Gå til innhold

Mitt lille Lian Li vannkjølingsprosjekt!

Anbefalte innlegg

Hva er det som er så farlig med å kjøre pumpa tørr? Den blir varm ja men det går fint å kjøre den et par minutt uten å ødelegge den for meg vertfall...

Når jeg hadde akvarium før så hadde jeg glemt å skru av pumpa når jeg tok den ut av akvariet for å rense det da kjørte den i ca en time på bordet uten å bli skadet i det hele tatt...

6093254[/snapback]

Altså pumpa får jo ingen motstand i det hele tatt, slik at motoren vil snurre altfor fort. Også står det jo som regel på pumpa: DO NOT RUN DRY! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg latt radiatoren ligge i 7% eddik i 11-12 timer, og slik så det ut da det kom ut  :sick:

Jeg burde nok ha latt radiatoren fått en omgang til, men jeg gikk tom for eddik. Jeg fikk uansett renset mye, etter fargen på eddiken å bedømme :)

6093122[/snapback]

vel, en på xs driver årenser radiatoren sin nå. eddiken var fremdeles hvit etter den fjerde gangen, så er nok en god del igjen inni der!

Lenke til kommentar
Altså pumpa får jo ingen motstand i det hele tatt, slik at motoren vil snurre altfor fort.

er du ute og sykler, sablabra! :!:

Motorene i slike (220v) pumper er frekvensstyrte, og vil holde samme hastighet enten den får motstand eller ei.

Det eneste som kan endre hastigheten på motoren, er en forandring i frekvensen på lysnettet. Som jo er konstant 50Hz.

Nå er det ikke meningen å "skyte" hverken deg eller andre her, men faktum er at det alt for ofte blir avgitt uttalelser og påstander som dessverre ikke har hold i virkeligheten.

Det er synd, fordi man ofte kan lede uvitende mennesker i feil retning.

Er man ikke 100% sikker i sin sak, så er det jo bedre å ti stille. ;)

Bortsett fra det, så tåler nok de aller fleste pumper "tørrkjøring" noen sekunder, og gjerne mer enn det også.

Lageret i slike pumper er ganske ofte kjeramiske, og dermed ganske hardføre.

Dermed er det ikke sagt at pumpa har godt av det, spesielt ikke ved første gangs oppstart!

Om man derimot bruker pumpa (med vett) for å tømme kjølesystemet, skal det egentlig mye til for at det går galt.

Da finnes det jo fortsatt vann i lageret, (ja, det "smøres" av vann!), og dermed vil pumpa fint tåle noen runder uten vann.

@odd2k: Pumpa klarer nok greit å jafse i seg eddikvann, så det er bare å kjøre på.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg 220V pumpe heller?? :dontgetit:

Når min mcp655 blir kjørt tørt, så spinner den fort opp så den hyler noe infernalsk! Jeg tør vedde på at den spinner mye fortere enn når den får motstand :p . Men jeg har jo aldri målt da, så jeg kan så klart ikke være sikker :) . Har du noengang foretatt noen test eller målinger da?

EDIT: Feks. når jeg fyller opp systemet med vann og den pumper vann, også plutselig går den tom for vann og pumper bare luft, så hører du hvordan den spinner fortere og fortere helt til jeg skrur den av :p . Jeg kan ikke skjønne annet enn at den spinner mye fortere? :dontgetit:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
*Er det mulig å starte selve vannkjølingen uten at PC'n er på?

6088789[/snapback]

Ja.

Hvis du har 230v pumpe så skrur du bare den på og lar den gå av seg selv. Har du 12v som er koblet til PSU, så må du enten jumpstarte PSU eller skru på hovedkort på jumper (er akkurat samme ting, bare to måter å jumpstarte på). Eller hvis du har en 12v DC spenningsforsyning så kan du jo bruke den. Men hvem har vel en sånn liggende..

6089149[/snapback]

Hvordan jumpstarter man en PC? :ermm: (Føler meg litt dum som ikke kan det :blush: )

Lenke til kommentar
*Er det mulig å starte selve vannkjølingen uten at PC'n er på?

6088789[/snapback]

Ja.

Hvis du har 230v pumpe så skrur du bare den på og lar den gå av seg selv. Har du 12v som er koblet til PSU, så må du enten jumpstarte PSU eller skru på hovedkort på jumper (er akkurat samme ting, bare to måter å jumpstarte på). Eller hvis du har en 12v DC spenningsforsyning så kan du jo bruke den. Men hvem har vel en sånn liggende..

6089149[/snapback]

Hvordan jumpstarter man en PC? :ermm: (Føler meg litt dum som ikke kan det :blush: )

6095445[/snapback]

Kortslutter pin 14 og 15 på atx-kontakten(grønn og svart)

EDIT: Da jumpstarter du psuen, ikke pcen

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
grønn plus hvilken som hellst svart kontakt går fint! de er jord alle mann!(og det er kun 1 grønn der)

6095595[/snapback]

Hvordan skal jeg kortslutte dem da? Skal jeg ta en ståltråd eller noe mellom de to pinnene?

Lenke til kommentar
grønn plus hvilken som hellst svart kontakt går fint! de er jord alle mann!(og det er kun 1 grønn der)

6095595[/snapback]

Hvordan skal jeg kortslutte dem da? Skal jeg ta en ståltråd eller noe mellom de to pinnene?

6095655[/snapback]

Binders er greit synes jeg :love:

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg 220V pumpe heller?? :dontgetit:

Når min mcp655 blir kjørt tørt, så spinner den fort opp så den hyler noe infernalsk!  Jeg tør vedde på at den spinner mye fortere enn når den får motstand :p . Men jeg har jo aldri målt da, så jeg kan så klart ikke være sikker :) . Har du noengang foretatt noen test eller målinger da?

EDIT: Feks. når jeg fyller opp systemet med vann og den pumper vann, også plutselig går den tom for vann og pumper bare luft, så hører du hvordan den spinner fortere og fortere helt til jeg skrur den av :p . Jeg kan ikke skjønne annet enn at den spinner mye fortere? :dontgetit:

6094423[/snapback]

Huff, jeg var kanskje litt rask der. :hmm:

Jeg burde vel nevnt at tingene er annerledes for likestrømspumper. De kan faktisk løpe løpsk når de ikke får motstand, så det er helt riktig!

Men jeg satte kommentaren din i fb med innlegget ovenfor, om han som glemte å slå av den 220v akvariepumpa si. Derfor protesten!

Lenke til kommentar
Huff, jeg var kanskje litt rask der. :hmm:

Jeg burde vel nevnt at tingene er annerledes for likestrømspumper. De kan faktisk løpe løpsk når de ikke får motstand, så det er helt riktig!

Men jeg satte kommentaren din i fb med innlegget ovenfor, om han som glemte å slå av den 220v akvariepumpa si. Derfor protesten!

6096941[/snapback]

Da er vi enige! :) Jeg har heller ingen erfaringer med 220V pumper, så jeg burde skrevet at jeg baserte meg på mine erfaringer med likestrømspumper... :blush:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er av interesse, men jeg testa å snu viftene, slik at de blåser luft igjennom radiatoren istedenfor å suge. Det ble i hvert fall en 4c varmere! :ohmy: Den største forskjellen er nok at det blåses varm luft fra inni kabinettet, mens lufta under kabinettet er mye kaldere. So there you have it! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...