Taragon Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Jeg har titta rundt på lovdata.no og diverse fotosider, og tror jeg har en viss oversikt over hva som er lov og ikke lov når det gjelder foto i konsertsammenheng. Men jeg er litt usikker på et par ting fortsatt, som jeg håper noen erfarne fotografer kan svare meg på. Dersom man har tillatelse/fotopass til et arrangement eller en konsert og forlater stedet med x antall bilder...i hvor stor grad kan man bruke disse bildene? Altså lurer jeg på rettigheter med tanke på f.eks legge de ut på nettet i gallerier, ha utstillinger, selge de osv... Si at jeg f.eks får tillatelse til å fotografere Metallica i Spektrum eller noe i den duren. Kan jeg da stille ut bildene og/eller selge de? Har som sagt lest gjennom åndsverkloven, men er fortsatt ikke heeelt 100% sikker på visse detaljer... Håper noen har erfaring med dette Edit: Blir glad for svar fra PMnormal, da det virker som nettopp han har peiling på akkurat dette, etter å ha lest en del innlegg. Endret 21. april 2006 av Taragon Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg regner med at når du først har fått tilgang til å fotografere et show, har fotografen vanlige rettigheter på bildene. Det er ofte endel forutsetninger bakt inn i fotopasset fra før (hvor lenge du får fotografere, noen ønsker å bli tilbudt papirkopier til eget bruk etc), men bildene du tar har ikke de noen spesielle rettigheter i forhold til. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Taragon Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Jeg regner med at når du først har fått tilgang til å fotografere et show, har fotografen vanlige rettigheter på bildene. Det er ofte endel forutsetninger bakt inn i fotopasset fra før (hvor lenge du får fotografere, noen ønsker å bli tilbudt papirkopier til eget bruk etc), men bildene du tar har ikke de noen spesielle rettigheter i forhold til. Mvh Kjetil 5961431[/snapback] Så "vanlige rettigheter", innebærer det da også utstilling og salg f.eks? Jeg blir litt forvirra, forskjellige folk sier forskjellige ting...hehe. Takk for svar Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Jeg har iallefall tenkt slik at artisten ivaretar sine krav og rettigheter med fotoforbud/krav om pressepass på stedet, men at alle fotografer eier sine bilder og rettighetene til disse i etterkant. Såvidt jeg vet er fotografens opphavsrett til bildene mer eller mindre ufravikelig, slik at artistene eller deres management må ta hensyn til dette når de formulerer sine krav til konsertstedet. Nå har jeg imidlertid aldri strukket det lengre enn til å ta med kamera på konserter der det ikke er annonsert noe fotoforbud på forhånd, og da må vel artistene regne seg som offentlige personer på offentlig sted? Jeg har heller aldri hatt som intensjon å selge arbeider jeg har gjort frem til nå, men håper de som mer konkret erfaring stikker innom etterhvert. EDIT: Og: Bare hyggelig å bidra i diskusjoner som kan klargjøre det juridiske rundt fotografering for flere. Mvh Kjetil Endret 21. april 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Såvidt jeg har lært, så hetes det at man har lov til å ta bilder av alt og alle, så lenge det ikke krenker privatlivets fred, og bortsett fra dette følge vanlig folkeskikk. Og jeg vil ikke påstå at det å ta bilder på en konsert krenker privatlivets fred på noen som helst måte. Det med publisering er en annen sak, og der er det veldig strenge restriksjoner. Angående åndsverk så klipper jeg inn dette fra åndsverkloven: § 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten. Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende. Bestemmelsene i §§ 2 andre og tredje ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk. Endret 25. april 2006 av Tee-Zee Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg synes Rotekaizer forklarer det enkelt og greit. Hvis det i utgangspunktet er fotoforbud i lokalet, så kan artisten gi tillatelse med forbehold. Mine tidligere innlegg har gått på "beskyttelsen av privatlivets fred", eller mangel på sådan for folk som frivillig utsetter seg for oppmerksomhet. Har man fått tillatelse til å ta bilder, men har underskrevet en kontrakt om hvordan bilden skal brukes, så gjelder kontrakten. Uansett tilhører bildene fotografen, og det er vanlig praksis at man får bruke dem som man vil. Den mest vanlige begrensning er tidsbegrensning. Dvs at man får f.eks. 15 min ut i første sett til å ta alle bildene sine. Hvis andre begrensninger finnes, så vil stort sett altid en artist godta forskjellig bruk av bildene. Utstilling og bokutgivelser gavner bare en artists fremgang, så her blir det sjelden problemer. Lenke til kommentar
Atheos Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Har eit lite spørsmål, som de kanskje kan hjelpe meg med. Må artisten betale for bildene ein fotograf har tatt av opptredenen/konserten? Syns det virker litt feil. Så lenge artisten ikkje har hyrt fotografen til ein jobb, eller det fins ein avtale om rettigheiter.... eller er eg helt ute på bærtur no? mvh Thomas Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Hvis en artist har hyrt en fotograf til å ta bilder for seg under en konsert så skal fotografen selvfølgelig ha betalt for det hvis ikke fotografen gjør dette for moro skyld eller noe Lenke til kommentar
Atheos Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Det er nettopp det eg lurer på! La oss ta ein heilt "hypotetisk" situasjon: Eit band har spelt ein konsert og ser i ettertid at ein fotograf har lagt desse ut på ei nettside, samtidig som han reklamerar for at han gjerne selger bildene. Bandet sender ein mail til fotografen der de spør pent om å få desse bildene, men seier også at dei ikkje har noko imot at bildene ligger der. Det eg då lurer på er om fotografen har rett til å ta betalt av bandet for bilda han har tatt av dei......og om han bør...? Er dette eit juridisk spørsmål, eller berre eit moralsk? I ettertid kan jo bandet velge å for eksempel nekte denne fotografen å ta bilder på alle framtidige arrangement....o.l. mvh Thomas Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Det er skrevet masse om dette her. Bruk søkefunksjonen litt mer, så slipper en så mange "løse" tråder! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=542206&st=0 Lenke til kommentar
MrFumigate Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Så jeg trenger ikke "få lov" av noen til å legge ut mine konsertbilder jeg tok i helgen. Fikk så der fotografeene stod Har masse bilder og endel veldig bra bilder også av Turboneger,Hurra Torpedo,The Cumshots,Dum Dum Boys og flere... Jeg kan da legge ett jeg er fornøyd med ut her i dette forumet eller? Lenke til kommentar
Atheos Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Det er skrevet masse om dette her.Bruk søkefunksjonen litt mer, så slipper en så mange "løse" tråder! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=542206&st=0 6631279[/snapback] Sorry mate! Er litt fersk her + at eg hadde litt trangt med tid. Anyways, Takker og bukker! Thomas Edith piaf: Sto ingenting om betaling der diverre.... Endret 8. august 2006 av Atheos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå