Khalifen Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hmmm... Jeg har bestilt en E6600 og et 7900GT, eller er jeg mer tjent på å bruke mindre penger på CPU og legge det over på skjermkort. Jeg spiller mest, men bruker også PS o.l. Det skal også overklokkes, og da lurer jeg på om jeg burde gå for en billigere CPU. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Tja, det spørs vel egentlig hvor mye du har tenkt til å oppgradere slik etter hvert. Nå kommer jo DX10-kortene om ikke så altfor lenge, så om du har tenkt til å oppgradere til et av de klarer du deg sikkert med et 7900GT en stund. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hmmm... Jeg har bestilt en E6600 og et 7900GT, eller er jeg mer tjent på å bruke mindre penger på CPU og legge det over på skjermkort. Jeg spiller mest, men bruker også PS o.l. Det skal også overklokkes, og da lurer jeg på om jeg burde gå for en billigere CPU. 6562277[/snapback] pr idag vil du få høyere fps for pengene med 7900gtx og E6300, men hvis du kjøper E6600 og 7900gt vil du, hvis du oppgraderer skjermkortet senere få bedre ytelse. Har tenkt litt på saken selv, og kommet fram til at E6600 er verdt pengene. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Kontaktet Netshop i dag for å få vite om Conroe virkelig kommer inn på lager i dag slik det har stått lenge (ubekreftet 27/7 vel å merke). Fyren der sa at leverandøren oppererer med 30. August...! Hmm Intel sa da at Conroe skulle være tilgjengelig 27. Juli gjorde de da ikke!? Lukter papirlansering deluxe her nå! Lenke til kommentar
johnterje Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 hmm.. jeg lurer på en ting, kanskje litt OT.. men angående dette med at AMD har kjøpt opp ATI og greier.. jeg skal kjøpe PC rett rundt hjørnet, og tenkte meg E6600 og et 1900xt.. men burde jeg av en eller annen grunn heller gå for nVidia HK/GK? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Kontaktet Netshop i dag for å få vite om Conroe virkelig kommer inn på lager i dag slik det har stått lenge (ubekreftet 27/7 vel å merke). Fyren der sa at leverandøren oppererer med 30. August...! Hmm Intel sa da at Conroe skulle være tilgjengelig 27. Juli gjorde de da ikke!? Lukter papirlansering deluxe her nå! 6566988[/snapback] Papirlansering eller ei... Det er en del Conroe/Allendale(og nå Kentsfield) i omløp i det jeg vil kalle "det svarte markedet"..dvs. chip'er som er "donert" til utvalgte personer som vanker i diverse entusiast-fora. Om disse personer jobber/har kontakt med folk på Intel-fabrikkene i østen er vel ikke usannsynlig. Den manglende tilgjengeligheten via normale salgskanaler/ventetiden har ihvertfall fått meg til å utsette Conroe-plaformen, og heller bygge S939(AM2)-system samt "tukle" litt til med billige Cedar Mill/Presler for S775 en stund til.. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Det ser ut til at "Conroe" throttler ved høy temperatur/belastning og det går ut over ytelsen: http://www.digit-life.com/articles2/cpu/in...-duo-x6800.html Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Det ser ut til at "Conroe" throttler ved høy temperatur/belastning og det går ut over ytelsen:http://www.digit-life.com/articles2/cpu/in...-duo-x6800.html 6567644[/snapback] Det er forsåvidt ikke spesielt overraskende at den throttler om tempen er høy nok, og det er jo bra synes jeg, men det er merkverdig at selv en prescott-kjøler ikke klarer å forhindre throttling, Conroe skal jo bruke markant mindre strøm, lurer på hva årsaken er, er kjernen vesentlig mindre på conroe? AtW Endret 27. juli 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 ... men hva slags temperaturer er det snakk om? Jeg skjønner ikke det her helt. I alle de testene jeg har lest, og forumposter på XS blant annet, har varme ikke vært noe problem. Se bare på XS, der har en Conroe blitt klokket til nesten 4GHz på luft, og temperaturen var helt grei (husker ikke det nøyaktige tallet, men det var ikke så høyt at det skulle være naturlig med throttling). Har disse folkene montert kjøleren opp-ned eller noe? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Temaskifte (ihvertfall delvis). Siden 64bit ytelsen har vært såpass heftig debatter så gjengir jeg rett og slett bare xbitlabs sin konklusjon: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...uo-64bit_7.html 6554351[/snapback] Denne testen av såkalt 64-bit ytelse blir kraftig tilbakevist her: http://aceshardware.com/forums/read_post.j...63518&forumid=1 Lets look at the benchmarks chosen. 4 are Sandra memory BW and CPU synthetic tests. The latter fit into L1 and appear to be compiled by the icc compiler. This bias has been noted for some time. Why use iSSE3 for FP rather than SSE2 or x87? Because the code is targetted for P4/NGA. Very few binaries exist that use iSSE3. Even iSSE2 is in a minority. Most of those use scalar SSE2 instead of packed SSE2. The majority of binaries use x87. But P4 was very bad at that and NGA isn't much better. The next two are ScienceMark Moldyn and Primordia. They actually do useful work, but the problem set is small in the second case. It fits in some large caches. Typically AMD takes Moldyn and Intel takes Primordia. For the 64 bit versions this is true. The next two, 7-zip are lossless de/compressors. Their working sets are dependent on the dictionary bit size or block size. They use about 7600KB to compress using 900KB blocks and about 3700KB to decompress. Assuming that they used the best compression, the working set likely just gets out of the Conroe's 4MB cache and completely fits in the cache during decompression. If 100K were used, both compression and decompression would fit into just 1MB of cache yet the resulting archive will be only be 10% bigger. Given the source, they probably used the 900K block size. 64 bit provides little benefit. More Intel NGA bias. The next one is and encoder which the working set is again relatively small. This wouldn't get much benefit from 64 bit. The next PDNBench is just some 43 different actions in a C# based replacement for MS Paint. The compiler is from Microsoft .NET building and is not as good as gcc, mscc or icc on XP. Given what these are doing, there will be some 64 bit benefit mostly due to reducing register pressure, but it is a renderer for the most part. These are typically have working sets that are relatively small and at the default screen size of 800x600, the program uses only 9MB of memory. Given the memory usage, I figure this is another case where cache size is important. Xbit doesn't say what the screen size used was. Given the times, I suspect that the 1024x768 screen size was used. Given that here: http://blogs.msdn.com/rickbrew/archive/200.../13/664890.aspx A64 X2 4800+ 939 does better than the FX-62 on 64 bit mode, I suspect there is some problems with the Xbit's scores in 64 bit mode. Also you can note how in 64 bit mode is slower in the small cache A64 3200+ when the largest size 2048x1536 is used. This proves that cache size is very important in this benchmark. Here at the same clock rate, Conroe is only 14% faster in 64 bit over all screen sizes. In 32 bit, its 33% faster. The next Mathematica has a known Intel bias (likely from icc), but the difference using a A64 3800+ is only 3.5% lower in 64 bit between XP Pro and XP 64 from http://www2.staff.fh-vorarlberg.ac.at/~ku/.../timings50.html Again something is wrong with the Xbit XP 64 setup for FX-62. The problem reverses itself when Linux or Solaris is used. You should also note that although Wolfram says that Mathematica 5.2 is supposed to use multiple cores, this bench shows nothing when you go from one core to two. The script used is on the bottom of the above page. Then there are 5 renderer benchmarks (what is it with Xbit and renderers?). Using the same notes, 64 bit doesn't really help here. Lastly we get Unreal 2004 a game server. It should be noted that the drop in 64 bit here is likely due to poor 64 bit GPU drivers. This is a known problem. So what do we have? 6 rendering benchmarks, 2 zip benches, 1 math calculator (I notice that octave (OS matlab) or maple isn't used), 1 painter, 1 video encoder, 2 ScienceMark tests, 4 sandra tests and 1 game. This is not a power user usage pattern. I for example do little rendering beyond 2D windows, practically no zipping, quite a bit of compiling, running of large server type programs, testing, RDBMS work, troubleshooting, system administration and at home some surfing and games playing. For what I do, 64 bits is a necessity (100GB RDBMS datasets are typical). But does that set test those type of things? No! It tests mostly small working set programs that fit into 4MB of cache. In my business, encryption is used more than compression. Security you know. This has known benefits in 64 bit mode. There are plenty of programs available, PGP comes to mind. Yet not one test in this suite. No compilers. No multiuser stuff. No heavy multitasking stuff. Heck even no RDBMS. No Apache. No web serving. No CAD. All the really big tasks are missing. Det kan nok med andre ord lønne seg å vente til vi har skikkelige tester før vi vet hvor bra/dårlig "Conroe" sin 64-bits i praksis er. Endret 27. juli 2006 av snorreh Lenke til kommentar
Kræz Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Ser ikke ut til at denne testen er linket i denne tråden. AnandTech har overklokket E6300 og E6400, som er de to rimeligste alternativene, med standard kjøling og fått ganske gode resultater. Intel Core 2 Duo E6300 & E6400: Tremendous Value Through Overclocking Overclocking changes everything though, as our 2.592GHz E6300 ended up faster than AMD's FX-62 in almost every single benchmark. the E6400 can offer you more than you can get from any currently shipping AMD CPU - our chip managed an effortless 2.88GHz overclock which gave us $1000 CPU performance for $224. Og dette med det som AnandTech karakteriserer som lettere overklokking. Hva blir det neste? At Ringnes lager bedre øl enn Hansa? At svensker kjører til Norge for å tanke? At Elkjøp selger billigere komponenter enn Komplett? Og flere andre "Nå står ikke verden til påske" analogier..... Endret 27. juli 2006 av Chris_Henrik Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=108585 "Killing the ORB MKII By Mystery man!" Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Kontaktet Netshop i dag for å få vite om Conroe virkelig kommer inn på lager i dag slik det har stått lenge (ubekreftet 27/7 vel å merke). Fyren der sa at leverandøren oppererer med 30. August...! Hmm Intel sa da at Conroe skulle være tilgjengelig 27. Juli gjorde de da ikke!? Lukter papirlansering deluxe her nå! 6566988[/snapback] Det betyr ikke at det er en papirlansering bare fordi vi ikke kan få tak i de. Huske at det er andre som har "første rett", dvs dell o.l. Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Ser ikke ut til at denne testen er linket i denne tråden. AnandTech har overklokket E6300 og E6400, som er de to rimeligste alternativene, med standard kjøling og fått ganske gode resultater. Intel Core 2 Duo E6300 & E6400: Tremendous Value Through Overclocking Overclocking changes everything though, as our 2.592GHz E6300 ended up faster than AMD's FX-62 in almost every single benchmark. the E6400 can offer you more than you can get from any currently shipping AMD CPU - our chip managed an effortless 2.88GHz overclock which gave us $1000 CPU performance for $224. Og dette med det som AnandTech karakteriserer som lettere overklokking. Hva blir det neste? At Ringnes lager bedre øl enn Hansa? At svensker kjører til Norge for å tanke? At Elkjøp selger billigere komponenter enn Komplett? Og flere andre "Nå står ikke verden til påske" analogier..... 6570834[/snapback] At de kan klokkes langt, %-vis mye lengre enn en AMD prosessor. Har selv sett E6300 som er klokket til 3,3 Ghz.. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Kontaktet Netshop i dag for å få vite om Conroe virkelig kommer inn på lager i dag slik det har stått lenge (ubekreftet 27/7 vel å merke). Fyren der sa at leverandøren oppererer med 30. August...! Hmm Intel sa da at Conroe skulle være tilgjengelig 27. Juli gjorde de da ikke!? Lukter papirlansering deluxe her nå! 6566988[/snapback] Det betyr ikke at det er en papirlansering bare fordi vi ikke kan få tak i de. Huske at det er andre som har "første rett", dvs dell o.l. 6571499[/snapback] Ja jeg skjønner det, men noen få burde ha kommet inn i landet til oss vanlige dødlige også. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Ser ikke ut til at denne testen er linket i denne tråden. AnandTech har overklokket E6300 og E6400, som er de to rimeligste alternativene, med standard kjøling og fått ganske gode resultater. Intel Core 2 Duo E6300 & E6400: Tremendous Value Through Overclocking Overclocking changes everything though, as our 2.592GHz E6300 ended up faster than AMD's FX-62 in almost every single benchmark. the E6400 can offer you more than you can get from any currently shipping AMD CPU - our chip managed an effortless 2.88GHz overclock which gave us $1000 CPU performance for $224. Og dette med det som AnandTech karakteriserer som lettere overklokking. Hva blir det neste? At Ringnes lager bedre øl enn Hansa? At svensker kjører til Norge for å tanke? At Elkjøp selger billigere komponenter enn Komplett? Og flere andre "Nå står ikke verden til påske" analogier..... 6570834[/snapback] At de kan klokkes langt, %-vis mye lengre enn en AMD prosessor. Har selv sett E6300 som er klokket til 3,3 Ghz.. 6571580[/snapback] Har sett en E6300 som er klokket til 3,5 GHz (500MHz x 7) på vann 32M spi stabil. Regner med at NB også er kjølt med vann for å kunne kjøre så høy FSB. http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=82975 Et godt hovedkort er et must om en skal klokke budsjettprosessorene da en ikke når høy kjernefrekvens med lav FSB. Desverre når en overklokker FSB så får ikke Core 2 Duo arkitekturen så mye igjen av høy FSB som Pentium arkitekturen, men det ser ut som om den får mer igjen for det i videodekoding/enkoding enn i spill. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802 Lenke til kommentar
miCro Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Er det noen som vet når det kommer hovedkort til Conroe med nvidia 590 brikkesett? Dette har sikkert blitt spurt om før, men det er litt vanskelig å skaffe seg oversikt i en så lang tråd. Endret 28. juli 2006 av miCro Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Hvor viktig er Cache minne egentlig? Og er det sant at latency (CL) på minnekort ikke har så mye å si når du har Intel Core 2 Duo, som det har å si til AMD Athlon64? Endret 28. juli 2006 av RamGuy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 RamGuy: Det er linket til tester av 2 vs. 4 MiB L2 cache og tester av minnelatency på conroe flere ganger i denne tråden. Bla litt bakover så finner du det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå