Gå til innhold

KDE vs. Gnome

Anbefalte innlegg

Av de N antall wm'ene jeg har testet, liker jeg følgende i prioritert rekkefølge:

1: enlightenment

2: fvwm

3: afterstep

4: twm

...

N-1: kde

N: gnome

Jeg har aldri hatt bruk for noe av funksjonaliteten i kde/gnome. Det eneste jeg trenger er strengt tatt virtuelle eller flere desktoper og menyer som jeg kan få frem ved å trykke hvor som helst på bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser bra ut her. Sjekk font og dpi-instillingene dine :)

5964448[/snapback]

KDE vinner. Jeg liker å sammenligne KDE med en Leatherman. Du har alle verktøy du trenger der og da, du har plenty med fleksibilitet, og det er solide saker. Det koster litt mer enn mange andre DE's, men en Leatherman er ikke billig den heller.

Gnome kan best sammenlignes med en smørkniv utformet for små barn og personer med psykiske utviklingshemninger.

Fluxbox er det n00bs bruker når de ikke får til å installere KDE eller Gnome.

5964819[/snapback]

Ja, helt ening. KDE er som en leatherman - grei til noen ting, men egentlig for lite og knotete til alt. :p

UNIX-filosofien er at et verktøy skal gjøre en ting, og gjøre den bra. Med dokumenterte og greie yttre "interfaces".

Jeg bruker GNOME, og har gjort det de siste 2 årene. KDE er for mye for meg; for mange menyer, for mange knapper. GNOME gjør nøyaktig det jeg vil, ikke mer. Dessuten syns jeg GTK-programmer ser mye penere ut enn QT. Jeg har også lagt merke til at jeg stort sett foretrekker funksjonaliteten i GTK-programmer (uten at det har noe med GTK å gjøre, selvsagt), så da blir det gjerne GNOME som er tingen.

5965178[/snapback]

Veldig enig her. Men KDE har to svært gode programmer som jeg har sett få som tilsvarer (uansett plattform): Konquerror og K3B. Skjer ikke alt for skjelden at jeg fyrer opp en av disse under min gnome-desktop :)

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på KDE pga funksjonalitet.

Selv om GNOME er "renere" syns jeg mange av progammene blir for simple, og fil-dialogboksen suger lut. Men for all del, det er gøy å ha to store desktopmiljøer å bytte mellom (eller 3 hvis man regner med XFCE).

Lenke til kommentar

Selv om jeg liker KDE bedre enn gnome, så kan jeg være enig med "gnome-folkene"... kde er veldig brukervennlig, og er kanskje noe man bør begynne med etter å ha konvertert fra windows, men gnome er mye "renere" ryddigere... Det jeg egentlig mest har lyst til er å kjøre flux og legge til alt jeg trenger selv (desktop icons og annet tull)... men siden jeg er blitt så sinnsykt avhengig av konqueror (bare til fil-browsing, syns den er irriterende å bruke som nettleser, da minner den meg om IE), og syns konqueror ser teit ut i flux, så er og blir jeg en kde bruker...

Lenke til kommentar
Selv om jeg liker KDE bedre enn gnome, så kan jeg være enig med "gnome-folkene"... kde er veldig brukervennlig, og er kanskje noe man bør begynne med etter å ha konvertert fra windows, men gnome er mye "renere" ryddigere... Det jeg egentlig mest har lyst til er å kjøre flux  og legge til alt jeg trenger selv (desktop icons og annet tull)... men siden jeg er blitt så sinnsykt avhengig av konqueror (bare til fil-browsing, syns den er irriterende å bruke som nettleser, da minner den meg om IE), og syns konqueror ser teit ut i flux, så er og blir jeg en kde bruker...

5970754[/snapback]

Bare nyskjerrig, men hva synes du er bedre med Konqueror enn Gnome browseren?

Bruker både KDE og Gnome på to forskjellige PC'er. det eneste jeg liker med KDE programmene, som også er en viktig faktor, er at jeg har valg til å konfigurere nærmest alt til å være slik jeg vil ha det, men selve programmene er rotete og litt overveldige.

Lenke til kommentar

5973262[/snapback]

Det er vel det at den er tettere integrert, noe jeg også hadde foretrukket i gnome.

5974335[/snapback]

Jepp! Og alle kio-slavene som er geniale for å koble opp problemfritt mot alle slags servertyper, f.eks FTP, SSH, Samba, NFS.

Lenke til kommentar

5973262[/snapback]

Det er vel det at den er tettere integrert, noe jeg også hadde foretrukket i gnome.

5974335[/snapback]

Jepp! Og alle kio-slavene som er geniale for å koble opp problemfritt mot alle slags servertyper, f.eks FTP, SSH, Samba, NFS.

5974479[/snapback]

Jeg vil tro dette også er noe som kommer til gnome etterhvert som de skjønner at dette faktisk er noe folk ønsker :)

Lenke til kommentar
Jeg sier bare en ting: fuse! Da har du det samme i Nautilus(og alle andre steder) enda mer sømløst.

5974529[/snapback]

Det er sant nok, og jeg har også brukt andre løsninger før fuse kom, slik som shfs. Men til mer ad-hoc bruk syns jeg konqueror er genial. Dvs når jeg ikke trenger transparent tilgang på filsystemnivå :)

Lenke til kommentar
Jeg sier bare en ting: fuse! Da har du det samme i Nautilus(og alle andre steder) enda mer sømløst.

5974529[/snapback]

Det er sant nok, og jeg har også brukt andre løsninger før fuse kom, slik som shfs. Men til mer ad-hoc bruk syns jeg konqueror er genial. Dvs når jeg ikke trenger transparent tilgang på filsystemnivå :)

5974645[/snapback]

Joda, gnome-vfs tilbyr akkurat det samme som kioslaves, men jeg synes nå i allefall gnome-vfs er mer buggy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...