invalid_user Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg tenkte å bruke et par tusen på mitt første kamera, digitalt såklart. Jeg har ikke tenkt å bruke den til annet enn å ta bilder til vanlig og når jeg er på ferie, men kameraet burde kunne filme og ha et greit minnekort når det gjelder størrelse. Siden jeg ikke vet hva et standardkamera koster, kan jeg se litt på de kameraene dere kommer med. Jeg håper at dere kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Foreslår at du leser de to første annonseringstrådene her, så får du mange gode råd. Ellers vil du bli neddynget med all verdens forslag. En slik henvendelse er nemlig så åpen og vag at det nesten er lite vits. Les litt om Akams anbefalinger i de forskjellige kategoriene, så kan du heller velge deg ut noen favoritter og spørre igjen om erfaringer/meninger om disse. Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Takk for tipset manskow. Nå har jeg sett litt på akam.no og valgt ut noen kameraer. Først, Akams 2000-3000 anbefalingen: Fujifilm FinePix S5600 Og noen kameraer som jeg selv har plukket ut: Olympus SP-500UZ Casio Exilim Pro EX-P505 Canon PowerShot S2 IS --- Jeg har ganske lite peiling på kameraer, for å si det rett ut. Er det noen som har erfaringer med følgende kameraer, eller kan bare anbefale noen av de, eller andre lignende kameraer som jeg ikke har nevnt. Foreløpig er Canon PowerShot S2 IS favoritten. Endret 24. april 2006 av KGB- Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 IS S2 er helt rå. Utrolig mye moro. Tar feks. 2,4 bilder i sekundet. Og har 12x zoom med billedstabilisator, videofilming med stereolyd og zooming under filming. Eneste ulempen er størrelsen. Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Har hørt at det det kameraet er bra, ja. Men er det stort? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg har S2 IS som du ser isignaturen... Er stor fornøyd... "Første terningkast 6 på 7år" er vell fortjent mener jeg... Det er langt fra noe lommekamera, det er ca på størrelse med et Speilrefleks kamera og veier ca 450?gram +batterier... (litt glemst på dataen på kameraet...) Stor fordel at det bruker vanlige AA(A?) batterier, men du bør da også plusse på batterier&lader i prisen, for det er et must... Kameraet har en utrolig batterilevetid med mine 4 , 2300mAh oppladdbare... Som nevnt, et skikkelig lekekamera med 12x Z00m, Bildestabilisator å raske bildeserier... Ellers kan du være obs på at S3 IS er rett rundt hjørnet.! Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Må man kjøpe en opplader til S2 IS? S3 IS er i det dyreslte laget for meg. Det billigste, i følge Akam, er litt over fire tusen. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Det er langt fra noe lommekamera, det er ca på størrelse med et Speilrefleks kamera Beklager, men det stemmer ikke. DEt er på størrelse med et krympet speilrefleks. Det er fortsatt et godt stykke til de aller fleste speilreflekser. Men det er altså heller ikke noe lommekamera, selv om det går i en jakkelomme. Derimot får du mange små kjekke fotovesker til å ha på skuldra, det har jeg benyttet med glede i årevis. S2 IS er et utmerket kamera for deg. Ultrazoom er særdeles morsomt og nyttig. Jeg tipper SP-500 også er bra, da jeg selv har hatt to av dets forgjengere, C-700 og C-750, hvorav sistnevnte fortsatt er i bruk som mitt suppleringskamera. Men det ser på bildene av det nye SP-500 ut til at det har blitt litt større igjen, modellen før dette het C-765 og var meget kompakt til 10x zoomkamera å være. Til ditt førstegangsbruk ville jeg faktisk anbefale å søke litt på nettsjapper etter restpartier av dette. Sist det var å finne på prisguiden lå det på 2400, hvilket er svært mye kamera for pengene. Men finner du det ikke har SP-500 allerede ramlet ned til ca. 2500. Det har dog ikke bildestabilisator og vendbar skjerm som S2 IS, men jeg tror heller ikke S2 IS har falt så mye i pris ennå. S2 IS er muligens teknisk bedre, men som nybegynner ville jeg kanskje tenkt litt på kombinasjonen pris/ytelse/bildekvalitet/muligheter. Og da er jeg fortsatt meget tilbøyelig til å anbefale søk etter Olympus C-765. Til en meget lav pris kan med det blir godt kjent i den digitale fotoverden, ha flusst med innstillingsmuligheter, alt fra full auto til helt manuell, 10x zoom, supermakro til 3 cm, meget god optikk, lite bildestøy og mye mer. Med "kun" 4 megapiksel ligger nemlig dette kameraet på et nivå der støyen ikke var et kjempeproblem sett i forhold til størrelsen på bildebrikken. Svært mange av 6-9 megapikselkameraene sliter nemlig med dette. Lykke til. Endret 23. april 2006 av manskow Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Canon Ixus 65 er et utrolig lekkert kamera som gjør en særdeles god jobb. Anbefaler ikke IS S2 hvis du skal ha et kompakt kamera Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Anbefaler ikke IS S2 hvis du skal ha et kompakt kamera Siden trådstarter selv har plukke ut både SP-500 og S2 IS har han åpenbart ikke et helt fanatisk forhold til størrelsen. Jeg er klar over at jeg nærmest forkynner mitt gode forhold til ultrazoomkamera, men det er fordi desverre altfor mange ikke har opplevd gleden ved å kunne boltre seg med stort brennviddeområde. Jeg har selv på utalllige ferieturer, skogsturer o.l. tatt mange bilder av ting jeg bare kunne - unnskyld uttrykket - drite i å fått tak i med de utrolig stusselige standard 3x-zoomene. Det være seg fugler og dyr som jo ikke er spesielt enkle å snike seg inn på, bygninger og landskap som det ikke alltid er så lett å nærme seg på normalt vis. osv., osv. Det var faktisk etter en ferietur med uoppnåelige rådyr utenfor hytta at jeg forbannet den slappe zoomen på mitt første kamera, og gikk over til "herrezoom". Så trådstarter: ikke avskriv ultrazoomene med en gang før du har lest litt om dem, og kanskje også hørt litt fra erfarne brukere. Jeg trodde litt av vitsen med kamera, for ikke å si hovedpoenget, er fotoglede, ikke gleden ved å stappe kameraet ned i trangest mulige lommer. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Kan anbefale Canon Ixus. Har selv Ixus 430. Har kommet en ny generasjon nå som er enda bedre. Større skjem osv. Det er også veldig enkelt og brukervennlig og tar gode blider . Billige minnekort er også bra, i forhold til XD minnekort f.eks. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg trodde litt av vitsen med kamera, for ikke å si hovedpoenget, er fotoglede, ikke gleden ved å stappe kameraet ned i trangest mulige lommer. 5974886[/snapback] Man kan få større fotoglede av et kompakt kamera. Mobilitet og størrelse er stikkord. Jeg hadde personlig ikke tatt med en IS S2 til en kompisfest, bytur eller fotballtribunen. Det ER en glede å stappe et kamera som tar nydelig bilder ned i en trang bukselomme fremfor å ha et kamera dingle fra halsen eller i en skulderbag.. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg trodde litt av vitsen med kamera, for ikke å si hovedpoenget, er fotoglede, ikke gleden ved å stappe kameraet ned i trangest mulige lommer. 5974886[/snapback] Man kan få større fotoglede av et kompakt kamera. Mobilitet og størrelse er stikkord. Jeg hadde personlig ikke tatt med en IS S2 til en kompisfest, bytur eller fotballtribunen. Det ER en glede å stappe et kamera som tar nydelig bilder ned i en trang bukselomme fremfor å ha et kamera dingle fra halsen eller i en skulderbag.. 5975241[/snapback] Det er en MYE større glede å ha et kamera som funker til mere en snappshots på fest å oversiktsbilder fra tribunen (blir nok ikke noen bilder av grisetaklinger med 3x zoom)... Hvis du har planer om mere en enkle knipps, (som lange lukkertider, blender, iso, bildeserier osv) så er nok S2 / ultrazoom kamera veien å gå... S2 IS er et Utrolig kompaktkamera.! Hvorfor i alle anbefaler du ham ikke det.? Han har selv foreslått det som et aktuelt kamera... Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Altså, det spørs om trådstarter skal ha et kompaktkamera. Det er ser ikke ut som det basert på de kameraene han har funnet. Av de kameraene trådstarter henviser til, ville jeg absolutt anbefale Canon S2 IS. Skal trådstarter derimot ha et kompaktkamera, hadde jeg sett heller på Ixus-serien. Endret 23. april 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Altså, det spørs om trådstarter skal ha et kompaktkamera. Det er ser ikke ut som det basert på de kameraene han har funnet. Av de kameraene trådstarter henviser til, ville jeg absolutt anbefale Canon S2 IS. Skal trådstarter derimot ha et kompaktkamera, hadde jeg sett heller på Ixus-serien. 5975492[/snapback] oki, slik å forstå... hehe da er vi enige. Om han ikke skulle gå for ultrazoom så er IXUS serien en sikker vinner ja... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg har ikke tenkt å la dette bli en krangel mellom lommekameraklanen og oss som ikke har det som primærkrav, det har vi hatt før, og det blir altfor lett usaklig og lite hyggelig. Men mitt poeng var at trådstarter faktisk nevner ferie som et av bruksområdene, mens fest og bytur ikke er nevnt akkurat i denne sammenhengen. Og da synes jeg ikke det gjorde noe å gjøre oppmerksom på at det finnes artige og nyttige egenskaper på litt større kameraer. Prøv f.eks. å komme såpass nærme denne karen med en 3x zoom før den stikker av : Selvsagt har vi alle våre definisjoner av fotoglede, men når du nevner fester og uteliv er det jo ofte så dårlige fotoforhold at man likegodt kunne tatt bilder med et godt mobilkamera. Men la oss legge den ballen død, og heller konsentrere oss om konstruktive forslag til trådstarter, så kan denne selv sile ut hvilke bruksområder som er interessant. Lenke til kommentar
filtvet2 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Kan anbefale Canon Ixus. Har selv Ixus 430. Har kommet en ny generasjon nå som er enda bedre. Større skjem osv. Det er også veldig enkelt og brukervennlig og tar gode blider . Billige minnekort er også bra, i forhold til XD minnekort f.eks. 5974923[/snapback] Du KAN selvfølgelig spare 75,- på minnekort hvis du kjøper Canon, men i forhold til 4000-5000,- er det vel ikke mye? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg trodde litt av vitsen med kamera, for ikke å si hovedpoenget, er fotoglede, ikke gleden ved å stappe kameraet ned i trangest mulige lommer. 5974886[/snapback] Man kan få større fotoglede av et kompakt kamera. Mobilitet og størrelse er stikkord. Jeg hadde personlig ikke tatt med en IS S2 til en kompisfest, bytur eller fotballtribunen. Det ER en glede å stappe et kamera som tar nydelig bilder ned i en trang bukselomme fremfor å ha et kamera dingle fra halsen eller i en skulderbag.. 5975241[/snapback] Ikke putt kameraet ditt ned i en trang bukselumme. Du ødelegger garantert kameraet ditt innen kort tid. Lykke til.. Lenke til kommentar
invalid_user Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Takk for alle svar! Jeg må nok si meg enig med manskow her. Jeg skal ikke velge et kamera etter dens størrelse. Det er lite sannsynlig at jeg gidder å ta med meg kameraet på byen, uansett. Jeg har uansett et ganske greit kamera på mobilen. Etter en kort søkerunde fant jeg ikke Olympus C-765. Jeg tror ikke det har så mye å si, siden det ser ut at valget faller på S2 IS. Jeg liker det at dette kameraet har mange funksjoner. Det betyr bare at det blir mer å lære og mer å glede seg over. Støtter dere valget mitt? Roman Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 DinSide.no støtter valget ditt ihvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå