Gå til innhold

Tråden om mobilstråling

Anbefalte innlegg

Synes det er på tide å få en tråd som angår mobilstråling.

Uansett om mobilståling er farlig eller ei, kan det jo være lurt å skaffe seg en mobil med lite stråling. Problemet er at det ikke er så mange lister for dette.

EU sin SAR-grense er på 2, mens TCO sin er på 0.8.

Mange blir varme i øret etter å ha snakket lenge i mobilen. Noen som opplever dette?

Noen som vet om noen gode lister? Det finnes jo noen, men de er sjelden oppdaterte.

Er du redd for stråling?

Noen tips for å motvirke stråling er jo å ikke ha mobilen i bukselommen og å ikke holde den helt inntil øret når man snakker. Noen som kan flere?

Føl dere ellers frie til å skrive deres mening om mobilstråling. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bevist at mobilstråling fører til noe ondt.

Det at mange blir varn i øret leste jeg om for en stund siden. Jeg mener det var sånn pga. at dekselet ble varmere pga. samtalen.

Spør du meg så er det rart at alle tenker at mobilstrålingen er så farlig, mens trådløse nettverk (2.4GHz) er det vel ingen som tenker på?

Lenke til kommentar
Det er ikke bevist at mobilstråling fører til noe ondt.

Det at mange blir varn i øret leste jeg om for en stund siden. Jeg mener det var sånn pga. at dekselet ble varmere pga. samtalen.

Spør du meg så er det rart at alle tenker at mobilstrålingen er så farlig, mens trådløse nettverk (2.4GHz) er det vel ingen som tenker på?

5971277[/snapback]

Noen er det jo. Mener å huske at det ble forbudt på en skole i USA for en stund siden.

Når man først er inne på andre ting, er det jo mye rart som stråler: TVer, trådløse telefoner, microbølgeovner osv. Men jeg tror nok mobiler stråler mest, fordi man har dem inntil øret så mye. Vi må jo bare håpe at stråling ikke er så farlig. :ermm:

Forebyggende tiltak skader jo ikke, så man har jo alt å vinne på dem. :thumbup:

Lenke til kommentar
2001

Den 7. februar 2001 blev undersøgelsen offentliggjort i Journal of the National Cancer Institute.

Undersøgelsen viste, at voksne ikke får kræft i hjernen af at tale i mobiltelefon.

Flere internationale undersøgelser har siden vist, at stråling (radiobølgerne) fra mobiltelefoner ikke er årsag til kræft hos voksne.

Lenke til kommentar
Min mobil hadde nok ikke greid testen etter TCO sin SAR-grense. P910i fikk 0.88. Men det følger vel med en lapp til alle  mobiltelefoner som det står informasjon om SAR verdien og slikt på?

5971357[/snapback]

Det er mulig, men da er det jo litt sent å få vite det da.... :(

Uansett er det visst ikke bare SAR veriden som er avgjørende for strålingen.

Huff og huff så komplisert. :hmm:

Lenke til kommentar

Men EU har satt en litt høyere grense, dvs at alle mobiler i det norske markedet ligger godt under denne grensa, og dermed er godkjent for salg.

Det er vel heller ikke påvist at disse SAR-verdiene er direkte skadelige, men det forskes stadig på området, så ingen ting er sikkert.

Lenke til kommentar
Men EU har satt en litt høyere grense, dvs at alle mobiler i det norske markedet ligger godt under denne grensa, og dermed er godkjent for salg.

Det er vel heller ikke påvist at disse SAR-verdiene er direkte skadelige, men det forskes stadig på området, så ingen ting er sikkert.

5971499[/snapback]

Grensen er vel satt til 2 i EU og de fleste er under og langt under 1... min har kun 0,317. ;)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at vi får noe svar på mobilstråling, dødligheten/skadeomfanget kommer til å bli bekrefta og avkrefta av mange forskere framover.

Selv ser jeg ikke helt poenget med å bekymre seg, i dagens samfunn er man avhengig av mobiltelefoner, og man kan liksom ikke velge å legge bort mobilen om en forsker finner ut at det er skadelig. Man kan kanskje kjøpe en mobiltelefon med liten stråling, men jeg tviler på at forskjellen er så betydelig at d gjør noe.

Er så mye annet som er skadelig her i verden, at å bekymre seg for stråling blir i drøyeste laget for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...