Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Jeg syntes p5w dh kortet mitt virker meget bra, det finner ikke på noe tull selv om en overklokker litt for mye ,det følger dessuten med fjernkontroll til styring av mediaplayere dersom en noen gang skulle få brukt for noe slikt , eneste minuset for min egen del er at jeg har problemer med å holde temperaturen på chipsettet nede , jeg bruker lian-li kabinett og her står hovedkortet opp ned noe som ikke heat pipe kjølingen er beregnet til , jeg har god luftkjøling men alikevel kommer temperaturen opp i mot 50 grader når jeg kjører dual prime

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser dere sliter med temperaturen på brikkesettet. Tidligere i dag leste jeg  en plass at P965 utvikler hele 19W. Jeg håper og tror at 975X som P5WDH er utstyrt med, utvikler mindre varme enn det.

6688964[/snapback]

 

Voldsomt da, håper det er noen brikkesettprodusenter som tar noe anvsr på denne fronten, de bruker jo snart mer enn CPUen...

 

AtW

Lenke til kommentar

19w er vel ikke så gærent? Er ikke så fryktelig mye mer enn en harddisk, så burde ikke være så vanskelig å kjøle det ned...

 

Daytona*: er 50c for mye da? Hvor høy fsb kjører du? Så lenge det ikke er ustabilt på 50c, så skal ikke det by på noen problemer(forutsatt at sensoren er korrekt)

Lenke til kommentar

Løsningen er vel å integrere minnekontrolleren og PCI-express-kontrolleren på prosessoren sånn at varmeutviklingen til de delene inngår i varmebudsjettet til prosessoren ;) AMD har jo kommet halvveis i den integreringa for lenge siden. (Ikke at det betyr de mangler effektslukende brikkesett likevel. Dessverre. Så vidt jeg husker var nforce 4 SLI32 oppe i 16W)

 

19w er vel ikke så gærent? Er ikke så fryktelig mye mer enn en harddisk, så burde ikke være så vanskelig å kjøle det ned...

6689005[/snapback]

En harddisk utvikler normalt 8-13W over en overflate på ca 400-450 kvadratcentimeter. En northbridge utvikler altså opp mot 19W på ca 1 kvadratcentimeter. Varmeutviklingen er altså mye mer konsentrert og gir dermed store temperaturproblemer om det ikke kjøles med vifte og kjøleribbe. I motsetning til hva en harddisk krever av kjøling. Enkeltstående harddisker klarer seg helt fint uten noen nærliggende vifte. En bris forbi disken, gjennom kabinettet og ut PSU holder fint.

Lenke til kommentar

Mulig det ikke gjør noe med denne temperaturen på chipsettet , men jeg har meget god luftkjøling og hadde håpet på en lavere temperatur.

 

Jeg kjørere dual prime nå ,har stått på litt over 1 time

da har jeg 38grader på cpu 1.475v fsb 356 E6600@3,2ghz

hovedkort temperatur/chipsett viser 48grader i asus probe som gir alarm ved 45 grader.

Romtemperaturen er på 25grader.

Lenke til kommentar
Jeg ser dere sliter med temperaturen på brikkesettet. Tidligere i dag leste jeg  en plass at P965 utvikler hele 19W. Jeg håper og tror at 975X som P5WDH er utstyrt med, utvikler mindre varme enn det.

6688964[/snapback]

Jeg får P5B i morgen. Huff, ikke bra. Får håpe det holder seg kjølig nok.

 

Beklager for å mase litt, men jeg har aldri drevet med overklokking og slikt før. Hva er Dual Prime?

Lenke til kommentar

Min E6600 blir noe inni h****e varm. Har prøvd både med boxed kjølern og en Zalman CNPS9500 uten noe særlig hell. Med Zalmankjølern gir alle hastigheter over 3Ghz (1,45-1,50v Vcore) 70 grader eller mer med full load (dual prime 95). Så feiler den ene kjernen og tempen synker til 60 og noe.

 

Selv med bruk av boxed kjølern og stock hastighet og volt går prosessoren opp til en 60-70 grader.

 

Har prøvd å montere kjølerne om igjen med ny kjølepasta en to tre ganger. Det så ut til å hjelpe litt med boxed kjølern, men ikke så mye. (en 5-7 grader kanskje).

 

Det høyeste jeg har klart å få den Prime 95 stabil på er ca 3.4Ghz. Men det er noe seriøst galt med kjølingen / varmen i mitt tilfelle. Kan prosessoren bli liggende litt skjevt på Sockett 775 om man er uheldig, og dermed få dårlig kontakt med kjøleribben? Eller kan heatspreaderen ha dårlig kontakt mot selve prosessorkjernen?

 

Har et Gigabyte 965P DS4 (kortet klarer fint 400Mhz FSB), og temperaturen leses av med et program som fulgte med.

Lenke til kommentar
Jeg ser dere sliter med temperaturen på brikkesettet. Tidligere i dag leste jeg  en plass at P965 utvikler hele 19W. Jeg håper og tror at 975X som P5WDH er utstyrt med, utvikler mindre varme enn det.

6688964[/snapback]

Jeg får P5B i morgen. Huff, ikke bra. Får håpe det holder seg kjølig nok.

 

Beklager for å mase litt, men jeg har aldri drevet med overklokking og slikt før. Hva er Dual Prime?

6689248[/snapback]

Jeg har prime 95 installer på 2 hardisker og har laget snarvei på skrivebordet slik at jeg kan kjøre belastningstest av cpu på begge kjernene samtidig

 

se bildet:

post-67974-1155767687_thumb.png

Lenke til kommentar
Min E6600 blir noe inni h****e varm. Har prøvd både med boxed kjølern og en Zalman CNPS9500 uten noe særlig hell. Med Zalmankjølern gir alle hastigheter over 3Ghz (1,45-1,50v Vcore) 70 grader eller mer med full load (dual prime 95). Så feiler den ene kjernen og tempen synker til 60 og noe.

6689365[/snapback]

Jeg ville kontrollert bunnen på den kjøleren din ,mulig den er skeiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er flere som sliter litt med både varme brikkesett og varme Conroes (ifølge tråder på xs.org).

Det som er viktig i denne forbindelse er å skille reelle temperaturer og avlest temperatur (via software/Bios). Sistnevnte rapporteres å være for høy for en del hk/bios-versjoner.

 

@Krapfos:

Det kan se ut som du har symptomer som tyder på dårlig kontakt.

 

Forøvrig er det nok ikke bare Intel som "sliter" med varme/effektslukende brikkesett.

På mitt DFI RS482 (Radeon X200 express) blir NB glovarm såsnart ett PCI-E skjermkort settes i.. Med IGP så holder NB-temp (Bios) seg på lave 32-35 grader selv klokket, med dedikert skjermkort (X1600XT) fyker temp opp mot 50 grader..dvs. uholdbart. (Trodde vel at det skulle være motsatt mht varme/"load" på NB mht. bruk av IGP eller dedikert skjermkort).

Har nå montert vannkjøling på NB.. i tillegg til CPU.. Det hjalp med vifte som blåste over RAM/NB, men ikke nok.

 

@Simen1:

Har du en skjult agenda med innlegg med anbefalinger av X2'er kontra Conroe.. samt spre mindre gode nyheter om Conroe/Intel brikkesett? Får ikke håpe det.. for det er i tilfelle litt "på kanten" for en "mann i din stilling".. :hmm: Vi har allerede minst en som "tar ansvar" for den jobben.

:)

Dersom dette kun er fakta du vil dele til info for alle som vurderer Conroe så er jo det helt legitimt.

Det er vel noen tester/tråder på nett som antyder at Conroe-platformen har en ulempe i forhold til nyere X2 mht. effektforbruk og varmeutvikling.

Lenke til kommentar
@Simen1:

Har du en skjult agenda med innlegg med anbefalinger av X2'er kontra Conroe.. samt spre mindre gode nyheter om Conroe/Intel brikkesett? Får ikke håpe det.. for det er i tilfelle litt "på kanten" for en "mann i din stilling".. :hmm: Vi har allerede minst en som "tar ansvar" for den jobben.

:)

6689958[/snapback]

 

Kan ikke helt forså hvorfor han skulle gjøre det disse conroe prosessorene er jo overlegen x2 prosessorene i ytelse/overklokking

 

Jeg tok en sammenligning mellom min dual opteron [email protected] og min conroe [email protected] i super pi 1m, amd prossesoren brukte 35sek mens intel prosessoren brukte 14sek ,nå er nok denne testen av de mere intel vennlige men den yter gjevnt over langt bedre en amd prosessoren ,max ytelse på amd prosessoren min var 2,8ghz ,og da klarte den super pi testen på ca 30sek.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan ikke helt forså hvorfor han skulle gjøre det disse conroe prosessorene er jo overlegen x2 prosessorene i ytelse/overklokking

 

Jeg tok en sammenligning mellom min dual opteron [email protected] og min conroe [email protected] i super pi amd prossesoren brukte 35sek mens intel prosessoren brukte 14sek ,nå er nok denne testen av de mere intel vennlige men den yter gjevnt over langt bedre en amd prosessoren ,max ytelse på amd prosessoren min var 2,8ghz ,og da klarte den super pi testen på ca 30sek.

6690069[/snapback]

 

Nå tror jeg du ikke kunne valgt en dårligere bench/test enn SuperPi for å avgjøre det spørsmålet.. (ref. en rekke andre innlegg/tråder om det spørsmålet..)

:)

Det er vel heller ikke opplest og vedtatt her på forumet at beste valget mht. pris vs. ytelse er en Conroe-rigg kontra en X2(dualA64)-rigg.

Selv skal jeg prøve å bidra så godt jeg kan med erfaringer fra det rimelige Conroe-systemet jeg om ikke lenge skal teste ut litt.. Det er vel bl.a. dette denne tråden er opprettet for?

 

@Mr.SS:

Hvilke temperaturer rapporterer Cortemp beta 0.91? (panelet med den info ble "strategisk skult" av SuperPi-tallene).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har bestilt et ASUS P5B dh og en E6600.

 

Spørsmålet mitt er hva som er "grensen" for overklokking med boxed vifta til denne prosessoren. Har ingen utpregede kunnskaper innenfor overklokking, og ønsker ikke å risikere den kjære CPU'en min, så må være overklokking med god sikkerhetsmargin.

6684361[/snapback]

Jeg vil si at grensen går når den starter å throttle, det vil si at den hopper over klokkesykluser for å senke varmeutviklingen. Det merkes av at du ofte får betydelig lavere score i de fleste tester. Boxed kjøleren er desverre ikke god til overklokking. Om du har en prosessor som klokker godt så vil den nok starte å throttle lenge før du når 1.55V med den kjøleren.

6684607[/snapback]

 

Hvordan merker du dette i ren praksis? Må den over en viss temp. da? Tror ikke det er noen fare, men det er greit å være sikker :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...