jvc1986 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hei! Håper noen kan hjelpe meg med følgende: Jeg har en noe spesiell maskin som bruker et spesielt ATX power supply, den har alle standard ATX kontakter, men i tillegg 2 spesial uttak som maskinen trenger. Men jeg har nå tenkt å oppgradere hw i pc delen, og trenger et kraftigere power, men jeg lurte på om det er mulig å sette et nytt standard ATX ps i den nye pc'n og bruke det gamle, originale kun til å drive de spesielle tingene (altså det gamle ps skal ikke drive pc'n lenger, kun tillegsutstyret). Har prøv å kople sammen pwr good og pwr on slik at begge ps slå seg på samtidig, men det som skjedde (flere ganger, med flere ps) var at det som drev pc'n (det nye) gikk i stykker, et andre klarte seg heldigvis (da det koster ca 5000,- for et nytt). Det var ingen kortslutninger el. Noen som har noen gode forslag? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Høres ut somet risikofylt prosjekt, menmen To viktige ting å passe på: * Pass på å ha felles jord for begge psu-ene. * ALDRI koble 12 og/eller 5 volt uttakene på psu-ene sammen. Da vil den ene dra strømmen i motsatt retning og kan føre til at begge ryker. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 * ALDRI koble 12 og/eller 5 volt uttakene på psu-ene sammen. Da vil den ene dra strømmen i motsatt retning og kan føre til at begge ryker. 5969151[/snapback] Strømforsyninger har værn mot dette, bestående av en enkel diode. Strømforsyningen vil derimot stoppe et par minutter om du lager kortsluttning. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Strømforsyninger har værn mot dette, bestående av en enkel diode. Strømforsyningen vil derimot stoppe et par minutter om du lager kortsluttning. 5971268[/snapback] Å tilføre strøm INN i strømforsyninga på sekundærsiden istedet for å TREKKE strøm fra den tar som oftest knekken på dem. Har litt vanskelig for å tro at de plasserer en diode på utgangen. Da vil det jo bli vanskeligere å holde spenningen stabil pga varierende spenningstap over dioden. Er du 100% sikker på dette (altså at du enten har skjemaet til PSU eller har demontert den og undersøkt kretskortet i detalj)? Endret 23. april 2006 av geir__hk Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Høres ut somet risikofylt prosjekt, menmen To viktige ting å passe på: * Pass på å ha felles jord for begge psu-ene. * ALDRI koble 12 og/eller 5 volt uttakene på psu-ene sammen. Da vil den ene dra strømmen i motsatt retning og kan føre til at begge ryker. 5969151[/snapback] Jeg hadde ikke koplet sammen jordingen, da jeg regnet med at den ville være felles via 230v strømnettet, hadde ingen spenninger inn på den andre ps, kun pwr on og pwr good koplet sammen. Kan mangelen på felles jord på sekundær siden være problemet? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Strømforsyninger har værn mot dette, bestående av en enkel diode. Strømforsyningen vil derimot stoppe et par minutter om du lager kortsluttning. 5971268[/snapback] Å tilføre strøm INN i strømforsyninga på sekundærsiden istedet for å TREKKE strøm fra den tar som oftest knekken på dem. Har litt vanskelig for å tro at de plasserer en diode på utgangen. Da vil det jo bli vanskeligere å holde spenningen stabil pga varierende spenningstap over dioden. Er du 100% sikker på dette (altså at du enten har skjemaet til PSU eller har demontert den og undersøkt kretskortet i detalj)? 5973217[/snapback] Varierende spenningstap over en diode.... Den var ny... Vil de være så snill å greie litt ut om den teorien din..... Det med diode har jeg sett i en rekke strømforsyninger, er en enkel og billig forsikring Høres ut somet risikofylt prosjekt, menmen To viktige ting å passe på: * Pass på å ha felles jord for begge psu-ene. * ALDRI koble 12 og/eller 5 volt uttakene på psu-ene sammen. Da vil den ene dra strømmen i motsatt retning og kan føre til at begge ryker. 5969151[/snapback] Jeg hadde ikke koplet sammen jordingen, da jeg regnet med at den ville være felles via 230v strømnettet, hadde ingen spenninger inn på den andre ps, kun pwr on og pwr good koplet sammen. Kan mangelen på felles jord på sekundær siden være problemet? 5980436[/snapback] Felles jord er elementert..... Der er galvanisk skille fra primær til sekundær side så der er ikke noe kontakt. Få orden i jorden din du så skal du se at biffen kommer seg Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Strømforsyninger har værn mot dette, bestående av en enkel diode. Strømforsyningen vil derimot stoppe et par minutter om du lager kortsluttning. 5971268[/snapback] Å tilføre strøm INN i strømforsyninga på sekundærsiden istedet for å TREKKE strøm fra den tar som oftest knekken på dem. Har litt vanskelig for å tro at de plasserer en diode på utgangen. Da vil det jo bli vanskeligere å holde spenningen stabil pga varierende spenningstap over dioden. Er du 100% sikker på dette (altså at du enten har skjemaet til PSU eller har demontert den og undersøkt kretskortet i detalj)? 5973217[/snapback] Silisium har en knekkspenning på 0.6V, uansett hvordan du vrir og vender på det. En diode koster ikke mer enn et par øre, og fungerer godt som beskyttelse. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 kan vel bruke et rele som "jumpstarter" den andre psu'en? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Silisium har en knekkspenning på 0.6V, uansett hvordan du vrir og vender på det. . . . Tøvprat. En diode har ikke en absolutt knekkspenning. Den kan variere fra 0.4 - 0.8 volt alt etter type og belastning. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 en diode leder i pilens retning, bare det er over 0,6V og det er ikke noe variende belastning på den, enten så leder den, eller så leder den ikke. (jeg har nettop lest i læreboka mi, (og jeg går GK nå)) så det så Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Silisium har en knekkspenning på 0.6V, uansett hvordan du vrir og vender på det. . . . Tøvprat. En diode har ikke en absolutt knekkspenning. Den kan variere fra 0.4 - 0.8 volt alt etter type og belastning. 6051959[/snapback] Joda, men den er mye "flatere" enn den er linjær/logaritmisk så i de fleste tilfeller kan man si at en diode har ett "fast" spenningsfall, selv om dette ikke er helt sant. Men dersom tilbakekoplingen for lastregulering skjer etter en eventuelt diode, vil det ikke være noe vanskeligere enn vanlig å opprettholde korrekt spenning. Om en slik diode er implementert på psuer i dag spørs vel litt, da 1v (kommer fort oppi såpass selv for Schotty dioder når vi snakker noen titalls ampere) spenningsfall på hver rail ville gitt en massiv effektomsetning i PSUen. Men over til greia her; Jeg tror, i likhet med en del andre her at det vil ordne seg dersom du får felles jord. Ser ingen grunn til at det ikke skal det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå