Gå til innhold

Jeg skal ha mitt første kamera

Anbefalte innlegg

Et meget godt valg! Jeg har altså ikke dette selv, men har holdt i et et par ganger, og lest en del om det.

Siden du er en av de fornuftige som ikke er så opptatt av størrelsen får du et kamera som har et meget godt grep, da batteriene danner en "klump" som sitter veldig godt i høyrehånda. Med vendbar LCD får du en rekke muligheter til spennende kameravinkler, som hevet over hodet, langs bakken uten å legge deg selv eller kameraet på f.eks. våt skogbunn. Dette er f.eks. tatt uten å sette seg i søkkvåt lyng, men allikevel med godt innsyn i vridd LCD:

Fluesopp.JPG

Så vidt jeg husker, har også S2 IS en helt pervers makro ned til 1 cm, altså praktisk talt på linsa. Det kan gi deg en rekke artige insektsbilder, bl.a. Du får i det hele tatt svært mye moro. Se bare hva 10x zoom på mitt gamle C-750 gjør:

Verven-0x-liten.jpgVerven-10x-liten.jpg

Ser du mye detaljer på den grønne båten på første bilde?

Det tilsvarer 38 og 380mm brennvidde, mens du med S2 IS får 35 - 420mm, altså enda større brennvidde i begge ender.

Det eneste du skal merke deg er at alle (som jeg vet om) av ultrazoomkamera mangler optisk søker. Det vil si at også den lille søkeren er en LCD. Det er litt uvant til å begynne med, men de aller fleste venner seg raskt til det. Nyere kamera har etterhvert fått så gode elektroniske søkere at bildet oppleves rimelig skarpt. Men det kan jo som sagt aldri helt oppveie for en god optisk søker. Til gjengjeld har du alt av informasjon på skjermen på samme måte som på den store skjermen. Håper dette var litt nyttig info.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker, har også S2 IS en helt pervers makro ned til 1 cm, altså praktisk talt på linsa. Det kan gi deg en rekke artige insektsbilder, bl.a. Du får i det hele tatt svært mye moro. Se bare hva 10x zoom på mitt gamle C-750 gjør:

Siden du pirker på meg så pirker jeg på deg... :p

S2 IS har 0cm makro.!

Det er bare å trykke linsa helt intill det du skal ta bilde av, eller legge ting oppå linsa... (nei anbefalse såklart ikke.. :p )

Kan legge ved et testmakro jeg tok...

Den berømte fuglen på kronestykket...

Gratulerer med valget.!

Lenke til kommentar

I morgen bestilles PowerShot S2 IS, og jeg lurer på en ting. Hva er forskjellen mellom Sandisk 1024MB Secure Digital og Sandisk 1024MB Secure Digital Ultra II?

Jeg kan jo bare bestille Digital Ultra II, det koster ikke så mange kroner mer, men jeg vil bare vite forskjellen. Jeg leste litt at det leser og skriver raskere. Men hva vil det si?

Jeg skal også kjøpe bæreveske. Ser denne grei ut?

Roman :)

Lenke til kommentar
Jeg kan jo bare bestille Digital Ultra II, det koster ikke så mange kroner mer, men jeg vil bare vite forskjellen. Jeg leste litt at det leser og skriver raskere. Men hva vil det si?

Jeg skal også kjøpe bæreveske. Ser denne grei ut?

Nei, det er vel ikke mer å si enn at det er kjappere. Det vio jo si at det f.eks. er kjappere klart etter å ha tatt et bilde, og vil jo også kunne leses raskere på C'n, såfremt kortleser og resten rundt henger med på hastigheten. Er prisforskjellen liten er det vel lite å lure på.

Vedr. veske er den sikkert fin, men siden der er originaltilbehørsveske kan det ofte være litt trangt til ekstra batterier, minnekort og slikt. Jeg ville derfor heller kjøpt kameraet, og så tatt det med i en ålreit fotosjappe og sett hva som passet godt. Både Lowepro og Hama har meget gode vesker i alle størrelser. Selv liker jeg iallfall godt å ha med ovenstående tilbehør, samt et mikrostativ som akkurat går i ytterromet, det er kjekt å ha for plassering på biltak, rekkverk osv. når man trenger god støtte i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Hei du.

Ser du har gått for S2 IS, og det er nok et valg du ikke kommer til å angre på.

Selv så har jeg EOS 5D, S2 IS & Ixus 700..

Og det er ingen tvil om hvilket kamera jeg tar med meg om jeg lar EOS'en ligge hjemme, det blir S2 IS'en. Dette er et utrolig flott kamera som du kommer til å få mye nytte/glede av. Eneste minus jeg har å si om dette kamera er at dekselet til linsa sitter for dårlig og detter lett av.

Uansett hva du går for så styr unna Ixus, det er ræva.. Det duger til 7-åringer og folk som knipser bilder... Vi som lager bilder trenger gode kamera, og driter derfor i om kamera ikke får plass i baklomma... For det er vell gode bilder man vil ha da man skal lage det..

Mvh

S

http://www.freewebs.com/snakenor

Lenke til kommentar
Uansett hva du går for så styr unna Ixus, det er ræva.. Det duger til 7-åringer og folk som knipser bilder... Vi som lager bilder trenger gode kamera, og driter derfor i om kamera ikke får plass i baklomma... For det er vell gode bilder man vil ha da man skal lage det..

Takk, vel talt. Jeg begynte etterhvert å bli redd jeg var den eneste her som mener at lommekamera er mer leketøy/pynt enn fotoapparat. Godt med litt støtte....

Lenke til kommentar

Joda, Ixus er "festkamera", dog et riktig godt festkamera. Skal man ha et slikt, finnes det også gode alternativer til Ixus. Men som blir sagt av flere her... skal man ta bilder, og ikke bare forevige hvor full bestekameraten var på forrige rølpefest, bør man gå et hakk opp fra Ixus (har et gammelt Ixus selv jeg, og har tatt mye bilder med det, men ikke noe seriøse greier. Til det bruker jeg et (filmbasert) speilrefleks).

Ville bare uttrykke min støtte til alle som føler at de er i en minoritet her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...