Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hei.. Har bestemt meg for å teste ut linux, og har fått anbefalt Mandriva linux. Skulle visst nok være ganske greit for nybegynnere.. Er dette freeware? I såfall, kan noen gi meg download link ? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Her finner du kanskje noe: http://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/mandra.../devel/iso/One/ Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 linux er ikke freeware, men fri programvare så vidt jeg husker kan det sammenlignes med gratisøl og ytringsfrihet uten at jeg skal gå for mye inn på det. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Linux er vel heller 'open source'. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Her finner du kanskje noe: http://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/mandra.../devel/iso/One/ 5967559[/snapback] Er ikke fila større enn 670 mb ? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Pleier vel ikke å være det, nei. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Linux er vel heller 'open source'. 5967600[/snapback] Nei. Linux kjernen og GNU brukerland er begge fri programvare. Det er fleire forskjeller på fri programvare og åpe kildekode, men hovedpoenget er at fri programvare gir deg fleire rettigheter/frieter til å bruke koden, enn det åpen kildekode gir. Du kan ha åpen kildekode, men alikevell ha ein lisens som umuligjør modifikasjon/distribusjon av koden. Endret 22. april 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Da vet jeg det også. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Pleier vel ikke å være det, nei. 5967621[/snapback] hmm.. neivel :S.. Trodde det var 3 cd'er på ca 700 mb hver jeg Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 linux er ikke freeware, men fri programvare så vidt jeg husker kan det sammenlignes med gratisøl og ytringsfrihet uten at jeg skal gå for mye inn på det. Open Source/fri programvare = frihet. Friheten til å modifisere, se kildekoden osv. Ikke nødvendigvis gratis. Hvis du får en gratis øl, vil det betegnes som freeware. Hvis du også får med oppskriften så vil det betegnes som Open Source. Men det er også Open Source om du må betale for det (utgifter for produksjon, matriale osv), så lenge du får med oppskriften. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Er det ikke 3 cd'er (3 img. filer) ? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 sorry hvis jeg maser altså Men jeg hører fra mange at man bruker 3 CD'er / 3 IMG. Filer, når man installerer Mandriva Linux.. http://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/mandra.../devel/iso/One/ Holder det å bare brenne ut den ene IMG. Filen ? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 sorry hvis jeg maser altså Men jeg hører fra mange at man bruker 3 CD'er / 3 IMG. Filer, når man installerer Mandriva Linux.. http://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/mandra.../devel/iso/One/ Holder det å bare brenne ut den ene IMG. Filen ? 5969705[/snapback] One CD ISO Mandriva One BETA CD ISO images Mandriva One is a new all-in-one CD, including a live system to run Mandriva 2006 on any computer with a CDROM drive, it includes all the great Mandriva Linux 2006 software suite, such as KDE, Mozilla-Firefox, Gimp and OpenOffice.org. But Mandriva One also includes a new unique wizard to help you install easily a Mandriva linux system on your computer, in only a few minutes! This is a beta version of this new exciting product, so please rush to download it and test it, and report all your bugs into Mandriva bugzilla. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Ok.. Så det er altså bare en beta-versjon? Anbefaler dere å installere den, eller en litt eldre komplett versjon? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg ville nå foreslå at du bruker beta-versjonen. På denne måten vil du få et innblikk i hvordan neste versjon vil se ut, og du kan melda fra til Mandriva bugzilla, dersom du skulle komme over en bug. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 ok.. Når hele versjonen slippes ut, vil Beta versjonen automatisk oppdateres da? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Det vet jeg ikke, men jeg velger å tro at du må laste den ned manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå