Gå til innhold

En uke med boikott av spill industrien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til alle dere som syter over prisnivåene på dvd,vhs,musikk,spill. La meg gi dere et eksempel her (for å illustrere disse bransjens bilder):

Tenk deg at du eier en butikk, men det som skjer er at folk får tak i varene du skal selge helt gratis før du får satt dem i hylla. resultatet blir at du er da nødt til å justere prisene så du kan inntjene de tapte pengene på dine loyale kunder. Hadde alle vært like loyale kunder, så hadde nyhetsspill kostet rundt 50 til 100kr. men noen må jo betale for det. de fleste mener er helt greit å bare ta. eneste håpet som fins er flere kopisikringsmetoder som f.eks valve sin counter-strike. i en fremtid om 5 til 10år er dette et noenlunde oppnåelig mål. siden alle pcer skal på nett og skal overvåkes. men selvsagt vil folk alltid finne nye metoder å skippe copy protecion og bransjene vil tape stort til slutt vil ingen gidde å produsere noe bra, for de vil mest sansynlig miste engansjementet når alle skal stjele alt forarbeidet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 18:47, skrev Roamer:

Hvor mange timer bruker du på å høre en cd? 50? 100? 200? Tør påstå at cd-prisen er rimelig, ihvertfall på Platekompaniet. Får veldig mye igjen for penga.

Når du handler på platekompaniet så støtter du ikkje 'nye' musikk artister

platekompaniet gjør det vanskeligt for norske musikk artistet

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 00:19, skrev siDDIs:

Når du handler på platekompaniet så støtter du ikkje 'nye' musikk artister

platekompaniet gjør det vanskeligt for norske musikk artistet

Hva mener du med det? Platekompaniet er jo et av de få utsalgsstedene hvor unge, nye artister faktisk selger godt. Platekompaniet kan jo sees som del-ansvarlig i suksessen til band som Satyricon, Røyksopp og Ugress.

Hvis du tenker på artister som Heidi Hauge så vet jeg at platekompaniet ikke er plassen å dra til.

Lenke til kommentar

For det første bør spill bli billigere enn film.

Spillbransjen har i flere år omsatt for mye mer enn filmbransjen, så hvor ligger logikken i høyere pris på spill enn på film?? Ett eller annet sted renner det penger inn i lomma på noen som tjener uforholdsmessig mye på spill.

Merverdiavgift er IKKE den store stygge ulven her.

Fordi spill er dyrt i utgangspunktet, blir mva. desto høyere.

For et spill til 600 kr. betaler du ca. 150 kr mva.

Hvis et spill hadde blitt omsatt for 200 kr før mva. (som er en helt rimelig pris) så hadde spillet kostet litt under 250 kr i butikken. Altså ikke så forferdelig mye mer.

En fullstendig mulig løsning på problemet hadde vært å kjøpe spillene direkte fra utvikleren, men da må utviklerne skaffe seg noe som ligner på en ryggrad først, og ikke bli grådige de også.

Lenke til kommentar

Mye bra som blir sakt her. Vil bare tilføye det som blir nevnt av fairplay kampanjen. De Dårlige og ikke fult så kjente tittlene taper også store summer på de høye prisene. Hvem vil kjøpe et middelsmådig spill til 600 kr?! Det tror jeg er få. Bare de som ikke vet hva de gjør havner i den fella. Derimot hadde spillet kostet rund 200 kr ville flere ha kjøpt det (fordi det har et lite potensiale i seg). Det er de store tunge tittelene som vinner markede med de høye prisene. Fordi vi må ha de. Dette skviser ut mange nybegynnere i bransjen og kan skape noe så drastisk som monopol. Ikke unormalt at pris slår ut konkurenter. Så her bør det plinge litt i bollen på flere. Ikke bare oss kunder.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske mye grådighet i alle ledd i spillbransjen. Men man fastsetter pris etter hva folk er villige til å gi og for å dekke egne kostnader og dermed blir det sånn. Så lenge mange tusen personer er villige til å betale 449,- eller 499,- for Battlefield 1942, så blir det solgt til den prisen. Hadde ingen kjøpt det derimot... Dessuten er det nå slik her i landet, at alle vil ha en bra betalt jobb, og for å få råd til høye lønninger, så må butikker og leverandører operere med en viss pris. Egentlig kan man ane konturene av en ond sirkel.

Et eksempel: Jeg får vite at en kamerat får høyere lønn enn meg, så vil jeg også ha det. De andre jeg jobber sammen med ser at jeg får høyere lønn, de vil også ha det. Sjefen vår vil ligge f.eks. 50% over oss i lønn, og øker sin. Siden vi selger ting, så må sjefen øke prisen på disse tingene for å dekke økte lønnskostnader. Kundene ser at tingene blir dyrere og går til sin sjef og vil ha mer lønn, og ved hjelp av en lang rekke slike hendelser, få tilslutt jeg vite at kameraten min har gått opp enda en gang, og det vil jeg og...

Et spill som f.eks. koster ca 450 -500 kr i en hvilken som helst butikk, blir kjøpt inn fra leverandørene for et sted mellom 2-300 kr, i denne stigningen må butikkene legge inn moms, lønn til ansatte og driftskostnader. Har sett et sted at de som faktisk lager spillet får omtrent 3-10 kr per spill, så det er hos mellomleddene og ikke minst konsollprodusentene (Microsoft, Sony, Nintendo) at den virkelig store økningen i prosent foregår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...