Gå til innhold

Nettavisen kårer "beste PC til 10K"

Anbefalte innlegg

*snip innlegg fra Okay*

Det underliggende i det du skriver frem til ditt siste innlegg viser ganske stor forrakt for personen og artikkelen.

Det er ikke tilfelle. Les gjennom mine innlegg en gang til, er du snill. Ser at mitt "humoristiske" innelgg kan toilkes slik, for så vidt....

1. Dell har 2 gigabyte minne. Du klager på at dette ikke er oppgraderbart. 2 gigabyte er fortsatt mer enn nok til det aller meste, og bør være nok til å kunne karakteriseres som en arbeidshest.

- Klager ikke - sier at det burde nevnes! Hvem hvet hva fremtiden bringer... eller bruksområdene...

2. X600 er ikke særlig godt egnet til 3d-modellering, men maskinen er jevnt sett bedre til det enn de andre - og den vil være overlegen de andre maskinen på tyngere oppgaver. Står fortsatt for den konklusjonen. (Skal du bedrive mye 3d-modellering velger en uansett Quadro eller noe slik).

-X600SE. Kjenner til folk som bedriver "seriøs" modelering, uten Quadro e.l. Det er uansett nesten faktafeil her...

3. Verken 6600GT eller x600 er noen skjermkort å skryte av, og ser en på de resterende komponentene (da særlig cpu og ram) er det åpenbart at den er dårligere spesifisert.

Igjen; X600SE. Igjen; 6600GT er MYE bedre enn førstnevnte....

4. Kvaliteten på dvd-brenneren er i denne sammenheng av marginal betydning. Folk flest vil ha en brenner som fungerer raskt og greit.

- For å vite om den fungerer rakst og greit trenger man specs (DL? 16X DVD-R? + ? og - ? LightScrib? DVD ram? Her motsier du deg selv...

5. Dell oppgir ikke spesifikasjoner på PSU i større grad (eller på noe særlig annet for den saks skyld). De er generelt veldig tilbakeholdne på slik. Det man derimot vet er at Dells maskiner alltid er komponert til å klare jobben.

- Men klarer de en oppgradering? Bråker de?

6. En kunne nevnt at lydkortet var dårligere spesifisert, og en kunne også nevnt et utall av andre ting. Poenget er at en må gjøre et utvalg for å gjøre artikkelen så overkommelig å lese som mulig for folk flest. Har en spesielle interesser for slikt, kan en lese spesifikasjonen. (For øvrig er det ingen av disse lydbrikkene som utmerker seg særlig sammenlignet med andre spesielle løsninger).

- Riktig. Man kunne og burde nevnt det.

Synes det er litt interessant at du går ut med en tråd der du oppfordrer andre til å finne feil i artikler, og går ganske krasst ut mot artikkelforfatters kunnskaper - samtidig som det du egentlig har å klage på handler om at du skulle ønske den generelle pressen beveget seg ned på et detaljnivå som en finner på spesialiserte sider.

Jeg ville se om det var bare meg som tenkte slik.... derfor oppga jeg heller ingen ting...

Det ville ikke vært noe problem å skrevet en artikkel som var mye mer detaljert. Gjorde til en viss grad dette tidligere, men fant fort ut at når en delte det opp på flere sider med mye mer detaljer, var det en svært liten andel som tok seg bryet med å lese de detaljerte beskrivelsene.

Hensikten med artiklene er å presse frem gode pristilbud for leserne og gi noen generelle anbefalinger, ikke å gi en grundig detaljbeskrivelse av hvert enkelt tilbud.

Hvis det hadde vært noen fundamentale tabber i saken, som at det for eksempel var en åpenbart svak maskin som fikk "beste tilbud"-anbefalingen, da skulle jeg vært enig med deg at dette var en dårlig artikkel. Du later derimot bare til å synes at dette er en dårlig artikkel fordi du mener det er for lite detaljerte beskrivelser, og da mener jeg du har missforstått hensikten.

Og om 19" mener du?

Jeg stiler meg ikke tvilende til din kometanse, DG, det tror jeg du vet. Leser mange slike anb., og synes mange er såpass mangelfulle at jeg synes det er drøyt.... lurte på om andre hadde samme tenke som meg ang. dette... at din artikkel blir tatt oopp er nærmest en tifeldighet...

EDIT: Blir borte en stund nå, defor blir det ikke svar fra meg før evt. i morge eller i kveld.

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen er bra og lettlest. Den gir et riktig bilde av hva man skal se etter. Nettavisen konkurerer ikke med tomshardware, geek, nerd og andre spesialiserte nettsider. 99% av Norges befolkning vet ikke en gang hva en CPU er for noe, og enda færre vet hva den gjør.

De fleste ønsker å gjøre et enkelt bra valg uten å lese en 100 siders avhandling, noe også testene på hw gjenspeiler. Merkelig hvor mange treff det er på første og siste side i artiklene jeg skrev.

Og det er overraskende nettavisen som virkelig teller. Har du en testvinner av en roundup på PC'er på hw selger webshoppen kanskje 20 stykker. Har du en roundup i vg, selger samme webshop 2000 stykker.

Så for datamarkedet er steder som hw et nerdested .)

Lenke til kommentar

synes det var en helt grei artikkel, gir folk uten særlig peiling en god pekepinn på hva de bør vurdere når de skal handle, samtidig som det er detaljert nok til at de med mere innsikt i hardware også vet hva de bør kjøpe når det gjelder nettopp disse pc'ne, og det er vel det som er hele poenget.

må heller si at det virker som at trådstarter er inkompetent, når han velger å poste dette som en "finn feilene" artikkel, hvorpå han selv legger fram en liste med feil som fra hans side ikke er noe konkret men bare synsing fra hans eget standpunkt.

Lenke til kommentar

*snip innlegg fra Okay*

*haha, jeg lo, det var virkelig morsom kommentar*

1. Det er en utrolig uviktig detalj, som det for de fleste vil være langt mer forvirrende å nevne enn å la det ligge for de få som faktisk kan ha behov for det - og som i så fall vil være klar over det. Ser en på andelen som i dag bygger datamaskin med tanke på å etter hvert skalere forbi 2 gigabyte, uten å samtidig oppgradere andre ting, så er den utrolig liten.

2. Om det er SE eller ikke er totalt irrelevant. Både x600 og x600se er svake kort som ikke er stort mer enn 2d-kort som kan kjøre litt ekstra hvis en har litt for lite å gjøre.

3. Fortsatt: Irrelevant. En spiller ikke masse med en PentiumD 805 - og ikke vil den være noe særlig til hjelp i 3d-modellering - hvor D830 + 1 gb ekstra uansett vil være å foretrekke.

4. Kan ikke se at jeg motsier meg noe sted. Har for øvrig vurdert å legge på mer dvd-spesifikasjoner, men det er ikke etterspurt. DL er vel nå uansett standard-støtte for det meste nå - selv om det er ufattelig unyttig for de fleste, til det er platene alt for dyre (omtrent tidobbel pris). Lightscribe er irrelevant, og det samme er DVD-RAM - i alle fall i denne sammenhengen. Tenk: Hvem skal lese dette?

5. De oppgir ikke nærmere spesifikasjoner. Den tåler helt sikkert oppgradering. Hvor mye den tåler er usikkert.

6. Der er vi enkelt og greit uenige. Du tenker masse detaljer, jeg tenker at 30.000 mennesker skal få en artikkel som de skal gidde å lese. Dette er detaljer som er irrelevant for 99 prosent av dem - og for dem det betyr noe for, kan se det i detaljene.

