Gå til innhold

Idiotisk lysbruk på bil..

Goliath

Anbefalte innlegg

Du som kjører med tåkelys/grøftlys på dagtid:

Tror du at det ser "tøft" ut? Tror dere som gjør dette at bilen får en mer sportslig preg?

Du som kjører med minimalt/park lys på dagen:

Hvorfor i huleste gidder du dette? Hvorfor ikke bare slå på kjørelysa?

Jeg skjønner meg ikke på disse idiotiske "trendene". Det er nesten blitt en slik: kjør med minst mulig lys på dagtid, og alle lysa på kveldstid.

Hva syntes dere?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har taxier og politibiler, de kjører ofte med parkeringslys grunnet de står i ro og så kjører. Jeg har blinket på begge deler (ja, til og med politiet) og sett at de tar på lysene før de passerer meg.

Men dette for det de vet med en gang hva som er gale, privat personer der i mot...

Jeg blinker på alt som ikke har riktig lys... de som kjører med kun parkeringslys tar hintet de med grøfte/tåkelys gjør ikke. Nettopp for de bilene ser tøffere ut (i noen tilfeller er det riktig MEN Det er ikke det som er poenget) noe som er greit på dagtid (dog ulovlig) men når jeg passerer biler i mørker med slik lys "setting" blir jeg små irritert. :hrm:

Jeg kjører med vanlig kjørelys, heter vel automatisk kjørelys siden det er påbudt.

Endret av chills
Lenke til kommentar

jeg syntes det er forferdelig unødvendig og provoserende og kjøre med de forbanna teite grøftelysa/tåkelysa på uansett om det er dag eller natt.. er ikke like irriterende med de som ikke har lys på, men er litt

en jeg jobber sammen med har koblet lysa slik at de går på når radioen står på, og han hører alltid på radio...

Lenke til kommentar
Jeg kjører med vanlig kjørelys, heter vel automatisk kjørelys siden det er påbudt.

5964030[/snapback]

Min Mercedes har ikke automatisk kjørelys (men den er Amerikansk) men tror alle Mercedes må vri på lysbryteren..

Det er ironisk at politiet bøtlegger biler som kjører med feil lys når de ofte gjør det selv..

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet med folk som kjører med kun parklys midt på lyse dagen?

Har aldri irritert meg i alle fall. Er tydeligvis ikke så irriterende i andre land heller, siden det tydeligvis er lov å kjøre helt UTEN lys om dagen (la merke til at nesten ingen brukte lys om dagen på gran canaria f.eks.).

Lenke til kommentar

Vel, problem #1 er at det er ulovlig å kjøre med parklys om dagen. Dette burde være nok for at folk ikke skal gjøre det. For det andre, biler blir mye mer synlig i trafikken med lysene på og hvis dette sparer èt menneskeliv i året, er det selvfølgelig verdt det.

Lenke til kommentar

Det er fullstendig lovlig å kjøre med tåkelys/grøftelys kombinert med parklys på dagtid. På nattestid derimot må man bruke kjørelys/nærlys/fjernlys. Tåkelys/grøftelys skal ikke brukes sammen med kjørelys/nærlys/fjernlys med mindre det er svært dårlig sikt.

Personlig irriterer jeg meg aldri over folk som bruker tåkelys/grøftelys feil. Noen føler at de blir blendet, men jeg opplever det ikke slik. Er tross alt bedre med feil lysbruk enn ingen lysbruk. Her om dagen møtte jeg en politibil da jeg var ute og kjørte nattestid. Han brukte ikke lys i det hele tatt. Det var veibelysning på strekningen, så han lot tydeligvis ikke merke til at lysa ikke var slått på. Jeg hadde blinket på han hadde det ikke vært for at jeg ikke så han tidlig nok. Dersom jeg hadde foretatt en forbikjøring da han kom imot ville jeg nok ikke sett han før det var for sent...

Lenke til kommentar
Du som kjører med tåkelys/grøftlys på dagtid:

Tror du at det ser "tøft" ut? Tror dere som gjør dette at bilen får en mer sportslig preg?

ja

Du som kjører med minimalt/park lys på dagen:

Hvorfor i huleste gidder du dette? Hvorfor ikke bare slå på kjørelysa?

sitter du virkelig og irriterer deg over folk som kjører med parklys om dagen? herregud.. kansje på tide med en hobby?

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
At du kan irritere deg over unødvendig lysbruk på natten kan jeg skjønne, men på lyse dagen ?`whut...

5968178[/snapback]

Skjønner ikke det jeg heller... Er jo knapt mulig å merke at kjørelyset ikke er på når det er helt lyst ute... Er i alle fall ikke "irriterende" eller gjør det vanskeligere å se bilen... Hvis du har problemer med å se en bil uten lys i dagslys bør du kanskje ikke ha sertifikat...

Lenke til kommentar

Kjørelys er jo påbudt da, så den kan jeg skjønne. Men hva er forskjellen på tåkelys og kjørelys på dagen?

Skal jo uansett være glød kjørelysene når du bruker tåkelysene som kjørelys. Trådstarter hadde nok bare en dårlig dag....

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som irriterer meg grenseløst hver gang jeg får en rånetapp oppi hekken, med masse lys i grillen.

For det første blender det oss andre, for det andre er det ikke lov. Så kutt ut!

Hvis man synes det er så kult med masse lys så får de ha det inni bilen i stedet, så kanskje de skjønner hvor jævlig det er for alle oss andre å møte.

Edit: Jeg har selv såkalte grøftelys på bilen, men bruker dem aldri. Nei, vent litt, jeg har brukt dem en eneste gang. Det var en gang det var tjukt med tåke. Og jeg lurer jammen meg på om det ikke er det de lysene faktisk er til? Tåke? :hmm:

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...