Gå til innhold

Hvordan beholde farge på en gjenstand og ..

Anbefalte innlegg

... gjøre resten svart/hvitt?? Tenker her på at man f.eks gjør om et bilde til svart/hvitt mens man beholder rødfargen på eplet eller en annen detalj i bildet.

Jeg har photoshop CS2 som jeg er ganske "fersk" i. Kanskje er det også andre enkle programmer til slike formål ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... gjøre resten svart/hvitt?? Tenker her på at man f.eks gjør om et bilde til svart/hvitt mens man beholder rødfargen på eplet eller en annen detalj i bildet.

Jeg har photoshop CS2 som jeg er ganske "fersk" i. Kanskje er det også andre enkle programmer til slike formål ?

5965868[/snapback]

Kopier hovedlaget. Fjern fargene på det nye. Bruk Eraser tool på det nye laget uten farge for og få fram fargene på laget under.

Dette er en måte og gjør det på.. finnes mange flere.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å bruke maske, men hvis du ikke er dreven på masker kan du bruke en enklere metode:

- bruk "magnetic lasso" for å merke av eplet

- finn "feather..." i menyen og velg f.eks. 5 pixler

- trykk "Ctrl+x" (klipp ut eplet)

- lag et nytt lag ("New layer"), merk dette og lim inn eplet

- velg det nederste laget ("Background") og gjør dette om til svart-hvitt, f.eks. ved å åpne "Image->Adjustments->Channel mixer", krysse av for Monochrome og justere til det blir fint, kanskje i tillegg bruke Levels/Curves for å få skikkelig kontrast

- hvis du ønsker å justere eplets utseende, må du velge dette laget og deretter gjøre justeringen

Lenke til kommentar

Jeg bruker enten magnetic lasso eller magic wand, og når jeg har valgt hele objektet velger jeg /Layers/New/New layer via copy. Derretter bruker jeg Hue/Saturation til og ta ut fargene med Saturation-slideren.

Lenke til kommentar

5965868[/snapback]

Marker eplet i ditt eksemel og kopier det til eget layer. Så tar du det unnerste layeret og trykker ctrl+u og tar ned saturation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...