Gå til innhold

Er dette en bra bærbar??


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bærbar og har fått en meget bra tilbud hos Multicom. Men jeg har ikke hørt om merket Elitegroup før så jeg blir litt i tvil. Kan noen fortelle meg om dette er noe å satse på.

 

Elitegroup i-Buddie XP2000 14" 40GB 256MB DVD/CDRW

12995 kr.

 

14.1" TFT skjerm, 1024x768 oppløsning

AMD XP2000+ prosessor

256MB PC266 DDR minne

40GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 8x/4x/32x CDRW-brenner

64MB skjermkort AGP 4X SMA

Innebygget lydkort og høyttalere

56k modem

10/100Mbit nettverkskort

4x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

FireWire IEEE1394 port

IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

Synaptics touchpad m/scrollknapp

Parallell port

Hodetelefonuttak

Utgang for ekstern skjerm

TV-utgang (SVHS), kabel følger med

220V strømforsyning/lader følger med

Eksternt ladbart li-ion batteri følger med

Driftstid på batteri ca. 1 time

Leveres uten operativsystem

Størrelse: 330 x 281 x 40 mm

Vekt kun 3,2kg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye digg på den, ja. Men du, bare 1 time batterilevetid ... Det er helt sikkert på grunn av XP2000-prosessoren som suger en god del strøm. Den burde selvsagt vært utstyrt med en MP-prosessor, siden de er lagd for bærbare og ikke bruker så mye strøm. 1 time er skikkelig ubrukelig levetid egentlig. Tenk på hvor lite du får gjort på den tida. Jeg trur nok jeg ville betalt litt mer for å få en som går i iallfall 2-2,5 timer. Det ser jeg som et minimum for å kunne gjøre noe som helst nyttig når man er ute å reiser.

Lenke til kommentar

Ikke MP CPU men "mobile", MP har vel noe med dual CPU å gjøre i AMD verden. Uansett er 1 time veldig lite, du kan antageligvis regne med mindre enn dette også når det står oppgitt på denne måten.

 

Displayet bør også støtte høyere oppløsning, 1024*864 er kasnkje litt "stort". Dette er sef individuelt, men jeg synes 1400*1040 er mer passe. Ta en titt på Elkjøp eller noe slikt og se hvor stort/lite 1024 er.

 

Over 3 kg begynner å bli tungt.

 

Jeg er sikker på at du kan få bedre tilbud enn dette til 13000, ta en titt på dell.no, psdata.no, komplett.no, zepto.no etc. Zepto har modeller til rundt 13000 som er passe bra. Når det kommer til bærbare er AMD generelt sett ikke noe å satse på, der er Intel bedre(ikke meningen å sette i gang noen diskusjon her, sikkert noen som er uenige i dette også).

Lenke til kommentar

Dersom du skal legge ut så mye til bærbar svarer det seg å kjøpe noe ordentlig, å spare 2k og ende opp med noe som ikke er veldig bra er bare bittert i ettertid. For 15k bør du finne en bra maskin, personlig har jeg en Dell og er greit fornøyd med den. Tipper som sagt at Acer og zepto også har noe i samme prisklasse. Du sparer heller ikke mye penger på å kjøpe uten OS, samme oppsett som jeg har på min Dell 4150 er faktisk dyrere fra Zepto uten OS.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 13:29, skrev bertie:

eksternt batteri er vel heller ikke noe særlig vil jeg tro...


bertie


 

Finnes dette engang? Det høres ikke ut som noen god ide heller, dog kan jeg på min 4150 ta ut dvd-spiller og erstatte den med et ekstra batteri, dvs ha 2 batterier samtidig. Da blir levetiden doblet, sånt omtrent. Levetiden varier sef alt etter hva man bruker maskinen til, blant annen vil bruk av dvd/cdr/cd-spiller føre til at levetiden går litt ned.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Dette er en type bærbare du ikke vil se mye av i norge. Det er maskinen som er uten batteri (asus lager også slike) med mye deler hentet fra stasjonære maskiner for å få prisen ned.

 

Det er imo ikke en noe å satse på: en vanlig bærbar maskin er bedre der du trenger en bærbar maskin, og en stasjonær maskin er bedre der du trenger en stasjonær maskin.

 

~Cral

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 21:27, skrev Jalle:

Føkk helde !!!!

E da berre fjortissa so ha bærbare ?!?!?!

Eg ha compaq evo n800v og 3 kg er IKKJE tungt.........................


 

Det kommer an på hva man bruker den til, dersom du har den med deg rundt for å briefe er det klart at det funker. Dersom du skal bruke den til noe fornuftig, har du gjerne med deg andre ting utenom. Personlig har jeg min med ned på leseplassen min på NTNU hver dag sammen med endel bøker. Mao blir ryggsekken temmelig tung.

 

Dersom vekten og størrelsen er ubetydelig vil du kanskje bare flytte på den en gang i blant.. Da funker det kanskje med en stasjonær i stedet? De største bærbare f.eks Dell 8200 er ikke egentlige bærbare maskiner, det er heller sammenleggbare stasjonære PCer som tar liten plass.

Lenke til kommentar

Har just fått min I-Buddie fra Multicom, og etter ei helg med knotting er jeg igrunnen positivt overrasket.

Er student på et kurs hvor det er nødvendig med en litt datakraft, så jeg prioriterte kraft og pris framfor andre egenskaper. Batteriet er det største minuset, kort sagt litt trælete med eksternt batteri. MEN, jeg har kjørt I-buddien med normalt bruk i 2,5 timer, så levetiden er nok langt over oppgitt. (skulle bare mangle så svært det er!) Under forelesninger får batteriet ligge i sekken med ledningen diskrè stukket inn i siden, ellers er stikkontakter sjelden langt unna.

Skjermen er muligens av litt lav oppløsning, men holder lenge for mitt bruk.

Husk at eksternt batteri også har fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...