Gå til innhold

Artifacts med Club3D 7900GT

Skagen

Anbefalte innlegg

*redigert*

Hei.

I går fikk jeg endelig mitt Club3D 7900GT, og det har fungert helt utmerket helt til jeg testet HDR/SM3.0 i 3Dmark06. Da plutselig kom det masse artifacts både i spill og Windows. Fear er full av artifacts og FarCry dersom jeg kjører på oppløsning over 1280x960.

Har ikke klokket kortet, rikelig med strøm til kortet og har ikke tuklet med orginalkjøleren.

Idle er kortet rundt 49-51 grader, og 78-80 grader load, og har sjekket at det er god kontakt mellom GPU og kjøleren. Temperaturen i kabinettet ligger på rundt 37-38 grader.

Har testet både ForceWare 84.43 og 84.21 (WHQL).

Jeg antar det bare er å bytte kortet?

PS. La ved nytt Windows screenshot nå som artifactsen har blitt verre under vanlig Windows-bruk.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk nå fine rosa streker i windows, så jeg må vel bytte kortet.

Er nok mere enn bare HDR/SM3.0 som er gåent når jeg får sånt i windows.

Fear tok helt av med artifacts :(

Edit: Takker! Skal teste det! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Er bare så typisk meg å få sånt! :)

Tror jeg er forbannet eller noe..

Men det merkelige er at dette ikke slo til før jeg flesket til med 3Dmark06.

Satt og spilte en del Flashpoint helt uten artifacts i noen timer tidligere i dag.

Men for å bli kvitt artifacts i Windows har jeg funnet ut at jeg kan klikke "reload videodrivers" i RivaTuner 2, så er alt tilbake til normalt i vanlig Windows bruk.

Men så fort jeg starter noe som benytter seg av DirectX kommer artifactsene tilbake igjen - både i programmet/spillet og i Windows. :hmm:

Men får ta å sende Netshop en mail, høre hva de tror om dette.

Takker for hjelpa GDI :)

Edit: Testa både 3Dmark03 og 3Dmark05 nå - begge kjører fint uten artifacts!

Men om jeg starter Fear eller 3Dmark06 kommer de fine rosa, bølgete linjene tilbake.

Skjønner ingenting her nå.. Men kan det være at det er bug i driverene eller en skade på kjerna som har med noen nye funksjoner som 3Dmark03 og 05 ikke benytter seg av?

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjøpt meg et Gainward Bliss 7900GT 256 Mb. Har kjørt kortet i noen dager på 500 (bare kjerne overklokkes) men fikk plutselig helt stopp & stygge korn på skjermen. Jeg fant denne på EVGA sitt forum:

EVGA

Har sjekket kortet mitt og ved å kjenne på voltregulatoren min tror jeg at jeg har det samme problemet. Kan nesten ikke holde fingeren på disse to komponentene! Nå er jeg redd kortet mitt ikke overlever sommeren slik som det er nå. Har klokket ned til standard frekvens og da kjører kortet OK! Likevel er komponentene nesten ikke til å ta på.

Skal jeg levere kortet inn og kanskje skaffe meg et annet merke. Dette gjelder tydeligvis for alle 7900GT-kort!

Noen?

Lenke til kommentar

Nå som jeg er så si ferdig med retursaken hos Netshop.no trenger vi vel ikke å poste mere her.

@Puzzled, du kan jo lage en egen tråd for dette hvor vi kan diskutere dette vidre :)

Takker alikvell for å gjøre meg oppmerksom på dette!

Bare synd de gamle heatsinkenene mine mangler den termiske tapen..

PS. Leste hva du skrev i denne tråden og svarte følgende:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jeg returnerte mitt Club3D 7900GT siden jeg fikk artifacts den andre dagen jeg hadde kortet. Det ble bare verre og verre. Kanskje dette var grunnen  :hmm:

Har noen heatsinks her jeg kan sette på når jeg får erstatningsvaren.

Lenke til kommentar

Når jeg fikk mitt Club3d GF 7900gt kort hadde den ene kondensatoren falt av! Godt mulig de er litt kjappe de som setter sammen disse kortene. Får et nytt kort i posten iløpet at neste uke, men kan jo virke som om kvaliteten ikke er så bra rent fysisk?

Må jeg sende inn kortet enda en gang pga dårlig kvalitet blir jeg forbanna :)

Lenke til kommentar

Kanskje det. Jeg vet ikke helt sikkert hvordan byggekvaliteten på Club3D er siden jeg kun har hatt èt kort; noe tynt grunnlag å dømme ut ifra.

Men kan jo skje at det enten var en dårlig batch enten fra nVidia eller Club3D når de satte sammen kortene. Hvem vet?

Det var ingenting løst/manglende på mitt kort, men hele kortet (PCB'et altså) var veldig varmt da. Måtte vente en stund etter å ha slått av maskinen før jeg klarte å dra kortet ut av maskinen uten å 'brenne meg'.

Esken til Club3D er kanskje ikke den mest støtsikre embalasjen jeg har sett. Så det kan jo ha skjedd at kondensatoren har falt av p.g.a. røff frakt, ikke nødvendigvis fra nettbutikken til deg, men før pakken ankom butikken også.

Men det skal jo en del til å brekke av en kondensator som sitter slik de skal.. :hmm:

Uansett så hadde ikke Netshop.no flere Club3D-kort på lager da de ordnet ny ordre for meg med erstatningsvaren, så jeg sendte mail og spurte jeg om jeg kunne få tilsendt et POV-kort og betale mellomlegg.

Tidlig i dag morges sendte Netshop.no meg et nytt POV-kort som jeg nok får i morgen! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
(...) har ikke tuklet med orginalkjøleren.

5968247[/snapback]

Det er mulig at du ikke får returnere kortet siden du har vært borti originalkjøleren. MPX er hvertfall strenge på dette, og jeg får ikke nytt 7800GT...

6037818[/snapback]

Har du egentlig lest tråden? :p

Netshop har alt sendt meg nytt kort tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Når jeg fikk mitt Club3d GF 7900gt kort hadde den ene kondensatoren falt av! Godt mulig de er litt kjappe de som setter sammen disse kortene. Får et nytt kort i posten iløpet at neste uke, men kan jo virke som om kvaliteten ikke er så bra rent fysisk?

Må jeg sende inn kortet enda en gang pga dårlig kvalitet blir jeg forbanna :)

6037286[/snapback]

Når jeg ser litt nærmere på kortet mitt fra Club3d, så ser jeg at ene kondensatoren er veldig skjev. Har ikke tenkt over det før du kommenterte at den hadde falt av, kanskje min er neste!

Har ikke vært borti den engang! Hatt kortet ca en uke.

Råd/tips?

Edit: Greit å få det avklart om Club3d kortene er "ekstra" dårlig eller preget av haste arbeid.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Bare at den er skjev vil jeg tro ikke skal være noe problem.

Men om den er løs/lett bøyelig kan det nok by på problemer.

Er det stor klarering mellom kondensatoren og PCB'et?

For da kan du jo gjøre et "lodde-stunt": Ta den av og lodde den skikkelig på igjen.

Lenke til kommentar

Å lodde selv er i mine øyne ikke anbefalt, så lenge man har garanti, og ting fungerer.

Skulle kondensatoren falle av og kortet + eventuelle andre komponenter bli ødelagt, har selger av kortet fullt ansvar og erstatningsplikt for alt.

I tillegg er ikke klaringen stor i forhold til å komme til, og få vært nøyaktig med loddebolten.

Lenke til kommentar

Har nå fått nytt GF7900GT kort fra Club3d, men jeg sliter foreløpig med streker på undersiden, venstre side og på oversiden av bildet. Streken på vestre side er lilla, streken nederst er grønn, og strekn øverst er blågrønn og pulserende.

Skal teste nye drivere etc, men håper virkelig ikke jeg må sende tilbake enda et kort :)

Lenke til kommentar

Kan også være noe med spillet eller DirectX. Har hatt sånne streker før, både i spill og filmer.

Du får bare teste å legge inn nye drivere til alt sammen og se om det bedrer seg. :)

Foresten, nyeste drivere er ForceWare 84.56 WHQL. Driveren er WHQL-sertifisert, men enda ikke kommet opp på driversiden til nVidia.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...