Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer blackbrrd. :)

 

DDR-400 CL2 er 10 ns

DDR-400 CL2.5 er 12,5 ns

DDR-400 CL3 er 15 ns

DDR2-667 CL3 er 9 ns

DDR2-667 CL4 er 12 ns

DDR2-667 CL5 er 15 ns

 

Trykk slik på kalkulatoren ved DDR2-667 CL4: (2000*4)/667 = 12. (ns)

 

Legg merke til at Cas latency normalt er i området 9-15 ns, mens minnelatency sett fra programmer (altså fra prosessorkjernen) er langt større. Ofte 75-100ns. Dette kommer av latency i L1 og L2 cache samt, FSB-kontrolleren på CPU, FSB-kontrolleren på brikkesettet, minnekontrolleren på brikkesettet og den asynkrone koblingen mellom de to sistenevnte.

 

Redigert: Jeg måtte fikse en liten logisk brist.

Lenke til kommentar

Regner med at man taper ytelse ved å kjøre RAM på lavere hastighet enn FSB.

 

Selv sikter jeg etter å kjøre min kommende E6600 på 9 x 400 og 1:1 på minne for DDR2 800 hasighet. Eventuelt 8 x 400 hvis CPU ikke er særlig klokkevillig. Da jeg regner med at Asus P5W DH kortet klarer 400 fsb som alle andre har fått til.

 

FSB på 500 og RAM på det samme burde gitt en rask kombinasjon, men er vel ingen hovedkort enda som takler det stabilt :cool:

Lenke til kommentar
Regner med at man taper ytelse ved å kjøre RAM på lavere hastighet enn FSB.

 

Selv sikter jeg etter å kjøre min kommende E6600 på 9 x 400 og 1:1 på minne for DDR2 800 hasighet. Eventuelt 8 x 400 hvis CPU ikke er særlig klokkevillig. Da jeg regner med at Asus P5W DH kortet klarer 400 fsb som alle andre har fått til.

 

FSB på 500 og RAM på det samme burde gitt en rask kombinasjon, men er vel ingen hovedkort enda som takler det stabilt  :cool:

6640267[/snapback]

Du burde heller kjøre på 9 x 400 (eller 390, 385 el.) siden core 2 duo arkitekturen ser ut til å få mer igjen for høyere kjernehastighet og litt lavere FSB enn lavere kjernehastighet og litt høyere FSB. Men det er jo selvfølgelig en vurderingssak når en ser hvor mye en får ut av gjeldende CPU.

Lenke til kommentar
Regner med at man taper ytelse ved å kjøre RAM på lavere hastighet enn FSB.

 

Selv sikter jeg etter å kjøre min kommende E6600 på 9 x 400 og 1:1 på minne for DDR2 800 hasighet. Eventuelt 8 x 400 hvis CPU ikke er særlig klokkevillig. Da jeg regner med at Asus P5W DH kortet klarer 400 fsb som alle andre har fått til.

 

FSB på 500 og RAM på det samme burde gitt en rask kombinasjon, men er vel ingen hovedkort enda som takler det stabilt  :cool:

6640267[/snapback]

Du burde heller kjøre på 9 x 400 (eller 390, 385 el.) siden core 2 duo arkitekturen ser ut til å få mer igjen for høyere kjernehastighet og litt lavere FSB enn lavere kjernehastighet og litt høyere FSB. Men det er jo selvfølgelig en vurderingssak når en ser hvor mye en får ut av gjeldende CPU.

6640510[/snapback]

Jada skal prøve først hvor langt den går på stock vcore. Så opp til 3600 MHz (kommer nok ikke høyere uansett med min kjøling). Så får jeg se hvor jeg lander hen.

Lenke til kommentar

En viktig ting vi burde diskutere her er hvor grensa til Conroe går før den begynner med Thermal Throttling og setter ned frekvensen under load.

Noen sier dette skjer ved 85 grader load, men stemmer dette? Så sies det også at Asus PC Probe ol. viser feil temperatur, faktisk hele 15 grader! Core Temp programmet skal visstnok vise riktig temperatur.

 

Ta en titt på testen hos Digit-Life på denne siden.

 

Veldig relevant spør du meg!

Lenke til kommentar
En viktig ting vi burde diskutere her er hvor grensa til Conroe går før den begynner med Thermal Throttling og setter ned frekvensen under load.

Noen sier dette skjer ved 85 grader load, men stemmer dette? Så sies det også at Asus PC Probe ol. viser feil temperatur, faktisk hele 15 grader! Core Temp programmet skal visstnok vise riktig temperatur.

 

Ta en titt på testen hos Digit-Life på denne siden.

 

Veldig relevant spør du meg!

6640892[/snapback]

 

Undrer på det samme selv, har sett mange tester der overklokking har gitt veldig dårlig skalering i forhold til de ulike Core 2 Duo modellene. Virker som om Intel kanskje har tatt litt hardt i når de satt nivået for hvor thermal throttling skal sette inn. Forøvrig en god metode for å hindre at folk skader prosessoren som følge av overklokking, selv om det skal litt til. Noen som vet om det går an å stille på parametere i forbindelse med thermal throttling i BIOS?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Ja mens andre bestiller, har jeg i dag montert mitt system jeg da ;)

 

Conroe E6600

MSI 975x PowerUp

Corsair pc8500c5

Ati Crosfire

 

Har ikke startet overklokingen enda, driver og insatlerer. Men kjørte en runde 3dmark osv. Endel mer en før ja ;) Nei jeg tok ikke bilder, for det blir det nok av når jeg skal overklokke. bare kjørte en runde på standar for og se :)

 

3DMark06 - 9 528

3DMark05 - 14 796

3DMark03 - 32 356

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å bestille selv nå, det kribler i henda, men jeg venter egentlig på nForce 590 hovedkort. Forresten, ikke glem at dB-målingene til SilenX er litt overdrevne/underdrevne ( http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...-vifter/22935/5 ). :) Blir nok en SCNJ-1000 + MIST på meg.

 

Edit: Gratulerer MrNielsen, vi venter spent på resultater. :thumbup:

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar
takk for svarene ett par sider tilbake.

Vet noen hva standar volten til E6600 er (sånn som du får i pakken)?

6643060[/snapback]

 

På boksen til Min E6600 står det 1.35V Max. Men kan se ut som Bios gir den 1.3.

måtte øke den til 1.35 nå for å få kjørt 3dmark05 på 340mhz fsb.

 

Passerte samtidig 10 000 i 3dmark06 da ;)

 

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=424157

Endret av MrNielsen
Lenke til kommentar
Hva er best av det MSI 975x PowerUp kortet og Asus P5W DH Deluxe ?

 

Har akkurat bestillt E6600 siden den var på lager på SHG nå :D

6644088[/snapback]

Er det ikke bedre å satse på et 96xx brikkesett? da dette er nyere?

Endret av Thmas
Lenke til kommentar
MrNielsen:

Er det en Tagan eske jeg ser der? :D

6644789[/snapback]

 

Ja stemer det en Tagan Easycon 580watt.

 

Dette er nr 2 da ;) som går i i kassa. Så den driver vifter og skjermkorta. Mens den andre(som var i, også en tagan 580w easycon) driver hovedkort og de 4 diskene.

 

Skal ikke råke opp for strøm hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...