AnaXyd Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Vel, Tittelen er kanskje litt villedende, men det var det beste jeg kom på i øyeblikket... Jeg skal da kjøpe en vannblokk til mitt skjermkort "GF 6800GS", og det er en "ikke heldekkende blokk". Altså en som bare kjøler core. Så, man må da putte på ramsinks utenom. Det jeg da lurer på, er at de putene som sitter på sinkene har jeg hørt leder dårlig varme, og det anbefales å bruke noe av typen Artic Silver. Jeg fant da Artic Silver lim, men begynte å lure på om dette limte ramsinkene fast til rambrikkene - permanent. Dette vil jeg ikke ha noe av! Vil jo helst ha muligheten av å ta de av i ettertid, samtidig som de sitter godt på den delen de skal kjøle. Har hørt noe om å blande vanlig ac5 og limet, men jeg vil helst være sikker! Noen som har noen erfaringer med dette? Tips? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg blander termisk lim og AC Ceramique Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Og hvor lett er det å få dem av igjen? Du sitter ikke med rambrikken i hånda etter at du har tatt av ram sinken? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Og hvor lett er det å få dem av igjen? Du sitter ikke med rambrikken i hånda etter at du har tatt av ram sinken? 5968383[/snapback] Veldig lett å få av Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Og den sitter bra? Bra nok til å flytte pcn til et lan f.eks? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Du kan også lime noen av kantene på ramsinkene og smøre pasta i midten. Sablabra, hvorfor keramisk kjølepasta? Er det noe "galt" med å bruke en ledende kjølepasta som AS5 i dette tilfellet? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Sablabra, hvorfor keramisk kjølepasta? Er det noe "galt" med å bruke en ledende kjølepasta som AS5 i dette tilfellet? 5969652[/snapback] Jeg vet ikke, jeg har ikke prøvd med AS5. Jeg ble anbefalt ceramique av en annen, så da valgte jeg det. Er jo mye billigere også . ram-kjølerne sitter godt på de, men jeg har testa å ta de av, og det går veldig greit. Det virker som om de kjøler greit også, men jeg har 2 120mm vifer fra radiatoren som blåser sånn halveis over kortet. EDIT: Men det at AS5 leder elektrisitet tror jeg absolutt ikke vil ha noenting å si Endret 22. april 2006 av sablabra Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Det med at AS 5 er ledende er jo med tanke på at den kan komme bortpå "pinnene" til ramen sansynligvis? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Kom akkurat til å tenke på noe.. Om du bruker 100% termisk lim til å feste sinks med, så er det jo ikke sånn at de er sveisa fast til brikkene. Å legge kortet i frysern noen minutter, og deretter skjære/sage vekk limet med enten barberblad eller hyssing kunne vel vært et alternativ? Det funker i hvertfall finfint på IHS. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Så, AC5 er ledende? Det visste jeg ikke... Så det som hadde vært perfekt er å blande ceramique og lim? Hvor mange % av hver da isåfall? Den fryseteknikken tør jeg ikke å satse på odd2k... Hive skjermkortet i fryseren? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Så, AC5 er ledende? Det visste jeg ikke... Så det som hadde vært perfekt er å blande ceramique og lim? Hvor mange % av hver da isåfall? Den fryseteknikken tør jeg ikke å satse på odd2k... Hive skjermkortet i fryseren? 5971241[/snapback] AS5 består for det meste av rent sølv, så det leder elektrisitet bra ja! jeg brukte 50% av hver. Jeg ville nok ikke brukt barberblad for å få de av, det hørtes skummelt ut . Men å hive skjermkortet i fryseren er ikke noe problem Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Du kan også lime noen av kantene på ramsinkene og smøre pasta i midten. Sablabra, hvorfor keramisk kjølepasta? Er det noe "galt" med å bruke en ledende kjølepasta som AS5 i dette tilfellet? 