BremnesX Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 I denne tråden blir det diskutert retur av defekte produkter til Komplett. Det kan godt hende at andre webshoper har samme ordningen, men jeg kjenner bare til Komplett, og vil derfor gå utifra det. Jeg har en strømforsyning som jeg trodde var defekt (nå er den bare VELDIG rar). Poenget er ikke hvorvidt strømforsyningen er defekt eller ei, men hvordan Komplett håndterte retursaken. 1) Jeg sendte inn en RMA-forespørsel der det kom KLART frem at feilen ikke var forårsaket av meg eller normal slitasje. 2) Jeg fikk avslag. 3) Opprett kontakt med support. Diskuterer med dem hvorvidt en strømforsyning faktisk skal vare i 2 år (som de mener) eller mer. På siden til strømforsyningen står det at lifetime er beregnet til 50 000 timer. Dette er selvfølgelig gjennomsnitt, men 2 år med KONSTANT bruk vil si 17 520 timer. Er det ikke da logisk å tro at produktet er ment til å vare i mer enn 2 år? 4) Etter mye frem og tilbake med support får jeg beskjed om å søke RMA på nytt, bare å ta med "reklamasjon" i beskrivelsen. Som sagt så gjort. 5) Får svar fra (den 2) RMA-forespørselen (som ble godkjent). Reklamasjons tiden på denne varen er satt til 2 år. Vifter og beveglige deler av denne typen , og i denne prisklassen har ikke utvidet reklamasjonstid. Vi kan ta varen inn for kontroll, men da det ikke har vært rapportert om produksjonsfeil på denne tidligere, er det stor sannsynlighet for at den vil bli avvist ved innsendelse. Noe som indirekte vil si at det er ekstremt stor sannsynlighet for at jeg blir sittende igjen med (det jeg trodde var en) defekt PSU + testgebyr + 2*frakt. Iom at jeg sjekket PSU'n før jeg sendte den inn (og den "fungerte" på en rar måte) ble det ikke noen konklusjon på saken. Se denne saken for å lese om den rare strømforsyningen. Tilbake til saken: - Komplett mener at "Vifter og beveglige deler av denne typen , og i denne prisklassen har ikke utvidet reklamasjonstid." Burde de da ikke OPPLYSE om dette da man kjøper varen? På hjemmesiden til produktet står det tross alt 50 000 timer, og det er betraktelig lenger enn 2 år. - Først etter å ha diskutert med support fikk jeg godkjent min 2 RMA. Dette kan tyde på at komplett kjører taktikken som forsikringsselskapene. Avslå først, og så se på saken til de som kommer tilbake 2. gangen. For det er tross alt ikke alle som komme tilbake og diskuterer med dem. Noen bare godtar svaret uten å vite sine egne rettigheter. Setter pris på om brukeren Komplett.no også uttaler seg om denne saken. Så får vi vite om nøyaktig hvorfor reklamasjon på slike produkter er satt til så kort tid når hjemmesidene sier noe helt annet. I tillegg så lurer jeg på om hvorvidt Komplett burde opplyse på hvert enkelt produkt garanti/reklamasjons-tiden. ! Saken dreier seg ikke om hvorvidt PSU'n var ødelagt eller ikke, men om saksgangen og rettigheter OM den hadde vært ødelagt. ! Lenke til kommentar
Grokster Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 du blander som mange andre garanti og reklamasjon, hvor lang garanti som følger produktet burde stå ja når det gjelder reklamasjon så avhenger denne av hvem du snakker med:) derfor vil det nok aldri stå på komplett sine sider Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 "En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. " Altså trenger ikke selger å gi garanti (som vil si ekstra rettigheter). Derfor mener jeg at komplett burde skrive på sine sider hvor lang reklamasjonstid DE mener at produktet skal ha. 2,3 eller 5 år. Så har i det minste kjøperen en pekepinn på hvor lang tid butikken tolker sine egne varer til å være feilfrie.. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Derfor mener jeg at komplett burde skrive på sine sider hvor lang reklamasjonstid DE mener at produktet skal ha. 2,3 eller 5 år. Så har i det minste kjøperen en pekepinn på hvor lang tid butikken tolker sine egne varer til å være feilfrie.Hva Komplett mener er egentlig knekkende irrelevant. Det er heller ikke i forbrukernes interresse med en slik merking da om den ville fått stå umotsagt (noe den ikke ville fått, siden en slik tidsangivelse nok ville bli regnet som et urimelig kjøpsvilkår) kunne bidra til å skape presedens for antatt levetid. Det er heldigvis ikke opp til forhandler alene å avgjøre hvor lang tid et produkt med rimelighet kan forventes å vare. Om produktet du har fått er defekt og produsent oppgir en antatt levetid på 50.000 timer er jeg 99% sikker på at du vil få gjennomslag ved å gå videre med saken. Pris, som de nevner, har heller ingen ting med saken å gjøre. Strømforsyningen din har en forventet levetid på betydelig mere enn to år, og er føleglig dekket av reklamasjonsretten Når det gjelder utsagnet om 'slitedeler' som vifter og tilsvarende vil dette bare være et argument mot reklamasjon hvis delen det er snakk om vil naturlig slites raskere enn produktet som helhet, er laget for utksifting og kan skaffes separat (tennplugger, sikringer, batterier, osv), noe den ikke ser ut til å være i dette tilfelle. Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Ja, nå virker det som vi kan få en konklusjon på saken likevel. Etter at min ikke fullt så gode strømforsyning hadde "fungert" (les den andre tråden) i 1 1/2 dag, var det selvfølgelig bråstopp til morgenen. Prøvde å slå på pc'n, men blinkingen var tilbake.. Feilindikatorene på HK blinket som de skulle vært lys på et raveparty for wannabe-epileptikere. Ikke nok med det.. Keyboard-ledsene kastet seg også med i dansen! Dont you just love it! Ut med NorthQ-strømforsyningen, inn med en Chieftech... Stabilt og deilig. Problemet mitt nå er selvfølgelig hvordan komplett testkjører disse strømforsyningene. Hvis dette er et problem som kommer og går, hvordan finner da komplett ut av det? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Problemet mitt nå er selvfølgelig hvordan komplett testkjører disse strømforsyningene. Hvis dette er et problem som kommer og går, hvordan finner da komplett ut av det? 5971498[/snapback] Fortell dem at problemet ikke er konstant, og at strømforsyningen må testes over lengre tid. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jobber selv innen detaljevarebransjen (IT), og med den erfaringen jeg har opparbeidet meg innen forbrukersaker, så vil du få fult gjennomslag hos både Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget! Dette forutsetter selvfølgelig at det du sier i starten av denne tråden er korrekt. Det betinger også at Komplett kan duplikere mangelen, eller at de anser det som sannsynlig grunnet deres tester/erfaring med nevnte produkt. Stiller meg ofte på andre siden av "gjerdet" i slike saker, men i dette tilfellet så vil jeg anbefalle deg å kjøre hardt på. Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Strømforsyningen ble sendt inn fredag, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg venter i allefall i spenning.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Strømforsyningen ble sendt inn fredag, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg venter i allefall i spenning.. 6018014[/snapback] Hvordan har det gått hittil? Virker som komplett har begynt å kjøre hardt på 2 år i det siste(?) AtW Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Beklager, glemte å legge inn "løsning" her. Jeg tror jeg sendte strømforsyningen på en fredag, og mandag hadde jeg fått beskjed fra komplett om at det var en pakke på vei. Ny strømforsyning, og den funker feilfritt (noe man skal kunne forvente..) Det er jo tydelig at det var noe galt med PSU'n som også komplett oppdaget. Ang. 2 årsfristen til komplett. Det har ikke noe å si hva komplett mener. Hvis produsenten til produktet mener livstiden er 5 år, så må komplett ta ansvar for varen de har solgt. I utgangspunktet skal det vel en del til for å si at "dette produktet mener vi ikke skal holde i mer enn 2 år". Mitt råd er; sjekk produktsidene til varen, hør med forbrukerrådet, stå på dine rettigheter. Skjønner godt at komplett ikke "vil" gi retur på alt og alle, men så lenge man har forbrukerkjøpsloven, er det likegyldig hva komplett mener. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Beklager, glemte å legge inn "løsning" her.Jeg tror jeg sendte strømforsyningen på en fredag, og mandag hadde jeg fått beskjed fra komplett om at det var en pakke på vei. Ny strømforsyning, og den funker feilfritt (noe man skal kunne forvente..) Det er jo tydelig at det var noe galt med PSU'n som også komplett oppdaget. Ang. 2 årsfristen til komplett. Det har ikke noe å si hva komplett mener. Hvis produsenten til produktet mener livstiden er 5 år, så må komplett ta ansvar for varen de har solgt. I utgangspunktet skal det vel en del til for å si at "dette produktet mener vi ikke skal holde i mer enn 2 år". Mitt råd er; sjekk produktsidene til varen, hør med forbrukerrådet, stå på dine rettigheter. Skjønner godt at komplett ikke "vil" gi retur på alt og alle, men så lenge man har forbrukerkjøpsloven, er det likegyldig hva komplett mener. 6092638[/snapback] Det er loven som teller ja, men det er jo litt slitsomt å konsekvent måtte krangle til seg 5 år hver eneste gang. AtW Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det er loven som teller ja, men det er jo litt slitsomt å konsekvent måtte krangle til seg 5 år hver eneste gang. AtW 6092660[/snapback] Det er dessverre slik at de håper på at kundene ikke skal gidde å bruke å så mye energi på det. Det er en god og kortsiktig måte å tjene penger på. Langsiktig fungerer det ikke, og som de fleste vet så er det firmaene som ikke tenker kjappe $ som står igjen som vinnere. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Komplett gjør dette konsekvent ser det ut til. Er det noen fra komplett som gidder å komme med en uttalelse rundt deres praksis på reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Komplett gjør dette konsekvent ser det ut til. 6096567[/snapback] Det ser ut til at Komplett gjør dette konsekvent der de må ta kostnaden ved å følge reklamasjonsretten selv. Der de vet de kan skyve kostnaden ved reklamasjon over på produsent eller importør oppfordrer de til å reklamere dersom garantien har gått ut. Jeg vil vel tippe på at det er økonomiske motiver som ligger bak. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Komplett gjør dette konsekvent ser det ut til. 6096567[/snapback] Det ser ut til at Komplett gjør dette konsekvent der de må ta kostnaden ved å følge reklamasjonsretten selv. Der de vet de kan skyve kostnaden ved reklamasjon over på produsent eller importør oppfordrer de til å reklamere dersom garantien har gått ut. Jeg vil vel tippe på at det er økonomiske motiver som ligger bak. 6097265[/snapback] Riktig, når leverandør(er) må følge etter Norsk lov så blir reklamasjoner overført til produsenter, i siste ledd. Derfor får vi ofte mange "gode" tilbud på demovarer som er erstatting fra produsenter.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Komplett gjør dette konsekvent ser det ut til. 6096567[/snapback] Det ser ut til at Komplett gjør dette konsekvent der de må ta kostnaden ved å følge reklamasjonsretten selv. Der de vet de kan skyve kostnaden ved reklamasjon over på produsent eller importør oppfordrer de til å reklamere dersom garantien har gått ut. Jeg vil vel tippe på at det er økonomiske motiver som ligger bak. 6097265[/snapback] Ja, og dette er en litt slitsom trend, det er jo en ulempe for kunden å stadig måtte mase seg til 5 år. AtW Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Ja, og dette er en litt slitsom trend, det er jo en ulempe for kunden å stadig måtte mase seg til 5 år. 6097534[/snapback] Jeg ser jo i en annen tråd at Komplett mener det ikke er 5 års reklamasjon på en harddisk. Det stemmer veldig dårlig med hva Komplett skriver i reklamasjonene vi mottar der jeg jobber, hvor de videresender på vegne av kunde. Så jeg vil støtte oppfordringen tidligere i tråden om at noen fra Komplett kommer med en liten oppklarende kommentar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå