tsunammi2k Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Slik jeg forstår det, kan et .bat script starte flere programmer samtidig. Det jeg lurer på er: 1 - Hvordan koder jeg det? Trenger bare et eksempel. 2 - Kan jeg bruke det til å avslutte en eller flere prosesser (dem du finner i Oppgavebehandling)? Foreløpig har jeg bare de spørsmålene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Slik jeg forstår det, kan et .bat script starte flere programmer samtidig.Det jeg lurer på er: 1 - Hvordan koder jeg det? Trenger bare et eksempel. 2 - Kan jeg bruke det til å avslutte en eller flere prosesser (dem du finner i Oppgavebehandling)? Foreløpig har jeg bare de spørsmålene 5964538[/snapback] Du kan jo bare bruke start.exe .... Bare skriv 'start NavnPåDetDuSkalStarte' i .bat scriptet ..... (eller gi en skokk av paramtrte som vinduet skal hete, minimert maximert etc.) Stoppe ting? besøk www.sysinternals.com, de har tools for sånt. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Slik jeg forstår det, kan et .bat script starte flere programmer samtidig.Det jeg lurer på er: 1 - Hvordan koder jeg det? Trenger bare et eksempel. 2 - Kan jeg bruke det til å avslutte en eller flere prosesser (dem du finner i Oppgavebehandling)? Foreløpig har jeg bare de spørsmålene 5964538[/snapback] Du kan jo bare bruke start.exe .... Bare skriv 'start NavnPåDetDuSkalStarte' i .bat scriptet ..... (eller gi en skokk av paramtrte som vinduet skal hete, minimert maximert etc.) Stoppe ting? besøk www.sysinternals.com, de har tools for sånt. 5964590[/snapback] Må jeg ha full filbane da? Mest sannsynligvis? Og når det gjelder å stoppe ting, kan jeg kode en .bat fil slik at den kommanderer f.eks. PsKill (fra sysinternals.com) til å avslutte noen bestemte prosesser? Nå har jeg nye spørsmål og: Går det an å slette ting ved å kode en .bat fil? Rename filer/mapper? Flytte filer/mapper? Lukke enkelte programmer på vanlig måte? Hvilken kode/tegn erstatter jeg mellomrom med i en filbane? Endret 22. april 2006 av nan0tim Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Og når det gjelder å stoppe ting, kan jeg kode en .bat fil slik at den kommanderer f.eks. PsKill (fra sysinternals.com) til å avslutte noen bestemte prosesser? Såklart, men det er på ingen måte nødvendig å benytte PsKill. Windows har allerede en innebygget kommando med navn taskkill som burde være utmerket. For å avslutte flere prosesser, kan du bruke følgende bat-fil (du behøver ikke skrive inn hele filstien til EXE-filen):taskkill /f /IM explorer.exetaskkill /f /IM notepad.exe Går det an å slette ting ved å kode en .bat fil? Ja. Bruk del. Rename filer/mapper?Flytte filer/mapper? Benytt henholdsvis rename og move. Hvilken kode/tegn erstatter jeg mellomrom med i en filbane? Dersom du har mellomrom i en filbane, bør du innkapsle den med anførselstegn. Du kan skrive help for å liste flere kommandoer i kommandolinjen. Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Dersom du har mellomrom i en filbane, bør du innkapsle den med anførselstegn. Alt det andre fikk jeg til, men å starte et program med anførselstegn gikk ikke F.eks. start "C:\Programfiler\WC3Banlist\WC3Banlist.exe" Da kom det bare opp et nytt CMD-vindu med den filbanen i tittellinjen Endret 22. april 2006 av nan0tim Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Da kan du i stedet endre den nåværende søkemappen (med CD) til destinasjonsapplikasjonens mappebane og deretter kalle applikasjonen med dets filnavn: cd "C:\Programfiler\WC3Banlist\"WC3Banlist.exe Eventuelt kan du benytte cmd.exe til å eksekvere EXE-filen: cmd.exe /C "C:\Programfiler\WC3Banlist\WC3Banlist.exe" Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Da kan du i stedet endre den nåværende søkemappen (med CD) til destinasjonsapplikasjonens mappebane og deretter kalle applikasjonen med dets filnavn:cd "C:\Programfiler\WC3Banlist\"WC3Banlist.exe Eventuelt kan du benytte cmd.exe til å eksekvere EXE-filen: cmd.exe /C "C:\Programfiler\WC3Banlist\WC3Banlist.exe" 5967539[/snapback] Det hjelper meg ikke fordi filnavnet har nemlig mellomrom Nei det siste du sa funka faktisk Endret 22. april 2006 av nan0tim Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Det hjelper meg ikke fordi filnavnet har nemlig mellomrom 5967604[/snapback] Vel, du kan sette anførselstegn rundt filnavnet òg. Godt den siste metoden fungerte i hvert fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå