g5r Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Har noen sett den? Gikk på en eller annen svansk kanal igår kveld. Oppsummert så var det 7 frivillige som meldte seg til en eksperiment som skulle gjenskape en god del (men ikke alle) realistiske forhold under hvilke fanger var holdt, behandlet, avhørt etc. De hadde ikke de mest grusomme og velkjente torturmetodene som påtrvunget samleie, ren fysisk vold, elektrisk strøm osv men de hadde en del forhold som for eksempel religiøs krenking, søvnforstyrrelser, kulde, støy, all slags høytspillt musikk og andre ting som skulle simulere de *kjente* forholdene under hvilke fanger bodde. Det varte i noen dager, 4 av 7 kom helt til enden mens de andre ga opp underveis. Alle som var der fikk en helt annen syn på hva disse "nødvendige" metodene for å få ut "sannheten" hadde å by på. De selv inrømmte at alle forholdene i denne midle versjonen var lagt til rette for kroniske psykiske forstyrrelser og tortur så grusom at de som ikke visste noe hadde lyst å bare dikte opp ett eller annet for å komme seg ut. At resultatene av slike "forhørsmetoder" som er ulovlige ifølge mange internasjonale lover er i alle fall ikke kvalitetssikret er en ting (folk vil si hva førhørerne ønsker at de skal se, uansett sannheten), en annen er at de samme verdiene som USA påstår at de kjemper for, er nettopp de samme de sier at de "må" bryte for å sikre at *andre* skal ha det godt. Så mye som jeg forstår, siden det er dobbelt-moral USA opererer med så er det atter et av mange bevis på at USA og "demokrati" er to helt forskjellige ting. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Sterkt enig. At USA holder på som de gjør bla. i Guantanamo, atpåtil i demokratiets navn er mildt sagt forkastelig. Desverre er det lite vi får gjort med det... I tillegg: Merk at disse deltagerene når som helst kunne si "Nå vil jeg ikke mer. Slipp meg ut!". Det kan ikke de som er fanget på Guantanamo... Lenke til kommentar
g5r Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 De fortalte om blandt annet at Rumsfeld (skriver jeg riktig?) godkjente alle de "metodene" som skulle brukes. For å nevne en ganske sleip en, var de tvunget til å være i en eller annen stilling da de var anstrengte, for eksempel "jægerhvile". For de som ikke vet gjøres den som armhevning, men at man står stille i "opp" posisjonen, så lengen man klarer. Det "geniale" bak slike ting er at det er en stor muskelanstrengelse, og kan være smertefull og gi kramper, men det vil ikke være synlig som båveis eller lignende, altså "selvpåført" intern skade. Ja det er ganske skummelt. Mange torturmetoder får tilvarende teknikker i middelalderen se ut som barneleker. Forresten så var det en program ikke så lenge siden om CIA-kidnapping av mistenkte, og flynettverket som fraktet fangene til leirene som f eks Egypt eller Uzbekistan der tortur er tillatt, og USA har kjøpt seg inn i regjeringene og skaffet seg baser der. Ja det er skummelt, og ja det er ingen vei ut hvis ikke man blir sluppet ut en øde plass uten dokumenter og penger. Ikke en gang en unnskyldning, man fortjener nok ikke slikt. Men derimot så vil jeg minne på at den Amerikanske konstitusjonen KREVER at USA`s borgere tyr til våpen da regjeringen blir undertrykkende. Jeg selv vil alltid ha respekt for dem som bekjemper slik diktatur og undertrykkelse, måtte det være i USA eller Irak. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 hei, se hvor mange terrorangrep det har vært i USA siden 911. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) hei, se hvor mange terrorangrep det har vært i USA siden 911. 5981910[/snapback] du mener amerikansk produsert antrax? synd jeg ikke kjøpte aksjer i vaksine selskapene, jeg burde ha visst. Endret 25. april 2006 av pizzafordi Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Her falt jeg helt ut, skjønte rett og slett ikke et kvekk? Jeg bare påekte at det ikke har vært terroranslag i USA siden 911, så en god jobb må noen gjøre. På bekostning av fundamentale muslimer? Tja, jeg er ihvertfall villig til å ta risikoen på det. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det var ikke Stanford Prison Experiment du så da? Den viser jo at det som skjer er i menneskets natur, hvilket igjen betyr at de som jobber i fengsler begynner med slik av seg selv. Altså svekkes påstanden om at det må komme som ordre ovenfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå