Gå til innhold

kx7-333r bios trøbbel

-morten

Anbefalte innlegg

Problem er nå fikset. Løsningen var at klokkehastigheten var satt feil i bios. Jeg prøvde å endre det, men jeg endret det til gal hastighet.. Hadde glemt hvor rask den var.. :razz: Plutselig la jeg merke til at det stod der når jeg starta maskinen... hadde jo bare restarta den 100 ganger eller no... *slå seg selv* Etter det virka det.

------------------

Jeg har litt problemer med et kx7-333r hovedkort. Jeg skal bruke det til raid, så jeg ville oppdatere biosen. (update: kx7b6) Lagde disketten for det, og utførte oppdateringen. Det så ut til å ha gått helt fint. Men når jeg restarta maskinen fikk jeg en feilmelding om noe feil i bios (husker ikke leger hva deet stod). Man kunne trykke del for å gå til bios menyen eller f1 for å restarte. Jeg trykket del og kom inn i menyen. Gjore ikke noe spesielt, og lagret og gikk ut. Restartet maskinen. Ingen ting. Den leser fra cd, og så er det stopp. Bare blank skjerm...

Jeg tok så ut bateriet og lot det være ute en stund før jeg puttet det inn og prøvde det på nytt. Da fikk jeg meldingen:

CMOS checksum error - Defaults loaded

På bios produsentens side sier de bare:

"Checksum of CMOS is incorrect, so the system loads the default equipment configuration. A checksum error may indicate that CMOS has become corrupt. This error may have been caused by a weak battery. Check the battery and replace if necessary."

Også nå kan jeg velge mellom Del og F1. F1 starter systemet som normalt, mens Del sennder meg inn i bios settings. Hvis jeg går inn der så starter ikke maskinen neste gang, og jeg må ta ut bateriet for igjen å få valget mellom Del og F1...

Hvis jeg restarter etter det igjen får jeg meldingen "CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU"

Også her kan jeg velge mellom F1 og Del...

Noen som har hatt noen lignende problemer eller kan si meg hva jeg skal gjøre?

Jeg vil både slippe å få den feilmeldingen hver gang jeg starter opp (men jeg overlever), og jeg skal helt oppdatere noe i bios...

Morten

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: -morten på 2002-10-01 15:35 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: -morten på 2002-10-01 15:41 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: -morten på 2002-10-02 14:01 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...