Gå til innhold

Nettavisen kårer "beste PC til 10K"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg betviler hans kompetanse ut fra hva han skriver.... om han vet bedre enn hva han skriver er det annet problem

5974099[/snapback]

Da burde det vel stått her at du betviler hans kompetanse ut fra hva han ikke skriver, og ikke hva han skriver.

Det jeg reagerte på tidlig i denne posten var hvordan det ble rakket ned på artikkelforfatteren og hans manglende innsikt, derfor ville jeg gjøre oppmerksom på at dette var en person de fleste av oss vet er kompetent.

Måten du startet posten og svarer de første på viser ganske tydelig at den ble startet for å hundse artikkelforfatteren og hans manglende innsikt.

Hvis det var manglene du reagerte mest på, burde du kanskje ha skrevet dette i ditt første innlegg, og hvilke mangler. I stedet ble det mer eller mindre oppfordret til å drite ut artikkelen, og dens opphav.

I ditt hittil siste innlegg skriver du endel fornuftig, er alltids flere måter å vinkle en artikkel på, og kunne sikkert vært gjort annerledes, men spørs om det ville blitt for omfattende igjen, tror det er et stort poeng i at ting skal være ganske kort og konsist.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Arroganse lenge leve....

Det betyr at hvis en hadde etterkommet de "manglene" du påpeker, ville saken blitt dårligere og hjulpet færre personer - dessuten ville den vært full av antakelser (slik du skisserer så flott i ditt innlegg) som en nødvendigvis ikke ville hatt dekning for.

Så å opplyse om antatt støynivå, kvalitet og finnish på kabinett, mus og tastatur, samt en pekepinn på kvaliteten på LCD skjermen ville gjort an artikkelen hjalp færre personer?

Makan til unnskyldende vås.... dette hadde jeg ikke ventet av deg, DG

(…)dessuten ville den vært full av antakelser

Dersom du er (så inni granskauen) kompetent, ville dette ikke vært antakelser... Antakelser blir gjort av når man ikke vet nok.

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Så å opplyse om antatt støynivå, kvalitet og finnish på kabinett, mus og tastatur, samt en pekepinn på kvaliteten på LCD skjermen ville gjort an artikkelen hjalp færre personer?

Dersom du er (så inni granskauen) kompetent, ville dette ikke vært antakelser... Antakelser blir gjort av når man ikke vet nok.

Lenke til kommentar

5985644[/snapback]

Lenke til kommentar

MorePower: Du skjønner hva jeg mener, men for all del; du tok meg der.

EDIT: Øyvind Dahle og... jada.... ser den åpenbare tabben der.... men likevell; enkelte påstander vill man kunne ha dekning for uten å kalle det antakelser.

Fremdeles; dersom man gjør research ang. produktene (noe som visstnok var for mye bry) ville man ha hold for uttalelsene - og dermed droppet ordet "antakelser" og varianter av dette.

Endret av Okay
Lenke til kommentar
MorePower: Du skjønner hva jeg mener, men for all del; du tok meg der.

5985672[/snapback]

Ikke meningen å ta noen egentlig. Still "friends" ;)

For å oppsummere litt (blir sikkert glemt noe)

Artikkelen er ikke en test av maskinene, men kun en omtale. Derfor ville det blitt en god del antakelser om man skulle prøvd å gi råd så spesifikt som du etterlyser.

(Disse antakelsene ville sikkert ikke vært så dårlige med tanke på DG sin bakgrunn, men antakelser uansett)

Du har etterhvert sagt at du ikke har problemer med artikkelen som sådan, men hadde ønsket mer kjøtt på beinet. Kan godt forstå deg på det. Men som DG sier, passer det sannsynligvis ikke så godt i det fora han skriver i nå, men bedre på nisjesider. Man må alltid se an sitt publikum. Data relaterte artikler på Nettavisen og lignende sider har ikke slike som deg (oss) som sitt kjernepublikum.

Så med tanke på hvem artikkelen egentlig er myntet på, står jeg fremdeles for at det er en grei artikkel. Men et og annet poeng har også du fått frem Okay. Men går utfra at DG og kolleger har sine retningslinjer når de skriver, og at han har fulgt disse.

Tror bare du kom litt skjevt ut av startgropa og muligens føler deg noe misforstått etterhvert.

Lenke til kommentar

Vell, noe riktig må noen ha sagt... artikkelen er tross alt rredigert noen ganger.

Min korte oppsumering:

- Mer info/meninger el. mtp LCD skjermene

- Vurderer man en komponent fra en aktør (Dells kabinett), bør man vurdere alle (kab. bør vurderes uansett)

- Tastatur, mus og kabinett betyr en del for mange, og kan med fordel tas opp - dette helt uten å bruke tekniske begreper eller liknende.

- Støy er for mange viktig - dette ser jeg nå er med (kan ikke huske å lese det første gang?)

Det som virkelig er positivt i artikkelen (som jeg burde nevnt før) er at Nettavisen (DG) har samlet og sammenliknet mange av spesifikasjonene (selv om det kunne vært mer :green:). Mulig mange trenger "tolk" her, men det er slik man har oss nerder til.

Ha en geeky dag videre....

EDIT: Legger til at jeg fremdeles mener noen av uttalelsene er uheldige!

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Å kåre en klar vinner av disse tre er nesten umulig, og kommer mest an på hva du ønsker å legge vekt på, men vi velger å gi Netshop en hårfin seier på grunn av muligheten til å benytte to skjermkort, og for trolig å ha en anelse mer stillegående maskinvare.

Hvis det er dette du mener, tror jeg det har vært med hele tiden.

Lenke til kommentar

Tror vi bare får være enige om å være uenige her. Du vil ha en detaljert beskrivelse av tilbudene, og det er det for så vidt ikke noe galt i i seg selv - og jeg er også enig hvis det hadde vært skrevet et annet sted.

Jeg mener derimot at det er viktigere at så mange som mulig får hjelp av artikkelen, og det gjør en ved å gjøre det kort og konsist (samtidig som en ikke gjør det villedende). Jo mer detaljer en går inn på, jo mer forvirret blir personer med mindre kompetanse - og ikke minst er det få som leser lange artikler (og flesteparten av disse igjen er kompetente mennesker som dere som uansett ikke trenger min vurdering).

Folk faller dessverre veldig fort av når det blir mange ting å forholde seg til på en gang. De fleste vil helst høre "denne er god, mens denne bør du holde deg unna" - selv om det oftes gir de aller mest unyanserte analysene.

Bare et liten digresjon til slutt om å drive research på komponenter en ikke kjenner så godt til, som ikke alltid er like enkelt:

Jeg forsøkte før jul en gang å grave opp informasjon om en Videoseven-skjerm jeg aldri hadde hørt om. Gjennomførte ganske mange søk på nett etter informasjon og tester av skjermen, og fant én brukererfaring på en amerikansk nettbutikk som ikke var blant de største for å si det pent. I tillegg satt jeg med ymse spesifikasjoner fra produsenten som ikke alltid er å stole på.

Da visste jeg at dette var en billig skjerm, fra en relativt ukjent billig-produsent, som én person var ganske fornøyd med tatt i betrakning prisen. Det sier seg slik at dette aldri vil bli en eksakt vitenskap når en ikke gjennomfører en faktisk test :)

Lenke til kommentar
Artikkelen: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article603412.ece

Hva synes dere? Er det bare jeg som reagerer på hvor dårlige disse artiklene er?

Har en del kommentarer, men vil vente å se om andre henger seg opp i det samme.

5968537[/snapback]

Man må være litt vel opptatt av datamaskiner om man reagerer negativt på denne artikkelen generelt sett.

Og fryktelig kunnskapsløs om den generelle datakompetansen hos "folk flest".

Språkbruk og ordvalg, setnings- og artikkelstruktur er noe klossete og stiv; men utover det ser artikkelen grei nok ut den; når man tar i betraktning hvilken målgruppe denne er rettet mot.

Og den påfølgende diskusjonen under her får meg vel til å konkludere med at det er mange gutter og menn i Norge som burde bruke mer tid på jenter og mye mindre tid på data.

Lenke til kommentar

DessertGlow: Ikke nødvendigvis mer detaljert (ang. spes. HW), men at man bør vie plass til flere komponenter - deriblant mus/tast, kabinett og skjerm.

Når web-shop'ene legger ved bra kvalitetsutstyr i form av s510 eller CoolerMaster kab., så er det her "brukt" en del penger som andre putter andre plasser (kortleser, wifi, bluetooth etc.).

Anser meg som ferdig (?) med denne tråden

Øyvind: p_66_ibiza-party-girl.jpg

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...