5969652[/snapback] Har selv blandet AS5 og termisk lim til det formålet,det funker perfekt det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 AS5 er ikke ledende. Det er blandet for å ikke være ledende. Det er dog ikke anbefalt å smøre det utover hovedkortet eller andre steder, ettersom det vil lage kapasitans som er svært uheldig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Termisk lim er ikek noe problem å få løsnet av. Bruk et barberblad (av gamle typen). Lirk det forsiktig bort til et av hjørnene, go begynn å "sage" deg innover. Etter et minutt eller to løsner ribbe fra chip. Vask selvfølgelig overflatene godt etterpå med noe sterkt, som hvitespirit (vær forsiktig med at det ikke kommer andre steder enn der det skal), og så rens etterpå med noe renere. Helst isopropanol, teknisk sprit eller lignende, men rødsprit funker også helt greit til jobben. Hvitespiriten etterlater nemmelig en olje-hinne som ikek er så bra å ha der med tanke på senere kjøling. -Stigma Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Termisk lim er ikek noe problem å få løsnet av. Bruk et barberblad (av gamle typen). Lirk det forsiktig bort til et av hjørnene, go begynn å "sage" deg innover. Etter et minutt eller to løsner ribbe fra chip. Vask selvfølgelig overflatene godt etterpå med noe sterkt, som hvitespirit (vær forsiktig med at det ikke kommer andre steder enn der det skal), og så rens etterpå med noe renere. Helst isopropanol, teknisk sprit eller lignende, men rødsprit funker også helt greit til jobben. Hvitespiriten etterlater nemmelig en olje-hinne som ikek er så bra å ha der med tanke på senere kjøling. -Stigma 6007148[/snapback] Jeg foretrekker definitivt å blande ut med noe annet. Da er det bare å "brekke" de av. Barberblad kunne jeg ikke tenkt meg å bruke Lenke til kommentar
haakie Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Kom akkurat til å tenke på noe.. Om du bruker 100% termisk lim til å feste sinks med, så er det jo ikke sånn at de er sveisa fast til brikkene. Å legge kortet i frysern noen minutter, og deretter skjære/sage vekk limet med enten barberblad eller hyssing kunne vel vært et alternativ? Det funker i hvertfall finfint på IHS. 5971069[/snapback] Det fungerte IKKE hos meg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=545014 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Litt gammel tråd, men både AS3, AS5 og AS Thermal Adhesive er elektrisk ledende... Alle inneholder over 60% sølv.... Negligible electrical conductivity: Arctic Silver Thermal Adhesive was formulated to conduct heat, not electricity. NOTE: Even though Arctic Silver Thermal Adhesive is specifically engineered for high electrical resistance, it should be keep away from electrical traces, pins, and leads. The cured adhesive is slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridged two close-proximityelectrical paths. http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...al_adhesive.htm Endret 16. juni 2006 av Cilleron Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 AS5 er ikke ledende. Det er blandet for å ikke være ledende. Det er dog ikke anbefalt å smøre det utover hovedkortet eller andre steder, ettersom det vil lage kapasitans som er svært uheldig. 6006269[/snapback] Kapasitans? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 AS5 er ikke ledende. Det er blandet for å ikke være ledende. Det er dog ikke anbefalt å smøre det utover hovedkortet eller andre steder, ettersom det vil lage kapasitans som er svært uheldig. 6006269[/snapback] Kapasitans? 6319635[/snapback] Det betyr at materialet er i stand til å bevare eletrisk energi i form av en ladning. Med andre ord er det ikke trygt om du får det mellom elektriske ledere med kort avstand mellom, siden materialet kan bli elektrisk ladet, og lade seg ut i en annen leder. Det ødelegger like mye som om det var en leder heh... De sier AS5 er safe med elektronikk, men jeg kan avkrefte det tullet. Mål på det selv så ser du at det fint kortslutter selv lavvolts kretser. Har selv vært uheldig nok til å få det på deler slik at ting luttet å fungere (rambrikker). Men heldigvis vare det bare nødvendig med en veldig grundig rensing før det fungerte igjen. -Stigma Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Var så lenge siden jeg har lest ordet at jeg trodde det enter var en skriveleif eller noe annet. Men joda, riktig dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå