Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Er vel litt som å eie en bil med 200+ hestekrefter, da du ikke får bruk for så mange hester (lovlig og utenom autobahn), med mindre en driver med noe som trenger alle HKene du klarer å presse ut (kjører proft vs. kjører tunge programmer). Ellers blir det litt skrytefaktor, og litt for å tilfredstille sitt eget behov for å ha noe rått.

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om HK (LG775) med conroe støtte, som også støtter DDR1 RAM?

6629094[/snapback]

Det tror jeg ikke du vil finne selv om det i teorien er mulig med en slik kombinasjon. Problemet er at man trenger et brikkesett som støtter den kombinasjonen og det tror jeg ikke finnes per dags dato, og vil trolig ikke vil bli laget heller.

6629130[/snapback]

 

Sjekk førstesiden "Simen1"... og sjekk Asrock's sider... F.eks. dette hk'et.

"Sære" hk, men de dekker vel samme "marked" for Intel budsjett-klokkere som DualSata2 hk'et fra samme produsent gjør/gjorde for AMD budsjett-klokkere...

6629414[/snapback]

 

AnandTech har i dag publisert en test av ASRock 775Dual-VSTA med DDR vs. DDR2 og Conroe i tankene.

Lenke til kommentar
AnandTech har i dag publisert en test av ASRock 775Dual-VSTA med DDR vs. DDR2 og Conroe i tankene.

6633562[/snapback]

Spennende! Da har jeg lært noe nytt i dag også. DDR + Core = sant :)

 

Ytelsen er forbløffende lik mellom DDR-400 og DDR2-667. Jeg trodde Conroe var veldig ivrig på minnebåndbredde, men dette viser forbausende lite avhengighet av minnebåndbredde. En dobling av minnebåndbredden fra DDR-333 til DDR2-667 ser heller ikke ut til å gi dramatiske utslag i ytelsen. Ellers så ser jeg at synkron FSB/RAM fortsatt er å foretrekke fremfor mer rå minnebåndbredde. Det gir jo gode muligheter for å spare mye penger på å velge DDR2-533 fremfor DDR2-800. Penger man trolig får mye mer ytelse igjen for ved legge de i potten for skjermkort.

 

En annen ting som er verd å merke seg er at man står ganske fritt til å velge kombinasjoner av FSB og minnehastigheter til forskjell fra intelbaserte hovedkort.

Lenke til kommentar
Jeg tror 533-minnet var raskere fordi det hadde lavere timings, ikke fordi det kjørte 1:1.

6634417[/snapback]

Brikkesettet og overgangen mellom FSB og minnebuss bidrar en del til minnelatencyen. Dette bidraget blir alltid større når man går fra synkrone til asynkrone hastigheter.

Økt latency i minnebrikkene har den samme effekten. Siden begge deler endres samtidig i samme retning er det ikke mulig å se hvor mye hver av tingene bidrar til den totale latencyen som prosessoren ser. Så her må de nok undersøke litt til med samme latency på 533 som på 667 for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Er det rapportert noen barnesykdommer med Conroe?

6636880[/snapback]

 

Mener å huske det var snakk om dårlig ytelse når man kjørte raid, men mener å huske det bare affiserte noen engineering-samples eller noe, at det ikke gjaldt noen av de offisielle CPUene.

 

AtW

6636892[/snapback]

Tidlige revisjoner av C2D hadde problemer med RAID5 oppsett. Vet ikke om feilen er rettet opp enda, men syns å huske å ha lest det.

 

Ellers så sliter jeg litt med å anbefale systemer til folk som skal ha nytt utstyr før skolestart. Anbefaler alle å vente på Conroe, men tror det kan bli en tålmodighetsprøvelse for enkelte. Men til de som absolutt må ha PC fort så er det ingen tragedie å gå for AM2, da K8L`en skal fungere i disse neste år. Oppgraderingspotensialet er stort.

Lenke til kommentar

Da er E6600 bestill og der står 2uker til den kommer alså bekreftet.

Har kjøpt Asus P5W DH Deluxe hovedkort og en Scythe Ninja PLUS som kjøling.

Jeg har sett på disse brikken,er noen andre tips?

Corsair TWIN2X2048-8500C5 XMS2-8500 Xtreme 2x1024Mb eller

Corsair TWIN2X2048-6400C3 XMS2-6400 3-4-3-9 Xtreme 2x1024Mb

Nå jeg gidder en gang i framtid så blir fasen på monter på den cpu også og kanskje litt "fsb" vennlig hovedkort kjøpt inn.

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
Brikkesettet og overgangen mellom FSB og minnebuss bidrar en del til minnelatencyen. Dette bidraget blir alltid større når man går fra synkrone til asynkrone hastigheter.

Økt latency i minnebrikkene har den samme effekten. Siden begge deler endres samtidig i samme retning er det ikke mulig å se hvor mye hver av tingene bidrar til den totale latencyen som prosessoren ser. Så her må de nok undersøke litt til med samme latency på 533 som på 667 for å finne ut av det.

Man kan ikke vite noe sikkert, men det som får meg til å tro at det er timings er at DDR-400-minnet var omtrent like raskt som DDR2-667. Begge kjører asynkront, og DDR-400 har mye lavere busshastighet, men også lavere timings. Man kan selvsagt også tolke dette som at busshastighet og timings ikke har noe å si, bare at det kjører synkront, men det er jeg skeptisk til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...