raakken Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hei Når man skal være aktiv bruker må man åpne porter(?), som bare skal gå til det. Når man har flere programmer, som dc, amule, limewire osv. skal de gå på samme portene? Aner ingenting om dette, så om noen vet om en bra howto+svaret mitt... takk Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 flere programmer kan ikke bruke samme port samtidig nei. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 En aktiv bruker er en du kan kontakte direkte. Sitter du bak en brannvegg eller nat-router, så kan du ikke nås fra internett, siden du har uoffisiell-IP. Ergo er løsningen å forwarde porter direkte inn til den uoffisielle-IP'n En aktiv bruker kan kontakte andre aktive brukere. En passiv bruker kan kun kontakte aktive brukere, er kontakten allerede opprettet kan datatrafikk gå begge veier. Konklusjon: Er du en aktiv bruker vil du kunne laste ned/opp til både passive og aktive brukere. Er du passiv derimot vil du kun kunne laste opp/ned fra aktive brukere. Da utfasingen av IPv4 tar tid pga. bla. pga. den store utrullingen av NAT-routere, vil du ha en klar fordel av å være en aktiv bruker i p2p nettverk. Kun en tjeneste kan lytte på en port av gangen, ergo trenger du å forwarde en port pr program du benytter deg av. Pass også på at noen tilbydere filtrerer ut innkommende forespørsler på lave porter. Derfor anbefales det å benytte seg av porter i rangen 45000-65000 Lenke til kommentar
raakken Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 taker for svaret, men det viser seg at min far, som betaler for linja, ikke liker å ha det åpent inn... Han har allerede gjort slik at dette ikke skal gå inn.... vi har forresten ogå det enkleste d-link ruteren, så det var mye knot også.. men takk for svaret Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Da kan jeg bare fortelle faren din at det å åpne porter inn til slike programmer er omtrent like usikkert som å la deg bruke datamaskinen:) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 www.portforward.com. let litt der Lenke til kommentar
raakken Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Da kan jeg bare fortelle faren din at det å åpne porter inn til slike programmer er omtrent like usikkert som å la deg bruke datamaskinen:) 5965376[/snapback] Har du lyst? han har faktisk ganske peil på linux/data, og men ervi ikke trenger det, og er derfor da unødvendig... Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Vel, poenget er det at per dags dato så finnes det ingen kjente exploits for bittorrent klienter. Det med å ha en brannvegg som ikke tillater innkommende forespørsler er i og for seg greit nok, men det stopper jo ikke trusler som kommer inn gjennom allerede åpne sesjoner. Mye av dagen spy/adware kommer jo f. eks. gjennom websider og Internet Explorer, eller gjennom nedlastede filer. Disse filene evt websidene det er snakk om, ville jo du uansett ha lastet ned eller lest. Ergo kan jeg ikke se noen grunn til at det å åpne opp for en port inn til et program, som ikke er kjent for å inneha remote exploits, minske sikkerheten på noen som helst måte:) Det eneste resultatet vil være at du får høyere faktisk hastighet gjennom p2p siden du kan ha transfers med både aktive og passive brukere. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 vel.. jeg vil gjerne ha åpne porter, han vil ikke, han betaler, jeg bor ikke hjemme fast = ingen åpne porter, dessuten var ruteren vår litt enkel, fant ikke de innstillingene jeg lete etter... finnes sikkert der, men men Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hver gang du surfer på en nettside åpnes det en port for å slippe inn dataene Lenke til kommentar
raakken Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 jøss..... informativt Lenke til kommentar
salah Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 [...] Pass også på at noen tilbydere filtrerer ut innkommende forespørsler på lave porter. Derfor anbefales det å benytte seg av porter i rangen 45000-65000 5965073[/snapback] Hvorfor? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Etter hva jeg vet er det vel egentlig ingen tilbydere i Norge som gjør dette, så derfor er det egentlig ganske irrelevant:) Ang det med at det åpnes porter for å slippe data inn til maskinen din hver gang du åpner en webside: Det kommer ann på om brannveggen benytter seg av NAT eller ei. Bruker den NAT, så blir ingen porter direkte forwardet inn, men pakkene blir omskrevet og sendt videre til klienten. Uansett er ikke den tekniske biten der så viktig, for du kan jo like godt laste ned virus og annen kvalmevare som websider, musikk etc. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Vel, jo - om du har NAT, så åpnes også en port inn, om ikke direkte til pc'n din. Pakken blir omskrevet på samme måte som om du f.eks. åpner ftp eller bittorrent-port. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå