Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg tror jeg har svidd cpu en min..... Derfor spør jeg om hjelp.

jeg prøvde å klokke cpu`en min via bios for jeg fant ikke no klokke programm på hoved kortet mitt som jeg sjønte no særlig av......

jeg har en AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB Cache-minne.

Det jeg gjorde var: satt opp "adjust CPU FSB frequency" fra 200 MHz til 300 MHz (400 MHz var maks) , så trykket jeg "save and exit setup"

Da sjedde det at datan re-bootet seg men det sjedde ingen ting.... nettverks kortet lyser ikke ( det lyste før jeg kødda med cpuen) på sjermen står det "no signal input"

Ingen ting funker, jeg får ikke kommet inn i bios for å sette ned CPU FSB frequency til 200 som den sto på.

MVH. En som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikke særlig smart å skrud en opp fra 200 til 300 nei. Den er mest sannsynelig ikke svidd. Du må resette CMOS. Du finner how i manualen til hovedkortet.

5962123[/snapback]

ok.

Men det er et problem til... :hmm: jeg får svart sjerm.... ingen ting sjer lissom.

Lenke til kommentar

200 til 300 ja. Der har du toppen av optimisme. :lol:

Tviler sterkt på at CPU-en har tatt kvelden. Er nok bare å resette BIOS som nevnt over. Om du ikke finner manualen eller jumperen kan du kople fra all strøm, ta ut batteriet og vente en god stund. Evt. kortslutte + og - i batterisokkelen noen sekunder. (Husk å kople fra strømmen!)

Edit: Sort skjerm etter BIOS-resetting?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
200 til 300 ja. Der har du toppen av optimisme.  :lol:

Tviler sterkt på at CPU-en har tatt kvelden. Er nok bare å resette BIOS som nevnt over. Om du ikke finner manualen eller jumperen kan du kople fra all strøm, ta ut batteriet og vente en god stund. Evt. kortslutte + og - i batterisokkelen noen sekunder. (Husk å kople fra strømmen!)

Edit: Sort skjerm etter BIOS-resetting?

5962169[/snapback]

ja.... den har stått i hele dag ingenting sjer....

mener du med å ta ut alle koblinger til hoved kortet ?

Lenke til kommentar

Som regel skal det holde å dra ut strømkabelen bak (230V) for så å trykke på power-bryteren på kabinettet (tappe ut resterende spenninger i kondensatorer på HK).

Ellers så er standard prosedyre å koble vekk alt som ikke er nødvendig for å starte PC-en. Vekk med DVDROM, Harddisk, lydkort, nettverkskort, ekstra minnebrikker etc. etc.

Har du flere minnebrikker kan du prøve med en av gangen.

Har du flere skjermkort (kanskje et gammelt PCI-kort) kan du prøve det istedet for det vanlige du bruker.

Kople til PC-speaker (om du ikke har gjort det). Pipinga som kommer under oppstarten er diagnose-koder som kan fortelle mye.

Har du Asus-hovedkort skal det også funke å holde inne INS på tastaturet når du skrur på PC-en for å nullstille CPU-instillingene.

Lenke til kommentar
Som regel skal det holde å dra ut strømkabelen bak (230V) for så å trykke på power-bryteren på kabinettet (tappe ut resterende spenninger i kondensatorer på HK).

Ellers så er standard prosedyre å koble vekk alt som ikke er nødvendig for å starte PC-en. Vekk med DVDROM, Harddisk, lydkort, nettverkskort, ekstra minnebrikker etc. etc.

Har du flere skjermkort (kanskje et gammelt PCI-kort) kan du prøve det istedet for det vanlige du bruker.

Kople til PC-speaker (om du ikke har gjort det). Pipinga som kommer under oppstarten er diagnose-koder som kan fortelle mye.

Har du Asus-hovedkort skal det også funke å holde inne INS på tastaturet når du skrur på PC-en for å nullstille CPU-instillingene.

5962340[/snapback]

ok jeg har fått det til. måtte trykke på en egen restart knapp på hovedkortet

Lenke til kommentar

5962340[/snapback]

ok jeg har fått det til. måtte trykke på en egen restart knapp på hovedkortet

5962640[/snapback]

Det som kalles å resette CMOS :thumbup:

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer deg til å forhøre deg litt i forumet før du begir deg ut på overklokkingens vide landevei. CPU-en din klarte seg nok, men minnet derimot... Der tviler jeg litt. Valueminne rett opp på 300MHz er vel ikke å anbefale :tease: Hvilket minnet har du foresten?

Anbefaler at du tar en titt i denne guiden, Overklokking for nybegynnere. Litt gammel kanskje, men den dekker det essensielle. Basicly så øker du HTT med 5MHz om gangen. Sett divider til 2/3. Sjekk stabilitet med SuperPI, deretter med OCCT.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Jeg oppfordrer deg til å forhøre deg litt i forumet før du begir deg ut på overklokkingens vide landevei. CPU-en din klarte seg nok, men minnet derimot... Der tviler jeg litt. Valueminne rett opp på 300MHz er vel ikke å anbefale :tease: Hvilket minnet har du foresten?

Anbefaler at du tar en titt i denne guiden, Overklokking for nybegynnere. Litt gammel kanskje, men den dekker det essensielle. Basicly så øker du HTT med 5MHz om gangen. Sett divider til 2/3. Sjekk stabilitet med SuperPI, deretter med OCCT.

5964382[/snapback]

hehe ok ;) det skal jeg gjøre.

minnet mitt er Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency + Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity

så etter og det har ikke sjedd noen forandring med minnet. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...