Gå til innhold

IBM lanserer ny 180gxp harddisk

Spaz

Anbefalte innlegg

Nå kommer det nye harddisker fra IBM. Den største harddisken blir levert med 180GB fordelt på 3 stk. 60GB plater. Den nye serien benytter UDMA6 (ATA133).

IBM har tydligvis ikke gitt seg med å produsere harddisker, selv om Hitachi har overtatt ansvaret

http://www.storage.ibm.com/hdd/press/20020930.htm

http://www.pcworld.no/ekspress/artikkel.cfm?id=2410

http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds180gxp.htm

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-10-01 11:45 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper at IBM kommer til å levere markedets raskeste hardisker til en billig penge. Høy feilrate sier du, hm. Ser man på feilraten på 120GXP serien så er den lavere enn WD og høyere enn Seagate. IBM har hatt et dårlig rykte som bør være rettet opp med 120GXP serien.

180GXP diskene blir garantert markedets kjappeste og jeg ville tro at IBM har gjort alt for å rette opp problemene med 60GXP diskene.

Har en 80GB IBM 120GXP og jeg er kjempefornøyd med den, er like så kjapp som min WD800JB men støyer også mye mindre.

Skal bli morro å se en 180GXP m/8MB buffer i aksjon...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-01 12:06, skrev Anubis:

disse diskene kommer vel til å rocke wd's 8mb cache disker
:grin:

- Nei det tror jeg ikke på. Hvorfor IBM når WD er mye bedre, - og sikkert raskere også? - Vel, - vi får se.

Det skal bli spennende å lese om IBM-diskene det neste året, - tipper 50% av diskene overlever det første året, og 50% av de gjenværende det neste året.

Litt farlig å kjøpe?

Lenke til kommentar

er latterlig å dømme en hd serie før det har kommet ut på den måten. forde at 75 og 60 gxp serien hadde litt problemer betyr ikke at alle diskene i alle fremtid også skal ha det, tenkt litt. min 80gb 120gxp står på mye mer enn det som var anbefalt. jeg har hatt den siden den kom ut og den funker helt fint.

Lenke til kommentar

IBM har ikke noe høyere feilrate enn andre HD fabrikanter...

Det er bare det at de har solgt mye flere disker, og det er dermed naturlig at man hører om flere tilfeller hvor IBM's disker har gått fyken enn andre.

IBM solgte i 2001 70% flere disker enn WD.

Lenke til kommentar

Riktig. Faktisk er feilraten mindre på IBM sin 120gxp serie enn WD.

Som sagt tidligere, det selges utrolig mange IBM disker, og antallet som opplever krasj er høyt, selv med en feilrate på ca 1%.

Husk at det er kun de som har trøbbel som poster på hw.no. Du hører ikke om alle som har disker som funker helt fint.

Selv har jeg en 30gxp og en 120gxp, som funker helt fint, selv om de står på 24/7. 30gxp'en er nesten 2 år gammel.

Lenke til kommentar

Hehe, - jeg ertet opp noen IBM-brukere nå.

Men jeg oppfatter det som litt virkelighetsfjernt å svare som i de tre inleggene ovenfor, - for jeg oppfatter det slik at mange IBM-disker har tatt kvelden for tidlig, - med basis i hva folk skriver. Og i den oppfatningen betyr mange ikke et antall disker, - men et antall prosent av diskene. Så det tror jeg og mangemange flere på! :razz:

Lenke til kommentar

Jeg ser med stor interesse at flere hevder det en og det andre når det gjelder feilrate på disker her og jeg undrer meg veldig på hvilke grunnlag de kan komme med dette. Jeg jobber med disk til daglig og vi logger all retur på disk. Ca 150.000 stk i år. Og jeg er veldig overrasket over at man kan hevde at feilprosenten på IBM 120GXP serien er lavere enn WD.

SASJA1972

Lenke til kommentar

Quote:

Det skal bli spennende å lese om IBM-diskene det neste året, - tipper 50% av diskene overlever det første året, og 50% av de gjenværende det neste året.

Litt farlig å kjøpe?

"er latterlig å dømme en HD serie før det har kommet ut på den måten" skrev Cavemann.

- Men det er fortsatt mange som mener noe annet, som mener det er velbegrunnet å være kritisk til IBM-harddisker på grunn av historiske faktum! Så vi får se om 50% av diskene overlever det første året. Det er inmari spennende :razz:

Lenke til kommentar

Den store nyheten er jo at GXP180 skal ha FDB-motor. De påstår at 2-platers versjonen skal gå så stille som 23 db.

Det er jo utrolig å diskutere feilrate på en disk som ikke er testet eller er i butikken ennå. Skulle forresten være like utrolig om ikke IBM hadde gjort noe for å bedre ryktet sitt også.

Ytelsen blir sikkert bra den også, men hvem av IBM, WD, Maxtor og Seagate som trekker det lengste strået her er vanskelig å si før det er minst 3-4 grundige tester av hver disk på nettet.

Vi får smøre oss med litt mer tolmodighet før vi dømmer disken...

Lenke til kommentar
Quote:

Erra skrev (2002-10-01 12:27):

IBM har ikke noe høyere feilrate enn andre HD fabrikanter...

Det er bare det at de har solgt mye flere disker, og det er dermed naturlig at man hører om flere tilfeller hvor IBM's disker har gått fyken enn andre.

IBM solgte i 2001 70% flere disker enn WD.

Erra om du har noe informasjon som beviser det. Det er noe eg har sakt lenge at ibm har solgt mye mere disker en wd, Derfor er feil raten høyere. Men eg har ikke klart å finne noe informasjon som bekrefter det som eg tror.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...