Gå til innhold

Oppgradering av P4 - hvilken CPU velger jeg?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter i dag på en P4 2.4Ghz/800Mhz/1M Prescott på et Asus P4P800E-Deluxe HK.

Jeg vil nå bytte ut CPU med noe litt bedre og har tilgjelgelig følgende 2 valg:

-P4 3.2Ghz/800/1M "Prescott"

-P4 3.2Ghz/800/512K "Nortwood"

Begge disse får jeg for en rimelig penge. Spørsmålet mitt er hvilken er "best"...?

Den CPU'en jeg har i dag kjører jeg uten problem på 2.88Ghz. Har disse 3.2Ghz

CPU'ene greie muligheter for "lett" overklokking?

Jeg kommer også til å oppgradere RAM. Har pr. idag 2x512MB av type "rimelig" Twinmos PC3200.

Hvilke brikker anbefales til mitt oppsett? Bør jeg går for 2x1GB eller 4x512MB?

Pris spiller i utgangspunktet ikke den store rollen her, men jeg har nok ikke bruk for noen "overkill" brikker som koster skjorta...

Nevner for øvrig at PC'en ikke blir eller kommer til å bli brukt til spill. Primærbruken er bildebehandling.

Jeg ser at det befinner seg mange kloke hoder her inne så tips og anbefalinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du i utgangspunktet har et knallbra hovedkort ville jeg gått for Prescotten.

Hvis du i tillegg spanderer litt på bedre ram, har du plutselig et system som du kan klokke forholdsvis langt med riktig kjøling.

Prescotten trekker mye strøm - du bør ha en god PSU.

mvh r.-

Lenke til kommentar

Hmm.. ja her ble jeg jo klokere...

Litt delte meninger om dette forstår jeg. Har selv vært av oppfatning at Prescott ville vært beste valget helt til jeg begynte å lese litt rundt på nett. Det skulle jeg ikke gjort, for nå er jeg bare enda mer forvirret.

Strøm bekymrer meg ikke i dette tilfellet. Jeg har en herlig lydløs 500w Mist som forer maskinen min med det den trenger av strøm.

Som roger_h99 også nevner så bør jeg spandere på meg ny RAM. Det kommer jeg også som nevnt i åpningsinnlegget til å gjøre. Tips her mottas også med takk.

Forstår også at Prescott utvikler en del varme. Så lenge det er mulig å holde denne kjølig med en "normal" kjøleløsning er det greit nok. Vannkjøling er for meg helt uaktuelt da jeg pr. idag har et bortimot lydløst system som jeg er særdeles fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg hadde jeg uten tvil gått for Northwood. Fantastiske overklokkings-egenskaper!

En jeg kom i kontakt med klokket en P4 2,8 Ghz. til 3,5 Ghz, et system som har gått stabilt i 2 år nå.

For å få til dette økte han Vcore fra standard 1.525v til 1.61v, og en Zalman CNPS7000-AlCu CPU-kjøler.

På full load overstiger den ikke 50C.

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...