andus Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Jeg er helt nybegynner og dette er mitt første ok kamera. Et ixus55 ike spesielt for en fotograf, vet det. Men hva synes dere om disse to? Tatt med makro og resten automatisk. Dere er fri til å bedre bildene hvis dere kan. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 bilde nr 2 var pent. men en liten detalk eg ikkje likte, det er at den bakerste blomsten ikkje har pusterom på toppen. bilde 1 var litt kjedelig Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Litt veldig med bakgrunnsstøy åp det første. Det andre var fint. Var ikke så myue forstyrrende i bakgrunnen. Kanskje litt mer tele på det siste bilde, slik at du hadde fått den den andre blomsten litt større. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Det første bildet blir fort veldig kjedelig, og det er altfor mye bakgrunnsstøy. Det siste bildet er best. Blomsten i bakgrunnen har for lite pusterom på toppen av bildet, men ellers kjempeflott bilde. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Det siste bildet kunne vært bedre om man hadde tiltet kameraet, slik at man hadde fått mer av den blomsten i bakgrunnen med. Ser foresten at noen av greinene i bakgrunnen er dobbel (se vedlegg) Lenke til kommentar
andus Skrevet 22. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 greinene er doble? Det er jo bare to greiner som ligger parallellt i bildet. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 synes det andre var finest. kanskje litt kjedelige motiver? forstyrrende bakgrunn. Lenke til kommentar
andus Skrevet 22. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Er det det det er? Lenke til kommentar
ferik Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Trur første bildet kunne blitt mye bedre hivs du hadde hatt større blenderåpning, så de hadde blitt mer i defokus og fått med hele blomsten, sånn som bildet er no, blir blomsten kuttet litt på bunnen Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Våren er endelig kommet og macrofotografering er absolutt moro å drive med I den størrelsen som bildene er lagt ut blir det noe vanskelig å få et helhetsinntrykk med riktig skarphet mm. Lekte meg litt med bilde nr.2 og minsket bildet til en mer passe størrelse for å få et helhetsinntrykk på web Er ikke sikkert at du synes denne versjonen er bedre, men siden jeg enda ikke har fått kommet meg ut og knipse macrobilder selv i år tok jeg meg den frihet å leke litt med ditt Endret 22. april 2006 av Åkken Bom Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Våren er endelig kommet og macrofotografering er absolutt moro å drive med I den størrelsen som bildene er lagt ut blir det noe vanskelig å få et helhetsinntrykk med riktig skarphet mm. Lekte meg litt med bilde nr.2 og minsket bildet til en mer passe størrelse for å få et helhetsinntrykk på web Er ikke sikkert at du synes denne versjonen er bedre, men siden jeg enda ikke har fått kommet meg ut og knipse macrobilder selv i år tok jeg meg den frihet å leke litt med ditt 5968045[/snapback] Synes det er fint folk legger ut full-size. Da kan man studere dem nærmere. Antar du bruker Opera. Om du åpner bildet i IE eller Firefox, vil bildet automatisk reskaleres til din skjermstørrelse (sikkert noen instillinger for dette, men slik er det her). Dermed kan de med stor skjerm få et bilde som passer til skjermen deres. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 22. april 2006 Rapporter Del Skrevet 22. april 2006 Våren er endelig kommet og macrofotografering er absolutt moro å drive med I den størrelsen som bildene er lagt ut blir det noe vanskelig å få et helhetsinntrykk med riktig skarphet mm. Lekte meg litt med bilde nr.2 og minsket bildet til en mer passe størrelse for å få et helhetsinntrykk på web Er ikke sikkert at du synes denne versjonen er bedre, men siden jeg enda ikke har fått kommet meg ut og knipse macrobilder selv i år tok jeg meg den frihet å leke litt med ditt 5968045[/snapback] Synes det er fint folk legger ut full-size. Da kan man studere dem nærmere. Antar du bruker Opera. Om du åpner bildet i IE eller Firefox, vil bildet automatisk reskaleres til din skjermstørrelse (sikkert noen instillinger for dette, men slik er det her). Dermed kan de med stor skjerm få et bilde som passer til skjermen deres. 5968745[/snapback] Som du sikkert vet vil en reskalering gjøre at man ikke har noen mulighet til å bedømme om bildet er skikkelig skarpt, om fargene stemmer mm. En "noenlunde" betrakning får man, men et helhetsinntrykk hvor man ser hele bildet og kan bedømme både komposisjon, skarphet, kontrast, fargemeting mm. blir mer en gjetningslek om man betrakter bildet i nettleseren reskalert Dra heller bildet inn i PhotoShop eller et billedvisningsprogram med mulighet til fullskjerm, da først ser man hvordan bildet virkelig er. Mvh: Åkken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå