Peep Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hei og Hopp. Jeg hadde tenkt å skaffe meg et tangent instrument ;P Da står valget mellom eventuelt Synth eller Keyboard, men jeg skulle gjerne vist forskjellene og hva dere anbefaller? Jeg har ikke trengt til å bruke mange tusenlapper på det. Det er mer til hobby virksomhet og litt små spilling Fintes det noen bra web-shops eller lignende ? Og hva anbefaller dere da? På forhånd takk. Lenke til kommentar
hwfreak Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hei! En synthesizerer inneholder lyder, mens et keyboard bare forteller en komponent, for eksempel et lydkort, hva den skal spille. De fleste synther har svært mange forskjellige lyder innebygget. De litt dyrere har også mulighet for innleggelse av tilleggskort for å oppnå enda flere lyder. Når det sies at en synth "inneholder lyd", mens et keyboard ikke gjør det, betyr det rett og slett at en synthesizer, i motsetning til et keyboard, produserer selve lyden/sangen. Det betyr at dersom man bruker et program som Cake Walk Pro, forteller dette programmet synthen hvilke noter den skal spille til hvilken tid og hva slags lyd det er snakk om. Synthen produserer deretter lyden og sender den til for eksempel et stereoanlegg. I praksis er forskjellen minimal og begrepene brukes ofte (dog ikke korrekt) om hverandre. Jeg har et el-piano og er strålende fornøyd med det. I kombinasjon med program som cakewalk/midinotate/earmaster har man et flott leketøy/verktøy. For mange og bra tilbud sjekk ut www.sound1.no Håper det hjalp Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Korrekt som hwfreak sier, men ofte sier man "keyboard" om tangentinstrumenter hvor du kun kan velge i standardlyder og i liten grad tilpasse denne selv (normalt rimligere typer). Synthesisere brukes da om tangentinstrumentene hvor "alt" kan settes opp selv (oscillatorfrekvenser, signalformer, modulatortyper, delays osv.) Disse er betydelig mer avanserte og ikke minst dyrere. Dersom det er ditt første tangentinstrument ville jeg kjøpt ett enkelt frittstående keyboard slik at du kan finne ut om dette er noe for deg. Hvis du har litt musikkerfaring fra før kan anslagsfølsomme tangenter og MIDI out være en fordel. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 kan jo sjekke ut Marios (tidligere Sound1). Sjekk ut keyboardene der. Yamaha og Roland har gode keyboard til en grei penge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Definer gjerne "mange tusenlapper" for oss, så kan vi være litt mer spesifikke om hva du kan forvente deg å få for pengene. Til ditt formål er nok det musikkbutikkene kaller keyboards (altså keyboard med standardlyder, slik NorthWave definerer det) et greit valg. Jeg vil dog hevde at de aller fleste som kjøper slike keyboards synes alle de forskjellige lydene er morsomme i ca. en uke. Deretter er det kvaliteten på selve tangentene og kvaliteten på de 2-3 lydene du bruker 90% av tiden som er avgjørende for om du fortsetter. Et keyboard skal faktisk spilles, ellers så kan du like gjerne sette på en CD. Jeg har både elpiano, orgel og et keyboard i øvre prisklasse. Sistnevnte har dusinvis av superlyder innebygget. Allikevel sitter jeg 95% av tiden og spiller på elpianoet med enten akustisk eller elpiano lyd... Geir Endret 24. april 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Peep Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Oj, hadde helt å glemt å sjekke svarene jeg. Tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Har du bestemt deg for noe enda? Lenke til kommentar
Peep Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Jeg er treg å svare Vet det. Har lagt det på hylla inntil videre Var noe viktigere ting jeg måtte kjøpe først. Men takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Tenk også på at om du bruker f.eks. 3-6k på bruktmarkedet, får du lett kloa i fete synther som var virkelig store på åttitallet. For 3k kan du få en Roland D50, som var hinsides populær den gang, og som fremdeles har herlig lyd og blir mye brukt i dag. Jeg hadde en selv, spesialversjon da den var utbygd med et kort fra Tyskland, uten at jeg noensinne hadde bruk for akkurat det. Fikk problemer med tangentkontakt og noen knapper, så jeg solgte den for bruk som modul, men skal ha en annen D50 igjen en dag tenker jeg. Jeg vet om noen som holder på med et software editor prosjekt for D50en. Utover det bør du også se på Ensoniq synthene. De får du også billig, og de har en ganske unik lyd. Men D50.. tenk Bladerunner theme, Vangelis, Jarré, så skjønner du hva du kan få til med den. Latterlig billig for så god lyd, men vær OBS! på at alle gamle synther kan / vil få et behov for service / reparasjon etterhvert. På den annen side koster nye synther gjerne 20-30k, uten å tilføre noe nytt å snakke om på lydsiden. Musikkweb.no Finn.no QXL.no (jeg har bl.a. kjøpt 3 grooveboxes og trommemaskin derfra, alle svært gode kjøp) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå