Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lei av bompenger OG veiavgift!

Anbefalte innlegg

Heisann,

som tittelen tilsier så er jeg litt lei av dette. Hadde vært fint å boikottet veiavgiften. Er litt lei av å betale begge deler. Jeg bor for tiden i Kristiansand og betaler bompengeavgift, etter et halvt års bruk nå så har jeg kommet frem til at det koster 3400 kroner i året. Veiavgift er på 2800 kroner i året. Dette tilsier en månedlig kostnad for meg på : 516 kroner. Dette er helt sprøtt. Da har vi fortsatt ikke tatt med utgiftene for forsikring og bensin.

Når jeg tenker over bensin igjen, så tar jo staten inn avgifter der også.

Heldigvis er det ikke bommer i Fredrikstad der jeg kommer ifra, men kommunen der lukter på det. Jeg er nå blitt for 2 mulige løsninger.

1. Årsavgift forsvinner, og veier blir bompengefinansiert. Dermed betaler man KUN for veiene man selv bruker. (Vet at endel bommer blir brukt for å finansiere andre strekker også idag. Dette kunne gått an i enkelt tilfeller, men det må begrenses geografisk. Man kan f.eks. ikke bruke en bom i Kristiansand for å finansiere noe utenfor Vest Agder f.eks.)

2. Beholde gamle skrøpelige veier, og ikke ha bompenger. Jeg vil ha nye veier, men ikke hvis jeg må betale dobbelt opp for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du risikerer å betale 5 ganger for veien . og hvor blir den av.

jeg bruker selv buss fra og til jobb. likevel så iriterer det meg at staten skal ha betalingen flere ganger før de orner med bevilgning til vei- resten av kostnaden må taes på andre måter.

det var diskusjon i holmgang på tv2 sist onsdag. og temaet var alle bomstasjonene som duker opp.

Det var noen som har regnet ut at det koster samfunet 60 miliarder ( det skal vere miliarder) å ha de dårlige veiene vi har. er ikke dette sløsing så hva er det da ?

jeg bor selv utenfor bodø. nermere på TVerlandet 5 km fra Saltstraumen.Rv 80 mellom Bodø og Fauske endres litt på . dette med bompenger .

så får vi ny rv 17 ( kystriksveien).Denne skal også finaiseres med bompenger. her blir det ikke non alternative veier å kjøre for å unga bomstajonene hvis man skal helt inn til bodø. eller til saltstraumen ( eller lengre ) for den slags skyld.

hva skal man gjøre ?

Lenke til kommentar

Slutte å betale veiavgift :p

Sant dette, men hvilke kostnader har man med å ha dårlige hva heter det? Fylkesveier? Motorveier, skjønner jeg at kan komme med utgifter eller tapte inntekter om de er dårlige. Men fylkesveier\småveier som ikke er tungt traffikerte skjønner jeg ikke hvorfor skal bli pusset opp hele tiden. Nei la meg heller slippe veiavgift, og kun betale bompenger, hold hovedfartsårene gode og heller la kvaliteten på de andre veien være så som så. Hadde sikkert blitt bedre for meg ihvertfall :) hehe

Lenke til kommentar

Problemet i norge er manglende vilje til og reformere og effektivisere offentlig sektor på en grunnleggende måte, man roper bare etter mer penger og mer penger uten og kritisk vurdere hvordan de brukes.

Vi har ett skremmende stort antall mennesker i arbeidsfør alder som lever av trygd og støtteordninger, ett stort antall offentligansatte som også skal lønnes av oss. Reformviljen mangler og få politikere vil eller orker og sloss mot ett system som er opplest og vedtatt som det eneste riktige i de siste 40årene. Jeg er ganske trygg på at man kan produsere like mye velferd som i dag langt billigere hvis man virkelig tenkte nytt. Ergo vil vi få ett økende avgifts og skattepress og stadig mindre penger til infrastruktur og vedlikehold.

Jeg er redd vi kommer til og se en økende offentlig sektor som etterhvert vil kollapse hvis man ikke tar tak i dette.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...