på det.

- Behov/pris. Her er det mange som overvurderer behovet sitt, stikker fingeren i lufta og kjøper det som "alle andre" synes er kult for tida og det lommeboka klarer. Altså ofte Conroe. Jeg er i mot sløsing med ressurser, også penger og ønsker heller å anbefale det billigst mulige systemet som tilfredsstiller kravene til en bruker i stedet for å anbefale å gå opp en prisklasse. Pengene sparer man likevel ikke. Man bruker de bare en annen plass, ikke nødvendigvis datautstyr. Hvis valget står mellom en PC til 20.000 og en til 10.000 + billig sydenferie med familien, og personen vil bli omtrent like fornøyd med PCen til 10.000 så nøler jeg ikke med å anbefale den siste løsningen. Lykke i livet består av så mangt, ikke bare maksimal PCytelse. Dersom man kan bli lykkelig på to områder for samme sum så anbefaler jeg heller det. Faktoren behov/pris går som regel i disfavør av Conroe siden jeg ofte anbefaler å gå ned i prisklasse om behovet for noe dyrere ikke er til stede. Som nevnt over ligger AMD godt an i de lavere prisklassene for tiden. Det handler altså ikke om merke men om andre faktorer.

- Oppgraderingsmuligheter. Oppgradering er noe jeg alltid tar med i betraktning ved nykjøp av PC. Det er fordi jeg ser på det som gunstig å gjøre minst én oppgradering av vitale komponenter før jeg skifter ut hele greia. Det er økonomisk, miljøvennlig og minimering av "sløs". Når man ser på historikken til intel angående oppgraderbarhet så er den vesentlig dårligere enn for AMD. Sokkelen er riktignok den samme LGA775 for intel, men det har likevel ikke vært enkelt å stappe inn nye prosessorer i et gammelt hovedkort på grun av inkompatibiliteter. AMD har gjort det bedre etter sokkel A på den fronten ved at så lenge sokkelen passer så er det mulig å opgpradere. F.eks er det lovet at firekjerne K8L vil passe fint i dagens AM2 hovedkort. Engineering samples av Kentsfield lar seg kjøre på 975X, men det er ikke lovet noen kompatibilitet med ferdige prosessorer. Det kan skyldes 985X som ligger i kulissene og lover 1333FSB, en økning som Kentsfield vil nyte godt av.

 

Jeg håper med mange av innleggene mine å sette lys på de sidene av Conroe som ikke nevnes så mye i tråden. Om jeg er litt kjerringa mot strømmen så er nok det mye på grunn av idealene og de faktorene jeg tenker på som viktige, og ikke på grunn av merkenavnet. Jeg tipper at det er en del som ikke tør å trå inn i Conroe-tråden med kritiske argumenter i frykt for å bli lynsjet ut som AMD-fan. Jeg har prøvd å opptredd objektivt på forumet før, nå og har planer om å fortsette med det. Dette innebærer også å bidra med de negative tingene om Conroe som jeg føler mangler i tråden for å gjøre tråden objektiv. Ikke at jeg har forhåpninger om at AMD skal bli likestillt og få like mye omtale i denne tråden, for det har jeg ikke, men at både de positive og negative sidene med Conroe blir belyst sånn at folk får et tosidig syn, både styrker og svakheter med Conroe og tilhørende ting som brikkesett.

 

SuperPi har vært et stort diskusjonstema mellom oss to i det siste. Jeg skal ikke dra opp diskusjonen nå igjen, men bare si at det ikke er merketilhørighet som får meg til å misslike det programmet som et mål på ytelse, men rett og slett programmets egenskaper til å måle noe som har relevans for folk. Conroe scorer bra i SuperPi, greit nok, men det programmet vil si meg akkurat like lite om f.eks K8L viser seg å kjøre superPi 1M på 5 sekunder uten overklokking. Altså nok en egenskapbasert preferanse som ikke har med merketilhørighet å gjøre.

 

PS. Som en digresjon så vil jeg ikke at min stilling som community manager skal bli bruk mot meg som deltager i diskusjoner. Jeg deltar her på lik linje med alle andre, uttaler meg privat, må følge de samme reglene som alle andre osv. Hvis jeg skulle skulle skillt tydligere på stillingen og jeg som privat bruker så kunne jeg opprettet en ny bruker, men det er både upraktisk, uønsket, mot reglene i forumet og trolig blitt oppdaget og satt i sammenheng veldig raskt. Og da har jeg samme problem igjen om noen mener jeg som bruker bør opptre annerledes på grunn av min stilling. En tredje mulighet er å kun være community manager og ikke uttale meg som privatbruker i det hele tatt. Da vill jeg nok mistet motivasjonen for å være på forumet rimelig raskt. Det jeg prøver å si er at jeg ikke være nøytral i diskusjoner på grunn av stillingen, men at jeg som regel prøver å være det. I hvertfall i diskusjoner om AMD/Intel, ATI/Nvidia og de mest andre ømtålige områdene. Jeg har likevel en del preferanser, ikke basert på merkenavn, men basert på egenskaper, forretningsskikk, moral, miljø, nøkternhet og sånne ting.

 

Huff, det ble en smule langt, men jeg regner med at i det minste TL1000S har klart å lese seg gjennom hele "avhandlingen". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...