Spragleknas Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Artikkelen: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article603412.ece Hva synes dere? Er det bare jeg som reagerer på hvor dårlige disse artiklene er? Har en del kommentarer, men vil vente å se om andre henger seg opp i det samme. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Komplett skiller seg derimot positivt ut med å ha integrert Bluetooth-støtte, støtte for trådløse nettverk, hele 512 megabyte minne på skjermkortet og Windows Media Center-operativsystem. Hovedkortet og skjermen er typiske fra billigleverandører. det skjermkortet klarer vel ikke å utnytte 512 mb? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Har merket meg den..... det er MYE mer... Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 er ikke så flink jeg... ser ikke mere.. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Komplett skiller seg derimot positivt ut med å ha integrert Bluetooth-støtte, støtte for trådløse nettverk, hele 512 megabyte minne på skjermkortet og Windows Media Center-operativsystem. Hovedkortet og skjermen er typiske fra billigleverandører. det skjermkortet klarer vel ikke å utnytte 512 mb? 5968576[/snapback] "Tilbudene fra Datakjeden og Netshop er praktisk talt identiske på alle måter, med unntaket av produsenten på noen av komponentene, og pakkene skiller seg ut med noe nyere og kraftigere skjermkort enn Komplett har pakket med. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Komplett skiller seg derimot positivt ut med å ha integrert Bluetooth-støtte, støtte for trådløse nettverk, hele 512 megabyte minne på skjermkortet og Windows Media Center-operativsystem. Hovedkortet og skjermen er typiske fra billigleverandører. det er en dongle... ikke integrert... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 er ikke så flink jeg... ser ikke mere.. 5968698[/snapback] Flinkere enn han som skrev artikkelen.... kanskje du skal søke jobb hos DinSide Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) god idé! tjener sikkert litt penger og... hva mere la du merke til? Endret 22. april 2006 av lubricator Lenke til kommentar
coban Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Komplett skiller seg derimot positivt ut med å ha integrert Bluetooth-støtte, støtte for trådløse nettverk, hele 512 megabyte minne på skjermkortet og Windows Media Center-operativsystem. Hovedkortet og skjermen er typiske fra billigleverandører. det er en dongle... ikke integrert... 5968753[/snapback] Uansett - hva er best for kunden? At han kun kan bruke bluetooth på en pc? Eller at han har mulighet for å bruke det på flere pc'er? Hvorfor henge seg opp i en liten feil og blåse det opp til noe negativt når det egentlig er en veldig positiv ting for kunden? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Det som skremmer meg er hvor lite kunnskap disse "proffesjonelle" testerne har. Nei faktisk så har Dinside kommet seg en god del, men nettavisen med denne testen kan legge seg.... Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Tar jeg ikke helt feil er det vel denne karen som har skrevet artikkelen. Om det er riktig, tror jeg ikke dere skal betvile hans kompetanse i særlig grad. edit: Synes forøvrig artikkelen er helt grei. Er en omtale av hva du kan få rundt om for 10 000 kroner. Språket er dempet, altså uten å hause opp noe spesielle pcér eller komponenter, eventuelt rakke hardt ned på noe. Også kårer de den beste maskinen med forbehold etter hva man ser etter. Og sier hvorfor de velger akurat den maskinen, noe som vil gjøre det lettere å ikke velge/kjøpe den for de som ikke trenger akkurat dette. Endret 23. april 2006 av MorePower Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Jeg betviler hans kompetanse ut fra hva han skriver.... om han vet bedre enn hva han skriver er det annet problem Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Tar jeg ikke helt feil er det vel denne karen som har skrevet artikkelen. Om det er riktig, tror jeg ikke dere skal betvile hans kompetanse i særlig grad. edit: Synes forøvrig artikkelen er helt grei. Er en omtale av hva du kan få rundt om for 10 000 kroner. Språket er dempet, altså uten å hause opp noe spesielle pcér eller komponenter, eventuelt rakke hardt ned på noe. Også kårer de den beste maskinen med forbehold etter hva man ser etter. Og sier hvorfor de velger akurat den maskinen, noe som vil gjøre det lettere å ikke velge/kjøpe den for de som ikke trenger akkurat dette. 5973272[/snapback] Hans kompentanse eller ei.... det er masse "feil" informasjon i artikelen, ligner en Elkjøp reklame. Om han vet bedre så vises ikke dette. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Mange feil? kan dere være så snill og ramse opp mange feil, så kanskje jeg blir enig med dere. Lag ei liste under. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 pakkene skiller seg ut med noe nyere og kraftigere skjermkort enn Komplett har pakket med. Hva stemmer ikke med denne påstanden? Er ikke7600Gt 5-10 % raskere enn 6800GS?? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Kan tilføye at jeg ikke understreket det fordi det er en feil i artikkelen, mao komplett sitt kort blir ikke oppskrytt pga 512 MB minne, bare nevnt i artikkelen. 7600GT blir omtalt som kraftigere enn komplett sitt kort noe taz understreker, som også er rett! Kommenterte den såkalte "feilen" i artikkelen. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Mange heftige påstander her, og lite ull... Utover det med bruken av ordet "integrert" her på Bluetooth, hva er det som egentlig er så graverende feil med denne artikkelen? Ser enkelte opp i det faktumet at det nevnes at det er 512 MB på skjermkortet til Komplett. Så lenge det er faktum, er det vel ikke noe å utsette på det? (Det er jo ikke en sak som det gjøres mye fuzz ut av og skrytes mye av). Om kortet klarer å utnytte dette til fulle er nok lite trolig, men grafikkbrikken er såpass kraftig at den nok vil ha godt av noen ekstra megabyte hvis en skrur på litt eye candy i spill med kraftige teksturer som Doom3 osv. Så hvis noen kan lage en liste over alle de graverende feilene i denne saken som gjør meg til en inkompetent jævel, så hadde jeg satt pris på det (For øvrig: Vær klar over at dette er en artikkel som skrives for et mye større, og langt mindre teknisk publikum, enn det en finner på hw.no, og det må en ta høyde for når artikkelen skrives) Endret 24. april 2006 av DesertGlow Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Er vel heller pirking på feil i artikkelen ang den blåtann-dingsen og det med at 512mb minne på et slikt skjermkort er positivt(ville ikke skrevet det som positivt, da det kommer an på hvordan du bruker kortet). Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Dessert glow: Sier ikke at artikkelforfatteren (er det deg?) er inkompetent - sier heller ikke at det er så mange eller store feil, men heller mangler. Siden denne tråden ble litt opphetet ska jeg prøve å redegjøre for noen av mine synspunkter; Arbeidshest Dells maskin (e-value kode: NODHSONL-n03605) er en av maskinene som denne gangen leveres med Media Center. Den har også en kraftig dobbeltkjerneprosessor fra Intel, og er altså utstyrt med hele to gigabyte minne. Den har 4 x 512 MB - da er det vel heller ikke mulig å oppgradere? Kan desverre lite Intel... Dette gjør maskinene til en skikkelig arbeidshest, og vil for eksempel være kjempegod til videoredigering, bildebehandling eller 3D-animering. Skjermkortet er en av de svakeste denne runden, og maskinen er dermed ikke den beste til spill. Harddisken er også litt liten. Skjermkortet er DESIDERT svakest i testen! Vil ikke det affisere 3D-modelleringen? Maskinen til Dell skiller seg positivt ut med å ha det mest elegante kabinettet som passer godt inn i stua. PCutstyr kaster seg delvis inn i det samme sjiktet som Dell, men har en maskin som er jevnt sett dårligere spesifisert, og faller dermed litt gjennom, til tross for at den har noe større harddisk. Den mangler også kortleser. Skjermkortet er da vitterlig en del bedre.... X600PRO rekker ikke 6600GT til knærne... hva med X600SE? Hvilket brikkesett som er "best spesifisert" av Intel 945G og nVidia4 SLI er jeg personlig usikker på (kan lite Intel), men leser følgende fra Hexus.net (31. mai 2005): It's actually more crucial to Intel that i945-series does well. It will be shipped in the vast majority of new PCs that support LGA775 CPUs. General performance is just a touch behind the i955X Express and NVIDIA nForce4 SLI Ut fra specs. på bildet ser det ut som om PCUtstyr har bedre brenner, men det er vanskelig å si sikkert (mangelfullt). Synes det burde være glere seps. ang 19"-ene. Synes videre det bør nevnes at PCUtstyr leverer kvalitetskomp. mtp. tast og mus - samt kabinett. PSU er videre og stille - men kvaliteten på NorthQ er noe omdiskutert. PSU på Dell'en oppgis ikke - vanskelig å vite om den lar seg oppgradere mtp. dette og det faktum at kabinettet er slim-line. Detter er ikke forfatters feil, men... Likhetstrekkene mellom de tre tilbudene er påfallende. Alle har en Athlon 64 3700-prosessor, en gigabyte minne, 19-tommers skjerm, de samme høyttalerne, 250 gigabyte harddisk, DVD-brenner, kortleser, like kraftig strømforsyning og mus og tastatur fra samme leverandør. Nåja... Watt meg her og Watt meg der... det er da vitterlig en grunn til at man betaler mer for en Seasonic 350W enn en Q-tec 550W.... Mye tilbehør Komplett skiller seg derimot positivt ut med å ha Bluetooth-støtte, støtte for trådløse nettverk, hele 512 megabyte minne på skjermkortet og Windows Media Center-operativsystem. Hovedkortet og skjermen er typiske fra billigleverandører. Måten dette skrives på er villedende, og i ekte Elkjøp ånde, men det er kanskje pirk... Tilbudene fra Datakjeden og Netshop er praktisk talt identiske på alle måter, med unntaket av produsenten på noen av komponentene, og pakkene skiller seg ut med noe nyere og kraftigere skjermkort enn Komplett Dette synes jeg er helt kurrant, leser man det som noe nyere og noe kraftigere, eller bare kraftigere? Legger ved litt 7600GT skryt... Guru3D: But let's leave that for what it is, the mid-range GeForce 7600 GT is fighting against a class of cards that it should not be fighting as the card is often darn close to the Radeon X1800 XL and NVIDIA's own GeForce 7800 GT unless you start using AA and AF modes after which it'll drop back to GeForce 6800 GS and 6800 GT performance. But then again, Quake 4 at 34 frames per second at 1920x1200 with 4xAA and 8xAF... for less than 200 bucks yeah, this is a b-e-autiful product for sure. Man kunne nevnt spesifikt at lydkortet på Komplett maskinen er dårligere spesifisert (ALC655) enn de andre to (ALC850) Generellt synes jeg det blir viet for lite plass til skjermene.... responstid etc. (For øvrig: Vær klar over at dette er en artikkel som skrives for et mye større, og langt mindre teknisk publikum, enn det en finner på hw.no, og det må en ta høyde for når artikkelen skrives) Dette innlegget er ikke gjort for å hogge hodet av forfatteren. I forhold til "tester" gjort av DinSide, er denne bra. Jeg mener at NA og DS har en sentral posisjon mtp. anb. av "ting og tang" til hvermansen - og at men da som "mer tekniske" går artikkelen litt i sømmene er bare sunt! Undret meg om det var andre som hang seg opp i det samme som meg. Kanskje feil å bruke ordet "dårlig" - skulle kanskje brukt ordet "mangelfulle".... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 *snip innlegg fra Okay* Det underliggende i det du skriver frem til ditt siste innlegg viser ganske stor forrakt for personen og artikkelen. 1. Dell har 2 gigabyte minne. Du klager på at dette ikke er oppgraderbart. 2 gigabyte er fortsatt mer enn nok til det aller meste, og bør være nok til å kunne karakteriseres som en arbeidshest. 2. X600 er ikke særlig godt egnet til 3d-modellering, men maskinen er jevnt sett bedre til det enn de andre - og den vil være overlegen de andre maskinen på tyngere oppgaver. Står fortsatt for den konklusjonen. (Skal du bedrive mye 3d-modellering velger en uansett Quadro eller noe slik). 3. Verken 6600GT eller x600 er noen skjermkort å skryte av, og ser en på de resterende komponentene (da særlig cpu og ram) er det åpenbart at den er dårligere spesifisert. 4. Kvaliteten på dvd-brenneren er i denne sammenheng av marginal betydning. Folk flest vil ha en brenner som fungerer raskt og greit. 5. Dell oppgir ikke spesifikasjoner på PSU i større grad (eller på noe særlig annet for den saks skyld). De er generelt veldig tilbakeholdne på slik. Det man derimot vet er at Dells maskiner alltid er komponert til å klare jobben. 6. En kunne nevnt at lydkortet var dårligere spesifisert, og en kunne også nevnt et utall av andre ting. Poenget er at en må gjøre et utvalg for å gjøre artikkelen så overkommelig å lese som mulig for folk flest. Har en spesielle interesser for slikt, kan en lese spesifikasjonen. (For øvrig er det ingen av disse lydbrikkene som utmerker seg særlig sammenlignet med andre spesielle løsninger). Synes det er litt interessant at du går ut med en tråd der du oppfordrer andre til å finne feil i artikler, og går ganske krasst ut mot artikkelforfatters kunnskaper - samtidig som det du egentlig har å klage på handler om at du skulle ønske den generelle pressen beveget seg ned på et detaljnivå som en finner på spesialiserte sider. Det ville ikke vært noe problem å skrevet en artikkel som var mye mer detaljert. Gjorde til en viss grad dette tidligere, men fant fort ut at når en delte det opp på flere sider med mye mer detaljer, var det en svært liten andel som tok seg bryet med å lese de detaljerte beskrivelsene. Hensikten med artiklene er å presse frem gode pristilbud for leserne og gi noen generelle anbefalinger, ikke å gi en grundig detaljbeskrivelse av hvert enkelt tilbud. Hvis det hadde vært noen fundamentale tabber i saken, som at det for eksempel var en åpenbart svak maskin som fikk "beste tilbud"-anbefalingen, da skulle jeg vært enig med deg at dette var en dårlig artikkel. Du later derimot bare til å synes at dette er en dårlig artikkel fordi du mener det er for lite detaljerte beskrivelser, og da mener jeg du har missforstått hensikten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå