bentrik Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg er (uheldigvis) den i familien som kan mest om pc, og får dermed oppgaven med å oppgradere / fikse / handel inn nye komponenter når noen syntes den gamle haugen går for tregt... Denne gang min mor som sitter med denne sammensetningen: Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs MSI PM8M2-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX Jeg beholdt det gamle ATI Radeon 9700, den gamle Maxtor disken på 100 gig samt DVD brenner.. Kjører win XP med alle oppdateringer Norton internet security 2005 siste bios versjon og siste ATI drivere Problemet er at jeg mistenker noe å være galt når jeg scroller i explorer, eller rett og slett bare flytter på vinduer på desktopen, logger jeg opptil 50 - 60% last på CPU!! Scrolling blir "laggete" og jeg får i det hele tatt inntrykk av at jeg ikke får betalt for det jeg har puttet inn. I bios kjører jeg default settinger på FSB (200MhZ) -Aner ikke om dette er optimalt. Noen som har noen forslag til tester jeg kan gjøre, eller om det rett og slett er sammensetningen av CPU/hovedkort/RAM som er dårlig?? Please help me someone... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) installert hovedkort/chipset drivere? pleier å lagge når du scroller om skjermkortdrivere ikke er installert. Endret 22. april 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 sikkert skjermkortdriverene som henrik2k sier. Uten dem brukes vel CPUen som midlertidig skjermkort(??) og derfor den store bruken av CPU! rett meg hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Ati drivere Husk å innstalere Microsoft NET Framework først. Lenke til kommentar
bentrik Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Ati drivere Husk å innstalere Microsoft NET Framework først. 5966752[/snapback] Heisann Takker for gode inspill. Jeg trodde også det var skjermkortdriveren, men jeg har både NET Framework og siste ATI CATALYST driver (1.2.2271.39125) Det er et onboard VGA på dette hovedkortet. Jeg har også prøvd å kun bruke det, men det ser ut til å være samme ulla. Lenke til kommentar
bentrik Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 installert hovedkort/chipset drivere? pleier å lagge når du scroller om skjermkortdrivere ikke er installert. 5966688[/snapback] Jeg har også hentet alle de nyeste driverene fra MSI. Logger CPU temperatur og spenning med PC alert. Alt der ser greit ut. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Begynner å mistenke at det kan være virus/ spyware som tuller. Prøv noen forskjellige spyware- programmer. Lenke til kommentar
bentrik Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Begynner å mistenke at det kan være virus/ spyware som tuller. Prøv noen forskjellige spyware- programmer. 5969950[/snapback] Jeg har en helt fersk XP installasjon. Kjørte allt opp på nytt for få dager siden. har i tillegg Norton internett security installert. Den er ganske Nazi og slipper ikke stort igjennom. -Så jeg tror ikke dette er noe Virus eller spyware... Jeg mistenker heller dette for å være noe med minnebuss hastighet eller noe som har med AGP settinger i BIOS..? AGP settinger i BIOS er satt slik: AGP Aperture Size: 128M AGP3.0 Mode: 8X AGP Driving Controll: Auto AGP Fast Write: Enabled AGP Master 1 WS Write: Disabled AGP Master 1 WS Read: Disabled AGP 3.0 Calibration cycle: Enabled VGA Share Memory Size: Disabled Har også prøvd å enable AGP MAster 1 WS Read/ Write, uten at dette ser ut til å ha noe effekt. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Har du nyeste versjon av Bios? Lenke til kommentar
bentrik Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Har du nyeste versjon av Bios? 5972182[/snapback] Ja. BIOS, chipset drivere, LAN drivere, ATI drivere.. Alt er up to date. Skjønner bare ikke hvorfor dette går så tregt. Denne konfirugasjonen skulle jo være gode greier. Jeg skulle da iallfall slippe å se lagging når jeg scroller på VG eller dagbladet... Ser også lagging bare jeg drar vinduene over skjermen. Har prøvd å gå ned på skermoppløsningen (1024x768) og det hjelper litt, men ser at det lagger fortsatt. -Og det skulle ikke være nødvendig. Driver å kjører noen tester i Hiren's boot CD, og får en feil når jeg kjører PC-check. Der er det noe som heter Video Graphics Memory tests, og den feiler melder: "The video memory test has failed at adress 10H" Jeg har et annet gammelt AGP kort jeg kan prøve, men har en misstanke om at dette kan skyldes en konflikt mellom onboard grafikkortet som sitter på hovedkortet og mitt ATI Radeon 9700 PRO.. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Har du deaktivert onboard grafikk i Bios? Dette skjer vel vanligvis automatisk, men du kan jo sjekke. Bra du har fått den feilmeldingen på en måte:) Du kan og kjøre grafikktest ved å skrive inn dxdiag i "kjør" Kanskje du får mer utbytte av feilmeldingen der/ forslag til løsning? Lenke til kommentar
bentrik Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Når ting ikke funker, så må man bare prøve alle muligheter, og nå ser det ut til å fungere.. Jeg dro ut ATI kortet, og kjørte opp pc'en på det kjipe onboard VGA kortet. Lastet opp de nyeste driverene til dette. (hadde ikke brydd meg med å legge inn disse da jeg ikke skulle bruke det kortet alikevel) -Da var laggingen borte... Satt inn igjen ATI Radeon 9700, og laggingen var tilbake.. Avinstallerte og installerte ATI Catalyst drivere igjen. Vips så ser jeg en stor forskjell.. nede i 20% last når keg scroller i opera, og ingen lagging. -Men hvorfor dette ikke skulle funke uavhenging av det hel*** onboardkortet, er jammen ikke godt å si Takk for gode forslag iallfall. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Flotte greier Et lite spørsmål: Trenger egentlig moren din noe annet enn onboard grafikk? Lenke til kommentar
bentrik Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Flotte greier Et lite spørsmål: Trenger egentlig moren din noe annet enn onboard grafikk? 5972829[/snapback] Hehe. Godt spørsmål. Hun driver med litt redigering av hjemmevideo... - Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Da så Ganske fet maskin til Mor å være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå