Alexi Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hva er den praktiske forskjellen mellom php og javascript; altså når bruker man hva? Lenke til kommentar
___ Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hva er den praktiske forskjellen mellom php og javascript; altså når bruker man hva? 5961434[/snapback] PHP er serverside, javascript er (for det meste) på klientsiden (i browseren) Werner Lenke til kommentar
backup Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Php brukes til å lage script som skal utføres på server-maskinen, mens javascript brukes for script som utføres på klientmaskinen. Imidlertid, dette er ikke det hele om bruken av javascript, fordi hvis server-maskinen støtter asp eller aspx, da kan javascript også brukes for å lage script som utføres på server-maskinen. Så hvis serveren man bruker støtter asp eller aspx, da kan man nøye deg med javascript for å lage både serverside- og klientside-script. Lenke til kommentar
Alexi Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Takk. Men jeg spør fordi jeg er helt grønn, og vil lære å programmere fra scratch. Jeg har lært HTML, og vil lære et scriptspråk for foreløpig å kunne lage hjemmesider, og skjønte ikke helt den praktiske forskjellen mellom script som går på server og tjener. Har det noe å si praktisk hvor scriptet kjøres? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Normalt så vil du jo ha et innhold jobbet med og presentert på siden. Ofte er disse dataene i en database, f.eks slik som på dette forumet. Da vil man måtte hente ut rett data, jobbe med disse dataene og presentere dem. Å gjøre dette fra klientsiden er vanskelig (dog mulig på et vis gjennom Javascript), men fra et serverside-språk så har man tilgang til database, filsystem og andre ressurser som en server har. Javascript er mest brukt til disse tingene (copy-paste fra denne siden. -Menus for Navigation -Form Validation -Popup Windows -Password Protecting -Math Functions -Special effects with document and background -Status bar manipulation -Messages -Mouse Cursor Effects -Links I praksis så er Jacascript så rotete og tullete (min mening ) og bruke tid på til "ekte" logikk at man heller bruker serverside-språk til slikt. Hver til sitt bruk, men synes egentlig ikke det passer å sammenligne dem heller. Lenke til kommentar
Alexi Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Takk Jeg får vel et grep om det etter hvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå