Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Synes det blir lite fokus på deployment delen av java. Hvis man fikler med java kode bare ved hjelp av en enkel teksteditor og jdk, så lærer en mye bedre hvordan directory, pakkestruktur, jars og classpath alt henger sammen. Med en IDE så blir alt gjort automatisk for deg og som nybegynner er classpath et fremmedord hvis man bare har programmert med f.eks. Eclipse.

Ja, noen ting er mer tungvindt uten IDE (code-completion er guds gave til programmeren), men man har stort sett bare Java-Syntaxen og API'en å sette seg inn i. Husk at IDE øker kompleksiteten for en Java-programmerer før man er fortrolig med den, spesielt hvis man ikke har gjort noe som helst programmering fra før.

Jeg bruker selv code-completion for metoder jeg halvveis kjenner til, men ikke har alle argumentene på fingerspissene. For heller mer ukjente klasser slår jeg faktisk opp i API'en, siden jeg trenger et større overblikk over hva klassen kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På mange måter så tror jeg vi snakker forbi hverandre også nå, jeg bruker personlig ctrl+space for code completion mesteparten av tiden, ikke listene, som hører ut som måten du også bruker IDE'n på HV.

6020690[/snapback]

Du har jo riktig i at det blir litt generelt å enten kalle det api eller ikke.

Jeg er desverre nyutdannet og eier ingen firma enda for å si det sånn. Håper jeg har noen år på å ta deg igjen:) .

Vi har jo hatt større prosjekter med de faller alle i kategorien å lage noe nytt.

Slik er min tid brukt:

6/10 nyskapning/koding

2/10 søke google etter feil

1/10 videreutvikling

1/10 minesveiper

Vennlig hilsen

HV

Endret av HV
Lenke til kommentar
Det er også greit hvis det er f.eks ett år siden sist du brukte den spesifike API'n. Da vet du hva du leter etter, men det er kjappere å få dokumentasjonen der du skriver koden istedetfor å ha den i et eget vindu.

Vi har visst snakket forbi hverandre.

Jeg mener at man bør bli kjent med APIen når man lærer seg språket, slik som er tilfellet med trådstarter.

Når man har gjort det, og lært seg hvordan dokumentasjonen er/blitt kjent med oppbyggingen av språket, da bruker man for all del en IDE med code-completion, integrert hjelp mm.

Hvorfor tror du jeg foreslo en IDE med de mulighetene? ;)

Når det gjelder arbeidserfaring som programmerer, så har jeg heller lite å komme med. Er ikke en gang ferdig med studiene. Og der har det ikke vært de helt store prosjektene (maks 2-3k linjer).

Men jeg har jo også hatt noen innføringskurs i forskjellige programmeringsspråk, og sett hvordan de har vært lagt opp, samt noe erfaring i hva som har fungert/ikke fungert for meg, og andre jeg har hjulpet...

Lenke til kommentar
Synes det blir lite fokus på deployment delen av java. Hvis man fikler med java kode bare ved hjelp av en enkel teksteditor og jdk, så lærer en mye bedre hvordan directory, pakkestruktur, jars og classpath alt henger sammen. Med en IDE så blir alt gjort automatisk for deg og som nybegynner er classpath et fremmedord hvis man bare har programmert med f.eks. Eclipse. 

Ja, noen ting er mer tungvindt uten IDE (code-completion er guds gave til programmeren), men man har stort sett bare Java-Syntaxen og API'en å sette seg inn i. Husk at IDE øker kompleksiteten for en Java-programmerer før man er fortrolig med den, spesielt hvis man ikke har gjort noe som helst programmering fra før.

Jeg bruker selv code-completion for metoder jeg halvveis kjenner til, men ikke har alle argumentene på fingerspissene. For heller mer ukjente klasser slår jeg faktisk opp i API'en, siden jeg trenger et større overblikk over hva klassen kan.

6021085[/snapback]

I både JBuilder og Eclipse får du fram argument-lister når du skriver den første parantesen i en metode.

Lenke til kommentar

I både JBuilder og Eclipse får du fram argument-lister når du skriver den første parantesen i en metode.

6024766[/snapback]

Det har jeg heller ikke benektet ;)

6024838[/snapback]

Det virket som du ikke var klar over det, det var kun ment som et tips ;)

Lenke til kommentar

[offtopic]

Er litt nygjerrig på hva dere har for erfaring, Mr.Garibaldi og HV. ;)

[/offtopic]

6020690[/snapback]

Nå vet du jo hvilken erfaring jeg har. Hva synes du om det? Tror du jeg hadde hatt en annen mening hvis jeg hadde hatt mer tid under beltet?

Vennlig hilsen

High Voltage

Lenke til kommentar

Jeg var mest nysgjerrig, derfor jeg merket det som offtopic ;)

Det er jo egentlig ikke mulig å si hva slags erfaring folk har før de sier det... - og det kan jo være bløff også - ikke at jeg helt ser poenget i det og ikke mener noen her har bløffet om noe som helst ;)

Lenke til kommentar
Jeg var mest nysgjerrig, derfor jeg merket det som offtopic ;)

Det er jo egentlig ikke mulig å si hva slags erfaring folk har før de sier det... - og det kan jo være bløff også - ikke at jeg helt ser poenget i det og ikke mener noen her har bløffet om noe som helst ;)

6029719[/snapback]

Tror heller ikke det er noen som har bløffet. Men en som har lang erfaring og lang utdanning, trenger ikke nødvendigvis å gi de beste rådene og være den beste programmereren. Selfølgelig er det jo større sjanse når man har litt erfaring, men man skal ikke skue hunden på hårene, eller programmereren på erfaringen hans.

Da jeg starter på mitt J2EE kurs, fikk vi en lærer som var vanvittig god på akkurat det området. EJB, JMS, uansett hva du spurte om så kunne han det. Han var også bare deltidslærer og jobbet som utvikler i en større bank. Som aktiv og nyskjerring student fant jeg alltids noe som skulle testes, og en dag kom jeg over dette med java web start, hadde laget mitt første skikkelige program og letet etter muligheter for å oppdatere dette. Etter å ha googlet litt på dette og testet noen eksempler, skjønte jeg at jeg trengte litt forklaringer på hvorfor ditt og datt, med feks serveren og jnlp. Spurte selfølgelig den beste kilden jeg viste om. Hva tror du skjedde? Jo, han har jo bare holdt på med bønner, java web start ble oppfunnet etter at han gikk på skole så han hadde ikke litt peiling engang. Da sank han mange hakk i min bok.

Forøvrig gikk jeg til neste man på listen, som har litt mer allround peiling og fikk svar, og fant ut at denne løsningen ikke var noe for meg. Poenget er at erfaring og utdanning ikke alltid er nok. Det kommer ann på personen. Hadde også en liten studie kamerat på skolen, var vanvittig flink til det å få topp karakterer på programmeringsfagene, men skulle du feks jobbe i et prosjekt sammen med han, hadde han faktisk null peiling på gui, design og brukervennlighet. Så han lagde fin kode men det så rett og slett ikke pent ut:). Skjønte jo fort at vi måtte sette han til å feks lage database laget istedet og han gjorde en kanon jobb!

Vennlig hilsen

HV

Lenke til kommentar

Jeg jobber samme med to andre, og vi har alle våre styrker og svakheter. Tror du trenger ihvertfall tre stykker for å få et bra team med flest mulig gode kvaliteter. ;)

Angående EJB så burde du se på hibernate (www.hibernate.org) og den kommende EJB standarden som vil bruke vanlige javaklasser istedetfor det heller lite intuitive opplegget de har nå.. ;)

Har kikket på det etter tips fra en på forumet her og er glad for det, skal se om jeg får satt det i bruk der jeg jobber. :)

Endte opp med å teste ut eclipse, ettersom det er en eclipse plugin som gjør at du kan reverse engineere en database, og det passer meg bra. Har ikke lyst å lage klasser for 500 databasetabeller manuellt. (Noe vi BURDE ha gjort fra før av, men er man newbie så er man newbie - designet ble gjort for LENGE siden).

Hvis du har vært borti sql og sett hvordan man f.eks lagrere en klasse? Da lager du gjerne en tabell som matcher klassen og skriver minst en INSERT og en UPDATE setning, ikke spesiellt morsomt hvis du har mange kolonner i tabellen (f.eks 30), og koden blir ikke spesiellt pen.

Hvis man bruker Hibernate så kan man skrive en enkel setning for å lage et object, f.eks:

session.saveOrUpdate(object);

og det er det hele. Hibernate tar seg av generering av sql, og den bruker preparedstatements, så ingen fare for sql-insertion f.eks.

det er også veldig koselig når det objektet som jeg lagret ovenfor har referanser til diverse andre objekter som hibernate da også lagrer til sine respektive tabeller - hvis man har satt det opp slik.

Personlig føler jeg meg litt i steinalderen hver gang jeg sitter å manuellt skriver Insert setninger i sql etter å ha sett hvordan man kan bruke Hibernate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...