TrashMaster Skrevet 21. april 2006 Rapporter Del Skrevet 21. april 2006 Hei! Installerte WinXp Pro SP2 nor på min nye PC i dag, og kjørte samtidig inn Ubuntu. Satte av en upartisjonert plass til Linux, hvor jeg installerte Ubuntu. Alt funger flott, men får ikke til booting, Når jeg starter opp får jeg GNU med oversikt over Ubuntu, ubuntu recover og memory test. Hvor er Windows? Har søkt både her og på Google, men finner lite nyttig. Anyone? Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 21. april 2006 Rapporter Del Skrevet 21. april 2006 Jeg har ikke peil på Ubuntu.. Du må sansynligvis justere litt på en fil som heter /boot/grub/grub.conf eller /boot/grub/menu.1st Jeg tror det er /boot/grub/menu.1st på Ubuntu Det er sikkert godt forklart i den filen, eller i feks /boot/grub/grub.conf.sample , eller i man sidene hva du skal gjøre Men jeg har lagt inn følgende i min grub.conf (gentoo) title=Windows rootnoverify (hd2,1) makeactive chainloader +1 rootnoverify-linja skal peke til partisjonen du har windows på, og teller fra null. 2-tallet i min linje peker altså til hardrive nummer 3, og 1-tallet peker til partisjon nummer 2 Lenke til kommentar
TrashMaster Skrevet 21. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. april 2006 Takk, men funket ikke helt! Gikk inn og justerte fila, men får ikke lagret fila og overskrevet fila. Noen spesiell måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 21. april 2006 Rapporter Del Skrevet 21. april 2006 Du må være root eller ha root rettigheter, dvs det samme som administrator, for å skrive til en system konfigurasjons fil som /boot/grub/menu.1st Dvs at enten logger du deg inn som root, evnt med su kommandoen, eller så bruker du sudo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå