zinx Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hei jeg tror jeg har svidd cpu en min..... Derfor spør jeg om hjelp. jeg prøvde å klokke cpu`en min via bios for jeg fant ikke no klokke programm på hoved kortet mitt som jeg sjønte no særlig av...... jeg har en AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB Cache-minne. Det jeg gjorde var: satt opp "adjust CPU FSB frequency" fra 200 MHz til 300 MHz (400 MHz var maks) , så trykket jeg "save and exit setup" Da sjedde det at datan re-bootet seg men det sjedde ingen ting.... nettverks kortet lyser ikke ( det lyste før jeg kødda med cpuen) på sjermen står det "no signal input" Ingen ting funker, jeg får ikke kommet inn i bios for å sette ned CPU FSB frequency til 200 som den sto på. MVH. En som trenger hjelp. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Var ikke særlig smart å skrud en opp fra 200 til 300 nei. Den er mest sannsynelig ikke svidd. Du må resette CMOS. Du finner how i manualen til hovedkortet. Lenke til kommentar
zinx Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Var ikke særlig smart å skrud en opp fra 200 til 300 nei. Den er mest sannsynelig ikke svidd. Du må resette CMOS. Du finner how i manualen til hovedkortet. 5962123[/snapback] ok. Men det er et problem til... jeg får svart sjerm.... ingen ting sjer lissom. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) 200 til 300 ja. Der har du toppen av optimisme. Tviler sterkt på at CPU-en har tatt kvelden. Er nok bare å resette BIOS som nevnt over. Om du ikke finner manualen eller jumperen kan du kople fra all strøm, ta ut batteriet og vente en god stund. Evt. kortslutte + og - i batterisokkelen noen sekunder. (Husk å kople fra strømmen!) Edit: Sort skjerm etter BIOS-resetting? Endret 21. april 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
zinx Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 200 til 300 ja. Der har du toppen av optimisme. Tviler sterkt på at CPU-en har tatt kvelden. Er nok bare å resette BIOS som nevnt over. Om du ikke finner manualen eller jumperen kan du kople fra all strøm, ta ut batteriet og vente en god stund. Evt. kortslutte + og - i batterisokkelen noen sekunder. (Husk å kople fra strømmen!) Edit: Sort skjerm etter BIOS-resetting? 5962169[/snapback] ja.... den har stått i hele dag ingenting sjer.... mener du med å ta ut alle koblinger til hoved kortet ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Som regel skal det holde å dra ut strømkabelen bak (230V) for så å trykke på power-bryteren på kabinettet (tappe ut resterende spenninger i kondensatorer på HK). Ellers så er standard prosedyre å koble vekk alt som ikke er nødvendig for å starte PC-en. Vekk med DVDROM, Harddisk, lydkort, nettverkskort, ekstra minnebrikker etc. etc. Har du flere minnebrikker kan du prøve med en av gangen. Har du flere skjermkort (kanskje et gammelt PCI-kort) kan du prøve det istedet for det vanlige du bruker. Kople til PC-speaker (om du ikke har gjort det). Pipinga som kommer under oppstarten er diagnose-koder som kan fortelle mye. Har du Asus-hovedkort skal det også funke å holde inne INS på tastaturet når du skrur på PC-en for å nullstille CPU-instillingene. Lenke til kommentar
zinx Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Som regel skal det holde å dra ut strømkabelen bak (230V) for så å trykke på power-bryteren på kabinettet (tappe ut resterende spenninger i kondensatorer på HK). Ellers så er standard prosedyre å koble vekk alt som ikke er nødvendig for å starte PC-en. Vekk med DVDROM, Harddisk, lydkort, nettverkskort, ekstra minnebrikker etc. etc. Har du flere minnebrikker kan du prøve med en av gangen. Har du flere skjermkort (kanskje et gammelt PCI-kort) kan du prøve det istedet for det vanlige du bruker. Kople til PC-speaker (om du ikke har gjort det). Pipinga som kommer under oppstarten er diagnose-koder som kan fortelle mye. Har du Asus-hovedkort skal det også funke å holde inne INS på tastaturet når du skrur på PC-en for å nullstille CPU-instillingene. 5962340[/snapback] ok jeg har fått det til. måtte trykke på en egen restart knapp på hovedkortet Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Som regel skal det holde å dra ut strømkabelen bak (230V) for så å trykke på power-bryteren på kabinettet (tappe ut resterende spenninger i kondensatorer på HK). Ellers så er standard prosedyre å koble vekk alt som ikke er nødvendig for å starte PC-en. Vekk med DVDROM, Harddisk, lydkort, nettverkskort, ekstra minnebrikker etc. etc. Har du flere minnebrikker kan du prøve med en av gangen. Har du flere skjermkort (kanskje et gammelt PCI-kort) kan du prøve det istedet for det vanlige du bruker. Kople til PC-speaker (om du ikke har gjort det). Pipinga som kommer under oppstarten er diagnose-koder som kan fortelle mye. Har du Asus-hovedkort skal det også funke å holde inne INS på tastaturet når du skrur på PC-en for å nullstille CPU-instillingene. 5962340[/snapback] ok jeg har fått det til. måtte trykke på en egen restart knapp på hovedkortet 5962640[/snapback] Det som kalles å resette CMOS Endret 21. april 2006 av deleder Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 eg har ein intel pentium D 930 og klokka den til 3,8 Ghz, men nå eg driveå tukla i biosen så huska eg såvidt at eg satt Vcore ned til 1,285. kan det hende at det er derfor ikkje maskina klarte seg? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Jeg oppfordrer deg til å forhøre deg litt i forumet før du begir deg ut på overklokkingens vide landevei. CPU-en din klarte seg nok, men minnet derimot... Der tviler jeg litt. Valueminne rett opp på 300MHz er vel ikke å anbefale Hvilket minnet har du foresten? Anbefaler at du tar en titt i denne guiden, Overklokking for nybegynnere. Litt gammel kanskje, men den dekker det essensielle. Basicly så øker du HTT med 5MHz om gangen. Sett divider til 2/3. Sjekk stabilitet med SuperPI, deretter med OCCT. Endret 21. april 2006 av Big SturL Lenke til kommentar
zinx Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Jeg oppfordrer deg til å forhøre deg litt i forumet før du begir deg ut på overklokkingens vide landevei. CPU-en din klarte seg nok, men minnet derimot... Der tviler jeg litt. Valueminne rett opp på 300MHz er vel ikke å anbefale Hvilket minnet har du foresten? Anbefaler at du tar en titt i denne guiden, Overklokking for nybegynnere. Litt gammel kanskje, men den dekker det essensielle. Basicly så øker du HTT med 5MHz om gangen. Sett divider til 2/3. Sjekk stabilitet med SuperPI, deretter med OCCT. 5964382[/snapback] hehe ok det skal jeg gjøre. minnet mitt er Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency + Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity så etter og det har ikke sjedd noen forandring med minnet. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Det er skikkelig uoptimalt å kjøre 2stk 512MB low-latency brikker sammen med 1stk 1GB valuebrikke. Selg heller 2x512MB settet og kjøp heller én tilsvarende 1GB brikke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå