skylinepower Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 At jeg leter etter et java programerings program! Det må være freeware! må klare disse system greiene 256ram 1.67Ghz grafikk kort på 64Mb Lenke til kommentar
HV Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 At jeg leter etter et java programerings program!Det må være freeware! må klare disse system greiene 256ram 1.67Ghz grafikk kort på 64Mb 5962793[/snapback] Hei Jeg bruker JBoss utgaven av Eclipse. Har alltid vært fornøyd med Eclipse, men kanskje jeg ikke vet bedre:) http://www.eclipse.org/ Vennlig hilsen HV Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 e det gratis ? Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 hi du laga noen brae spill da?? Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg bruker Scite, en oppgradert versjon av notepad m ferdige kompilerings muligheter for blant annet java(Du ma ha JDK'en da) For og lage programmer i Java, trenger di JDK'en fra Sun(er gratis), og da har du alt du trenger, legg til jdk\bin i path variablen, og bare kjor javac pa koden du har skrevet, denne kan du skrive i Notepad vis du vil... Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Hvor kan jeg skaffe det da? Scite og JDK! Hva er JDK da? Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 sok i Google etter Scite og JDK... http://www.google.no/search?q=scite&start=...:en-US:official http://www.google.no/search?hs=FXM&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta= Lenke til kommentar
HV Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Hva er JDK da? 5963643[/snapback] I dette tilfellet foreslår jeg notepad. Alle må jo begynne en plass, og "hello world" er som regel enklere en windows xp. Det jeg mener er at notepad, noen miljøvarabler og java.com er alt du trenger for å starte, om du ikke må lære deg en ide i sammen slengen. Vennlig hilsen HV Endret 22. april 2006 av HV Lenke til kommentar
aleh Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Da kan du bruke Textpad. Greit med litt fargeutheving av teksten, men som HV påpekte i begynnelsen er det bare dumt å bruke et avansert IDE da det skal fokuseres på selve utviklingen. Lenke til kommentar
Patton Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Med 256 MB ram er kanskje ikke eclipse det ideelle, siden den spiser ram. Lenke til kommentar
mungo Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 notepad++ fra Sourceforge.net kan også utheve og farge javakode. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Eller Emacs som er tilpasset java... Den skulle fungere for (nesten) alle maskiner Endret 25. april 2006 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Å bruke en java ide med code completion* og enkelt tilgang på hjelp** gjør det mye enklere å lære seg å programere. *code completion - at du kan f.eks trykke ctrl+space for at den skriver ferdig metode/variabelnavn **Det er to typer hjelp som jeg finner nyttig, den ene er at når du skriver f.eks this. så kommer den opp med en liste med variabler/metoder du har tilgang på - listen blir mindre etterhvert som du skriver og du kan f.eks trykke tab for at den skriver ferdig metode/variabelnavn. Den andre typen hjelp som er nyttig er at du kan trykke F1 mens du har cursor'n i et objektnavn og får opp javadoc'n til objektet. Hmm.. det er en tredje også... la oss si at du skriver "test".replace( så dukker det opp den delen av javadoc'n som sier hva slags parametre metoden tar. Liker personlig JBuilder best, men Eclipse skal visstnok også være grei - ikke at jeg likte den så godt da - syntes den var slitsom å sette opp og hjelpefilen stemte ikke overens med gui'n i den versjonen jeg hadde Begge disse har det best med 512mb+ ram, helst 1024... Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Begge disse har det best med 512mb+ ram, helst 1024... 6014883[/snapback] Noe som gjør dem utrolig nyttige når trådstarter spesifiserer at han har 256mb ram. Ellers har JDE pakken for emacs samme nytte, men mye lavere krav til pc'en... Ta en titt her, og klikk på "Quick Tour" for nærmere info. Den andre linken i min forrige post gir informasjon om hvordan man kan tilpasse Emacs til å bli en fullgod java IDE, samtidig som man drar nytte av Emacs sine andre funksjoner. Ja, Emacs er litt knotete å komme i gang i, men etter en stund.... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Jeg sa de hadde det best med 512mb+ ram, har jo selv brukt de med 256mb ram, det går bare litt tregere å få opp f.eks gui builder og lignende. Dvs, en kompis av meg har 192mb ram og hos han går det unektelig veldig tregt, men lurer på om 64mb til kan hjelpe mye. De to editorene er unektelig noen av de bedre verktøyene for å programmere i java og lære seg java. Endret 30. april 2006 av blackbrrd Lenke til kommentar
Patton Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Det beste er å ikke bruke IDE'er når en skal lære seg java. Da får en bedre forståelse for classpath og bruk av API'en. Så snart en har oversikt hvordan dette fungerer, så ville jeg ha tatt steget til en IDE. Ellers er det utrolig vanskelig å vite hvor en skal begynne å lete hvis noe går galt. Et steg om gangen. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg er helt uenig i at det er enklere å lære seg API'r uten direkte dokumentasjon i IDE'n - det er veldig mye greiere å slå direkte opp på det man lurer på ved f.eks å trykke F1 enn å drive å bla seg fram og tilbake i javadoc'n... Det hjelper også bra å kunne skrive object. og så få opp en liste over metoder som finnes på det objektet. La oss si at du er interessert i en metode som returner en array av et eller annet slag, da skriver du object. og kikker på returvariablene som er listet pent opp. La oss si at du finner en metode, så trykker du på F1 for å finne ut nøyaktig hva den metoden gjør. Neste gang du så skal bruke det objektet, så trenger du bare finne fram til metoden ved å bla kjappt i listen, og siste gangen så bruker du code completion og slipper å kikke i listen i det hele tatt. ... Du får den hjelpen du trenger når du skal ha det og IDE'n hjelper deg på vei til du faktisk kan API'n. Hvis du ikke bruker en API mye så slipper du å kunne hele i hodet, du trenger kun huske sånn ca hvordan tingene henger sammen. Jeg vil påstå at denne måten å lære seg nye API'r på er mye hurtigere enn å sitte å nilese hele javadoc'n. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ... Du får den hjelpen du trenger når du skal ha det og IDE'n hjelper deg på vei til du faktisk kan API'n. Hvis du ikke bruker en API mye så slipper du å kunne hele i hodet, du trenger kun huske sånn ca hvordan tingene henger sammen. Jeg vil påstå at denne måten å lære seg nye API'r på er mye hurtigere enn å sitte å nilese hele javadoc'n. 6019128[/snapback] Men vil man ikke ved hjelp av denne metoden ende opp med å nilese hele APIen for å finne den metoden man ikke finner ved å skrive <object>. ? Brukte selv VB i et par år, og lærte ingen ting, siden alle metodekall mm poppet opp på skjermen, og jeg bare bladde nedover til jeg fant det jeg trengte. Hvis du bruker APIen aktivt i begynnelsen, så lærer du deg hvordan du skal bruke den på en smart måte. Og når du har lært deg hvordan APIen er lagt opp, så tar det ikke lange tiden før du finner metodene du trenger, men aldri har brukt før. Man kan nesten si at det å bruke IDE med innebygget API er som å bruke en krykke. Veldig nyttig når du trenger det, men hvis du bruker den for mye blir det vanskelig å gå uten. Jeg mener selvsagt ikke det av man ikke skal bruke IDE når man koder, men at man lærer mye bedre hvis man ikke bruker det i begynnelsen. Lenke til kommentar
HV Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Holder med Mr.Garibaldi på denne. En programmerer er jo også en som hele tiden er istand til å sette seg inn i noe nytt, nye object, nye pakker, nye språk. Har man da lært seg det forrige via an IDE, og du får ikke samme IDE i neste, så har du jo ingenting du skulle sagt. Men kan du først 1 API, så tar det ikke lang tid før du kan nr 2. En som kun bruker hjelpe funksjonene i en IDE, høres ikke ut som en god programmerer fra min side. Ja du klarer jo sikkert å produsere noe, men du høres også ut som det personen i et prosjekt jeg ville skuffet all den kjedelige enkle programmeringen på. Tar det ikke også en del extra tid å hele tiden bla seg ned igjennom en slik variabel liste? Har jo en slik liste i Eclipse også for java. Men jeg vet jo stort set hva metoden jeg er ute etter heter, så jeg skirver jo de 3-4 første bokstavene og trykker ctrl space. Hadde jeg måttet stoppe opp og bla, hadde ting tatt forfærdelig lang tid etter min mening. Endret 1. mai 2006 av HV Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Som jeg sa, du bruker listen første eller andre gang du skriver metoden istedetfor å slå opp i javadoc'n og bruker ctrl+space etter det. Det er også greit hvis det er f.eks ett år siden sist du brukte den spesifike API'n. Da vet du hva du leter etter, men det er kjappere å få dokumentasjonen der du skriver koden istedetfor å ha den i et eget vindu. Å slå opp i listen hver eneste gang er selvfølgelig tregt, men å slå opp i javadoc'n er tregere. Å slå manuellt opp i javadoc'n istedetfor å kunne trykke F1 ser jeg heller ikke den store fordelen med. Har lært meg et par programmeringsspråk (C++ og java) med tilhørende biblioteker/api'r, og må si at java var vesentlig enklere å lære seg pga bedre dokumentasjon. Når man så har muligheten til å integrere dokumentasjonen inn i IDE'n så går det enda kjappere... Det kommer jo forsåvidt også an på hva det er man ser etter, hvis det er for å lære seg en helt ny api så kan det ofte hende at et eksempel er det man burde starte med å kikke på, deretter kikke litt kjappt igjennom javadoc'n. Deretter pleier jeg å bruke IDE'n som hjelpemiddel til å slå opp på spesifike ting jeg lurer på. Hvis det er snakk om utilityklasser som f.eks de som ligger i java.util pakken så holder det stort sett med å bruke det code completion/liste-opplegget. På mange måter så tror jeg vi snakker forbi hverandre også nå, jeg bruker personlig ctrl+space for code completion mesteparten av tiden, ikke listene, som hører ut som måten du også bruker IDE'n på HV. Jeg bruker dog muligens F1 for hjelp, og muligens ( for å få opp parameterlister oftere enn du gjør. [offtopic] Jeg jobber forresten som utvikler og sitter med 1/3 dumbass dill*, 1/3 videreutvikling og 1/3 ideer/nyskapning - sånn ca. Er litt nygjerrig på hva dere har for erfaring, Mr.Garibaldi og HV. *Dette er ikke helt relatert til programmering, men gir bra med penger til firmaet jeg jobber i som jeg eier en del av. Noen må gjøre det, og det ble meg [/offtopic] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå