Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En tråd til oppsamling av nybegynnerspørsmål er lov å lage eller?

I så fall starter jeg (fint påskudd for å starte en tråd i alle fall, haha):

Er det forskjell i språket på de forskjellige versjonene? Jeg begynte med Python i dag, har ingen tidligere erfaring med programmering, og har begynt på denne tutorialen.

Jeg får ikke dette til å fungere:

temperature = input("What is the temperature of the spam?")

if temperature > 50:
       print "The salad is properly cooked."
   else:
       print "Cook the salad some more."

Når jeg skriver inn temperature = input("What is the temperature of the spam?") så kommer What is the temperature of the spam? opp i neste linje, uten >>> foran. Om jeg trykker enter for å gå videre til neste punkt får jeg feilmeldingen:

Traceback (most recent call last):

File "<stdin>", line 1, in ?

File "<string>", line 0

^

SyntaxError: unexpected EOF while parsing

Skyldes dette at tutorialen er lagd for en eldre Pythonversjon, eller har jeg gjort en eller annen idiotisk feil jeg ikke kan se? Altså, dette er vel så ubetydelig som det får blitt, men frustrerende å møte på problemer så tidlig ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den funker slik du har den også, men den klikker hvis du ikke skriver inn noe tall.

Prøv å skriv raw_input istedet for bare input.

temperature = raw_input("What is the temperature of the spam?")

if temperature > 50:
   print "The salad is properly cooked."
else:
   print "Cook the salad some more."

Prøv heller noen av disse tutorialsene:

Begynn med denne: A Byte of Python

Også kan du gå over til denne denne: How to Think Like a Computer Scientist

Også til slutt denne: Dive Into Python

Etter det så vil du kunne en god del.

Endret av FraXinuS
Lenke til kommentar

Eller den funka faktisk ikke slik jeg skrev den over her.

Du må skrive slik:

temperature = int(raw_input("What is the temperature of the spam?"))

For at den skal funke skikkelig, men da blir det nesten det samme som å bruke bruke input. Så det er like greit å bruke bare input, slik som du gjorde det.

Lenke til kommentar

grunnen til at den feilet (EOF = End Of File = "fannt ikke noe (mer) å lese") er fordi du trykket enter når input-funksjonen forventet at du først skrev inn noe før du trykkte enter

hver kodesnutt blir evaluert eller kjørt med en gang du trykker enter, skritt for skritt ..

når siden et av disse skrittene (i en tutorial) blir å binde en funksjon til et navn, slik at du kan kalle funksjonen som navnet refererer til -- blir det mer som et vanlig program fremfor en slags avansert programmerbar kalkulator som her (bare vent - dette virker rart om du kanskje har tittet på andre språk før; men det her gir utrolige fordeler og muligheter!).. :)

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på om jeg ser hvor bruken for dette vil komme inn nyttig, men det ser jeg vel etter hvert, hehe. Takker for forklaring. :)

Jeg har enda et spørsmål på lager faktisk (heh): Når jeg kjører en .py fil fra cmd promptet til windows, så er det eneste som skjer at Python åpner seg i et halvt sekund og lukker seg igjen. Har ingen anelse om hvor feilen ligger, og jeg har dobbeltsjekket scriptene jeg har lagret, lagd dem og lagret dem på nytt etc.

Lenke til kommentar

Dette er òg et stort «problem» i c/c++-forumet, hehe :tease:

Poenget er at når et program er ferdigkjørt, så vil det avsluttes. Om du ikke kjører programmet direkte fra terminalen, kan du kjøre en tom raw_input() på slutten, slik at scriptet avslutter når brukeren trykker enter.

Lenke til kommentar

Ja, mente at Python åpnet og lukket seg av seg selv med en gang når jeg skulle åpne et script jeg hadde lagret i den. My bad at jeg ikke forklarte det, hehe.

Har fikset på det slik at jeg kan kjøre Python cmd anyhow :)

Lenke til kommentar

F.eks. hvis du lagrer .py fila på skrivebordet. Da går du inn på startmenyen også kjør og skriver cmd.

da kommer det opp slik

Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600]

© Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\Pitmairen>

Også skriver du

C:\Documents and Settings\Pitmairen>cd skrivebord

da kommer du til skrivebordet

C:\Documents and Settings\Pitmairen\Skrivebord>

Og hvis fila heter feks hello.py så skriver du:

C:\Documents and Settings\Pitmairen\Skrivebord>python hello.py

Dette funker ihverfall på xp.

Lenke til kommentar

Hm. Det jeg får opp når jeg gjør det på den måten får jeg:

File "helloworld.py", line 1
   Python 2.4.3 (#69, Mar 29 2006, 17:35:34) [MSC v.1310 32 bit (Intel)] on win
32
            ^
SyntaxError: invalid syntax

Beats me, hm. Kjører ws 2000, men det skulle vel være likt for det og xp.

Lenke til kommentar

Har dobbeltsjekket forskjellige scripts mange ganger, og Python reagerer likt hver gang. Er noen scripts jeg kan kjøre i Python om jeg lager det i programmet, men.

Lurer på om det har skjedd noe med Windows siden jeg får en dll feilmelding ved oppstart, og får en annen feilmelding når jeg prøver å starte IDLE. Har på følelsen at jeg bør formatere ...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...