Gå til innhold

Fjerne vifte (og evt underklokke) skjermkor

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et eldre GeForce 4, som jeg tenkte å bruke i en PC koblet til TV-en. Da skjermkortet støyer en del, ønsker jeg å plugge ut viften. Vil dette ødelegge kortet over tid? Kan jeg underklokke kortet (skal jo ikke bruke det til 3D-grafikk) slik at det utvikler mindre varme, og evt. hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan du jo også montere en god kjøleribbe på kortet (gpu kjerne og evt. ram brikkene) så du ikke trenger å klokke det så veldig langt ned.

Men det som slår meg er vel at hvis du bruker software til å klokke kortet med, så vil vel kortet kjøre på stock når du evt. reinstallerer OS? Høres litt skummelt ut sånn sett..

edit: Hvis du har litt peiling på elektronikk er det vel mulig å undervolte kortet også? Du kan jo lodde på en variabel resistor på pinna som styrer spenning på spennings ICen.

Endret av odd2k
Lenke til kommentar

Bruk 395,- + frakt på et slikt kort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301234

Ingen vifte på det, og hvis det skulle kom til 3D-ytelse klokket jeg GPU'n med 100Mhz ekstra og minnet med 60Mhz ekstra - uten vifte! Kjørte 3DMark05 opptil flere ganger med det oppsettet. Faktisk helt sykt.

Kjørte 100FPS i CS 1.6 glatt.

Og siden det ikke er noen vifte er det ikke noe støy! :)

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar
Om du laster ned rivatuner og senker viftehastigheten til f.eks 45% holder den seg kjølig, og støyen er minimal!

5973326[/snapback]

Har underklokket kortet med dette programmet, men fant ikke innstillinger for viftehastighet (det var noen under "Power user", men der står det ikke forklart enheter (prosent, RPM osv)). Kan du forklare?

Edit: ser ut til at programmet vanligvis innhenter standardverdier for de ulike driverne, men at min driver ikke er støttet (nyeste fra nVidia). Hva stod det hos deg som standard?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

På ATI sine kort kan man bruke f.eks RaBiT til å redigere BIOS'en på skjermkortet med egne stockhastigheter, m.m. Tror noe lignende hadde vært best for ditt kort istedet for å bruke software om dette er mulig.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønte etter en stund at dette kortet trolig ikke hadde muligheten (installerte en eldre driver som RivaTune støttet, men fikk likevel ikke opp noe viftevalg). Løsningen ble å nappe ut strømkabelen til vifta :innocent:

Skal vurdere å koble inn en variabel motstand hvis jeg får tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...