Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Php brukes til å lage script som skal utføres på server-maskinen, mens javascript brukes for script som utføres på klientmaskinen. Imidlertid, dette er ikke det hele om bruken av javascript, fordi hvis server-maskinen støtter asp eller aspx, da kan javascript også brukes for å lage script som utføres på server-maskinen. Så hvis serveren man bruker støtter asp eller aspx, da kan man nøye deg med javascript for å lage både serverside- og klientside-script. ;)

Lenke til kommentar

Takk. Men jeg spør fordi jeg er helt grønn, og vil lære å programmere fra scratch. Jeg har lært HTML, og vil lære et scriptspråk for foreløpig å kunne lage hjemmesider, og skjønte ikke helt den praktiske forskjellen mellom script som går på server og tjener. Har det noe å si praktisk hvor scriptet kjøres?

Lenke til kommentar

Normalt så vil du jo ha et innhold jobbet med og presentert på siden. Ofte er disse dataene i en database, f.eks slik som på dette forumet. Da vil man måtte hente ut rett data, jobbe med disse dataene og presentere dem. Å gjøre dette fra klientsiden er vanskelig (dog mulig på et vis gjennom Javascript), men fra et serverside-språk så har man tilgang til database, filsystem og andre ressurser som en server har.

Javascript er mest brukt til disse tingene (copy-paste fra denne siden.

-Menus for Navigation

-Form Validation

-Popup Windows

-Password Protecting

-Math Functions

-Special effects with document and background

-Status bar manipulation

-Mouse Cursor Effects

-Links

I praksis så er Jacascript så rotete og tullete (min mening :p) og bruke tid på til "ekte" logikk at man heller bruker serverside-språk til slikt. Hver til sitt bruk, men synes egentlig ikke det passer å sammenligne dem heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...