Gå til innhold

Kjøp av bærbar til foto/grafikkbruk[Trenger hjelp]

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å kjøpe meg en bærbar pc, men det er litt vanskelig å vite hva som er bra og ikke bra blant alle tilbudene, så derfor håper jeg dere kan hjelpe meg litt. Kunnskapen min rundt data er sånn midt på treet. Langt fra noe ekspert altså.

Jeg er på utkikk etter en pc jeg kan bruke til foto og grafikk. Jeg vet at dette er et bruksområde som krever en del av maskinen, men det viktigste for meg er ikke en maskin som yter absolutt maks, men en som fungerer greit til disse oppgavene. Jeg har mye erfaring med en "vanlig stue-pc" med 512 mb ram og en Pentium 2.3 ghz prosessor, og jeg trenger ikke noe revolusjonerende bedre enn det. I grove trekk er det dette jeg er på utkikk etter:

1024 mb ram

80 gb harddisk (til nød 60, skal uansett kjøpe en ekstern)

Skjerm som klarer 1400x900 (eller noe rundt der) oppløsning

Dvd-brenner

Til rundt 10 000 kr

* Hva skal maskinen brukes til?: Foto/grafikk/vanlig bruk

* Prisantydning: 10 000 kr

* Skal maskinen overklokkes?: Har ikke planer om det

* Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?: Vet ikke

* Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc: Jeg har en god del programvare, så maskinen kan være mest mulig "strippet" for software.

* Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer: Håper noen kan hjelpe ;)

Endret av Stijl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp deg en Mac.... får ikke bedre til bildebehandling/grafikk/film-editering/redigering.  :D

5962624[/snapback]

Jeg har arbeidet en del med mac, og ja det er bra, men det er nok uaktuelt med en mac for min del :) Både pga. at jeg foretrekker PC til de aller fleste oppgaver, og fordi jeg har en del programvare til PC, og ingen programvare til mac. Takk for tipset, men mac er uaktuelt.

Lenke til kommentar
du vet at du kan dualboote en "intel" mac i windows sant. Macbook kommer snart vil bli priset rundt 10k

5962955[/snapback]

Har hørt om noe sånt ja, men jeg er automatisk skepisk til nyprøvde ting, så jeg går for det jeg føler er trygt og velkjent ;) Men ikke la dette bli en mac/pc diskusjon. PC only i denne tråden ;)

Lenke til kommentar
Dell i6400 kan du nok konfigurere til ditt behov.

Se her for noen erfaringer:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550234

Link til Dell:

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

Tips: Velg beste skjerm og 9-cellers batteri.

Lykke til uansett valg.

5962800[/snapback]

Dette virker som en meget interessant maskin. Jeg er på nippet til å gå for den. Takk for tipset!

Noen som vet om noen andre maskiner?

Lenke til kommentar

Dette er maskinen jeg kanskje velger hos Dell:

Inspiron 6400

Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

80GB (5,400 rpm) Hard Drive

15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery

Pris:

11 427,50 kr

Trekker en fra fraktbeløpet så er prisen 10 558,75 kr

Et par spørsmål:

Er det stor forskjell på en harddisk med 5,400 rpm og en med 7,200 rpm? Vil det ha noe betydning når jeg jobber i photoshop med bildebehandling?

Har skjermkortet mye å si på ytelsen til maskinen når jeg jobber med bildebehandling, eller helst når det gjelder spill (jeg spiller veldig lite)?

Lenke til kommentar

Et par spørsmål:

Er det stor forskjell på en harddisk med 5,400 rpm og en med 7,200 rpm? Vil det ha noe betydning når jeg jobber i photoshop med bildebehandling?

Har skjermkortet mye å si på ytelsen til maskinen når jeg jobber med bildebehandling, eller helst når det gjelder spill (jeg spiller veldig lite)?

5965822[/snapback]

Ikke at jeg har så veldig stor peil, men harddisken skal jo være raskere da. Om det har noen merkbar betydning på bildebehandling vet jeg ikke. Men mener det stod noe om det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550234&st=60

Lenke til kommentar
Kjøp deg en Mac.... får ikke bedre til bildebehandling/grafikk/film-editering/redigering.  :D

5962624[/snapback]

Det der var sant for 15 år siden, men ikke nå.

Til trådstarter: Skal du bruke en LCD-skjerm til bildebehandling, er nettopp skjermen det viktigste ved hele maskinen. De fleste LCDer duger heller dårlig til slik bruk pga begrenset mulighet for nøyaktig fargegjengivelse, og du bør derfor legge noen ekstra kroner i skjermen. En god nummer to på prioriteringslisten er mere RAM.

PS! Du bør selvsagt også få kalibrert skjermen med en ColorVision Spyder 2.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Jeg tror jeg går for den harddisken og og det skjermkortet.

Aetius:

Ja skjerm er viktig. Jeg har valgt den beste skjermen som var i listen:

15.4" Ultra Sharp™ WSXGA TFT skjerm (1680x1050) med TrueLife™- widescreen

Jeg har vurdert å skaffe meg ColorVision Spyder 2 til den pc'en jeg sitter på nå, så det er nok noe jeg kommer til å benytte når jeg har fått meg en bærbar. Takk for tips og råd!

Endret av Stijl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...