7. Angående detaljer om 19" er det veldig vanskelig å si noe uten å sitte med inngående kunnskap om alle skjermene. Å grave opp objektiv og god informasjon om alle skjermer er praktisk talt umulig. Kontrastforhold, lysstyrke og andre ting blir folk forvirret av. Døde piksler er individuelt - og det samme er ofte bildekvaliteten dessverre. En kan alltids diskutere om det bør legges mer vekt på skjermene i spesifikasjonene - jeg tror det har lite for seg.

Så langt må jeg si at du har argumentert dårlig for hvorfor du mener disse sammenligningene er dårlige - utover at du ønsker mer detaljerte beskrivelser (allerede på det nivået som det ligger på nå, er nok det tekniske for høyt for den store majoriteten).

Det forekommer ingen faktafeil (som jeg kan se er blitt påpekt), ingen blir villedet og konklusjonen er korret - i tillegg graves det opp priser som ifølge andre tråder på forumet her er umulig til og med for distributører å oppnå.

Det jeg derimot skal være enig i deg i, er at hvis denne saken hadde vært publisert på hw.no, da hadde den ikke på langt nært vært god nok. Samtidig må du huske på at kunnskapsnivået til den gjennomsnittlige Nettavisen-leser er veldig mye lavere enn det en finner på hw.no, og det er trolig flere lesere på de første 30 minuttene på nettavisen enn artikkelen ville fått totalt på hw.no. Det handler om å skrive for sitt publikum - denne artikkelen er ikke ymptet på hw.nos mer avanserte publikum.

Hadde saken blitt skrevet på det nivået en kunne gjort her, da ville en sittet med en haug med mennesker som:

1. Ikke ville forstått halvparten

2. Ikke hadde giddet å lese gjennom saken på grunn av lengden på artikkelen

- eller ikke giddet lese gjennom saken fordi de ikke hadde forstått noe

Vi får nok bare være enige om å være uenige om du ønsker mye lenger artikler med mye mer informasjon :thumbup:

Lenke til kommentar
synes det var en helt grei artikkel, gir folk uten særlig peiling en god pekepinn på hva de bør vurdere når de skal handle, samtidig som det er detaljert nok til at de med mere innsikt i hardware også vet hva de bør kjøpe når det gjelder nettopp disse pc'ne, og det er vel det som er hele poenget.

må heller si at det virker som at trådstarter er  inkompetent, når han velger å poste dette som en "finn feilene" artikkel, hvorpå han selv legger fram en liste med feil som fra hans side ikke er noe konkret men bare synsing fra hans eget standpunkt.

5980290[/snapback]

Nå kjenner jeg faktisk at jeg begynner å bli provosert.

Kjære TettSpaden; når brukte jeg ordet "feil" i denne tråden? Og hvordan mener du jeg er inkompetent?

Ser at jeg nå får hele HW-gjengen mot meg (etter det ble fanget opp hvem artikkelforfatteren var) sammen med "HW-fanboys".

Konkrete svakheter med artikkelen:

- Ingen kommentarer ang. LCD skjermene, foruten at de er 19" LCD og den ene er widscreen. 19" kommer i forskjellig kvalitet og pris!

- Kommentarer om at Dell PC'en er flott å se på, men man nevner ikke andre som legger noe ekstra i kabinettet, f.eks. Cooler Master kabinett., eller (noe som for mange er viktig) støynivå mtp. PSU evt. CPU kjøler (Netshop leverer vanligvis AC kjølere).

- Når noen web-shopper legger til mus og tastatur utover det som kan forventes (s510 til Logitech) blir dette forbigått i all stillhet... selv om dette er vikitig mtp. bruk. Men at man tar med en blåtann-dongle og kortleser (ca. 200 kr stk)- ja det er jævli vikitg.

--> Resultatet av overnevnte er at produsentene vil sende papirer på PC-er bygget i Q-tec kabinetter (med MASSE watt) og Labtec/Trust mus/tast etc.

... kunne nevnt mer, men er begrenset hvor mye jeg orker å skrive. Som en vikitg aktør i test-markedet synes jeg det er din/deres plikt til å opplyse leseren hva dere faktisk tester.... at 2GB minne er dobbelt så mye som 1GB tror jeg de fleste får med seg. Man kan heller ikke forvente at folk vil forstå mye av PC-verden uten at man opplyser om det. Om du mener folk ikke gidder å lese alt, er det deres valg.... da kunne du laget et kjapt sammendrag. Selv tror jeg de fleste liker å lese et-par sider før de blåser bort 10 000.

Til slutt; overraskende hvor mange som fant svakheter etc., FØR man fant ut at det var DessertGlow som hadde skrevet dette....

dancing-chicken.gif

EDIT: DG- motstår å kommentere alle dine punkt nå... kommer kanskje ved en senere anledning (for det er ting å kommenter der), men...

Den tåler helt sikkert oppgradering. Hvor mye den tåler er usikkert.

Helt sikker på at du er usikker? :tease:

Igjen: Jeg VET hva DessertGlow er god for! Jeg betviler ikke hans kunskap om emnet... hvorvidt dette er eller oppfattes som "konstruktiv" kritikk, vet jeg ikke.... men man må ha lov til å ta opp slike saker!

EDIT2: Endret navnet til TettSpaden tilbake etter jeg tok en røyk :whistle:

EDIT3: Blir borte en stund.... kommenterer muligens mer senere....

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Syntes den artikkelen er helt OK, jeg.

Om folka som leser nettavisen er samme folka jeg håndterer på jobb, så har jeg ingen tvil om at artikkelen er langt over grensen av hva de folka er villig å sette seg inn i.

Vi på hw.no skjønner ikke at mannen i gata ikke fatter noe som helst, niks, nada. Ting som å koble en nettverkskabel mellom modem og router blir regnet som rakettforskning, og internett er noe de kan miste i gulvet.

//Swiss

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar

Sorry hvis du blir/ble provosert, men jeg personlig synes det er drøyt når du framlegger artikkelen hos nettavisen, som en artikkel som innholder masse feil og mangler og samtidig betviler forfatterens kompetanse, du legger ut tråden her, og nærmest ber folk finne feil (virker i hvertfall sånn på meg, men godt mulig jeg tar feil).

Sånn jeg ser det innholder ikke artikkelen noe villedene markedføring eller informasjon, så ser ingen grunn til dine nedverdigene utsagn om testen eller fofatteren for den saks skyld. Ikke alle har samme meninger om hva som er bra eller dårlig, så du kan jo selvsagt mene noe helt annet enn meg.

Derfor jeg skrev at det heller virket som det var du som var inkompetent, er fordi du utalte at du betvilte forfatterens kompetanse, men ser ingen grunn til at man ikke skal kunne stole på forfatterens kompetanse utifra den artikkelen, siden det i mine øyne ikke er noen konkrete ting å sette fingern på. Bare så det er sagt, så er du sikkert ikke mindre kompetent enn meg, mest sannsynlig kan du sikkert mer, men derfor jeg valgte å bruke nettopp det ordet er fordi du selv brukte lignende påstand om forfatteren.

:w00t:

Lenke til kommentar
... kunne nevnt mer, men er begrenset hvor mye jeg orker å skrive. Som en vikitg aktør i test-markedet synes jeg det er din/deres plikt til å opplyse leseren hva dere faktisk tester.... at 2GB minne er dobbelt så mye som 1GB tror jeg de fleste får med seg. Man kan heller ikke forvente at folk vil forstå mye av PC-verden uten at man opplyser om det. Om du mener folk ikke gidder å lese alt, er det deres valg.... da kunne du laget et kjapt sammendrag. Selv tror jeg de fleste liker å lese et-par sider før de blåser bort 10 000.

5980679[/snapback]

Dette er ingen test, det er en tilbudssammenligning - og der ligger det en vesentlig forskjell. Vi har ikke testet en ting, vi har sammenlignet spesifikasjoner. Det har det aldri blitt lagt skjul på. Ikke på noe tidspunkt har jeg hevdet å ha testet alle eller noen av disse maskinene.

Ikke bare mener jeg at folk ikke gidder å lese alt, jeg vet at den store majoriteten ikke gidder å lese noe særlig. Forskning viser dette, og trafikken på sammenligningene viser dette. Derfor er det viktig å fremheve de viktigste elementene i spesifikasjonene, fremfor å pøse på med detaljer som gjør at folk ikke gidder å lese.

Når det gjelder "alle" de feilene du henviser til, så har jeg som nevnt tidligere funnet én feil, og det var en unøyaktighet i forhold til bruk av integrert i forbindelse med Bluetooth-støtte.

Men jeg forstår at du ikke ser forskjellen på massemedia og nisjesider, og da blir diskusjonen ganske meningsløs.

Lenke til kommentar

~1 million ukentlige lesere i et land med 4,5 millioner mennesker bør vel kunne kvalifisere til massemedia, men om en ønsker å legge andre definisjoner til grunn, så er det greit for meg :p

Riksmedia kanskje?

Tenkte egentlig å kalle det dagspresse, men det fordrer mest å være en fysisk avis...

Lenke til kommentar
~1 million ukentlige lesere i et land med 4,5 millioner mennesker bør vel kunne kvalifisere til massemedia, men om en ønsker å legge andre definisjoner til grunn, så er det greit for meg :p

Riksmedia kanskje?

Tenkte egentlig å kalle det dagspresse, men det fordrer mest å være en fysisk avis...

5983319[/snapback]

Dette er jo litt OT, men eg må si det er overraskende høyt, tatt i betraktning at siden ser ut som et juletre (dvs det har vel blitt bedre i det siste), og den har så mye støgg flash at den generer fort 30-40% load på dama sin bærbare :)

Men jeg er jo forsåvidt enig i at nettavisen er innenfor hva jeg ville kalle massemedia.

AtW

Lenke til kommentar
Q-tec kabinetter (med MASSE watt)

Et kabinett med masse watt hadde kanskje vært en fin tyverisikring? *zææp" :lol:

..........

DesertGlow: ikke ta ditt arbeid i forsvar på denne måten. Grunnløs kritikk og dårlige argumentasjoner hadde ikke vært verdt min tid ihvertfall.

Jeg lot dama lese denne artikkelen (og hun har null peiling på data) for å få en annen perspektiv på artikkelen enn min jeg-kan-mye-om-hw perspektiv. Henne syntes den var lett å lese, forstod godt innholdet og syntes det var en bra orientering av maskiner på markedet.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Hehe, det er offisielle tall. Hva som er sannheten er vrient å si :p

Disse målingene kommer fra TNS Gallup, og tar kun for seg norske IP-adresser. VG har vel 1,9 millioner eller noe slik. Dette omtales som unike brukere. Alle vet naturlig nok at dette er en sannhet med store modifikasjoner - det er umulig å måle dette nøyaktig - noen lesere blir ikke telt i det hele tatt, mens andre blir tatt med flere ganger (problemer med målinger ved hjelp av kombinasjonen av IP/script/småkaker).

Her er tall fra uke 14 for norske nettsteder: http://www.tns-gallup.no/index.asp?type=ta...geSelect=200614

Ifølge samme målemetode har Hw.no 95k brukere.

(Tallene fra både Dagbladet, Nettavisen, HW.no o.l inkluderer ikke bare redaksjonelt innhold, men også forum, ekstratjenester og annet møl)

Lenke til kommentar

hehe, morsom lesning det her.. arti hvor stille alle ble når de nå fant ut at det var en forumbruker som hadde skrevet artikkelen. :wee:

alltid lett og finne noe å klage på folkens.. hva med å prøve trekke frem noen positivt for en forandring?

Lenke til kommentar

Ble litt for mye å svare på her...

Når det gjelder "alle" de feilene du henviser til, så har jeg som nevnt tidligere funnet én feil, og det var en unøyaktighet i forhold til bruk av integrert i forbindelse med Bluetooth-støtte.

Men jeg forstår at du ikke ser forskjellen på massemedia og nisjesider, og da blir diskusjonen ganske meningsløs.

5983251[/snapback]

DG: Igjen; hvor skriver jeg "feil" henne? Venligst quote det du kommenterer. At du nevner løst et kabinett uten å nevne andre er jo rart.... synes du ikke? Er da stor forskjell på hvordan de forskjellige aktørene "bruker" pengene.

Dessuten (til andre kommentarer); hvor vanskelig er det for en person å skjønne setninger som:

"kabinettet som leveres av XXX er av høy kvalitet med gjennomført bra finish, i forholdt til det som leveres av XXX, som må regnes som et billig kabinett."

"Pga. strømforsyningen som leveres er denne løsningen sansynligvis mer støysvak enn XXX"

"Mus og tastatur som leveres med pakkeløsningen av XXX er av billigsorten. Du vil oppleve at maskinen til XXX da vil være bedre i bruk, da de har valgt å legge mer vekt på dette."

"Skjermen som leveres av XXX er, ut fra spesifikasjonene og andre tester, godt egnet til spill, i motsetning til YYYY som har lang responstid og er et typisk billigmerke." Evt. videre " Det er dermed ikke overstemmelse med det skjermkortet YYY leverer, som er rettet mot spilleren, og skjermen som dermimot ikke er så godt egnet til dette formålet."

"Da dette kun er en gjenomgang av spesifikasjonene er det vanskleig å si noe om støyniva, men ut fra en gjennomgang av komponentene vil man anta at XXXX vil være et godt alternativ for dem som anser dette som vikitg"

Kan du overhodet ikke si deg enig i noe av dette, DG? Kan du ikke i det minste si; "jo, det hadde kanskje vært lurt...." eller noe? Er du virkelig så "perfekt" at det ikke finnes rom for diskusjon om hvordan slike art. skal skrives?

Jeg gjentar for pokker igjen: Det er ikke "feil" jeg henger meg opp i men MANGLER.

Venligst LES før dere poster!

Trekke frem noe positivt; Denne artikkelen er bedre en den jeg leste på din side - der en PC fra Mamoz (tror jeg) med et ræva Q-tec kab. ble anbefalt, mens en løsning med bra kab og andre komp. ble slaktet, fordi det ikke inneholdt høytalere i pakken (de andre hadde levert med PC-høytalerer til en 80-90 kr.).

TettSpaden; Mitt mål var å se om det var bare jeg som reagerte på hva som ble nevnt og hva som ble glemt i denne "testen"/sammenlikningnen. Dermed lot jeg mine synspunkter utebli i starten.... ville ikke ha enig/uenig, men la folk se litt selv. Gjentar til deg, som nevnt før; ikke feilene . men MANGLENE.

EDIT: phax: DG er ingen vanlig forumbruker heller.....

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Før du skriker om å lese andres poster, er det kanskje greit å gjøre dette selv: Det er et mål i seg selv at artikkelen skal være kort og overkommelig å lese.

Jeg har sagt at hadde denne saken blitt skrevet på hw.no så hadde den blitt utformet på en helt annen måte, men som jeg nå har sagt gang på gang: En må tilpasset stoffet sitt publikum.

Det betyr at hvis en hadde etterkommet de "manglene" du påpeker, ville saken blitt dårligere og hjulpet færre personer - dessuten ville den vært full av antakelser (slik du skisserer så flott i ditt innlegg) som en nødvendigvis ikke ville hatt dekning for.

PS. Hvis det irriterer deg så voldsomt å bli misforstått, kan det være en idé å uttale seg i litt mer nyanserte former og ikke gå ut med bastante påstander som du ikke helt klarer å backe opp når du skal utbrodere hva du mener.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...