Gå til innhold

Nettverk og sertifiseringer?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går på NITH og skal velge spesialisering for mitt siste år snart. Har tenkt på nettverk. Dette er et fag som er både teoretisk og med noe praktiske lab-øvelser. Men jeg regner med å måtte ta noen sertifiseringer i tilleg.

Spørsmålet er: Er det slik at man med slik utdanning får kun jobber hvor man "bor på server rommet". Er det bare support jobber? Noen som har noe forslag på i hvilken retning jeg kan utvikle karrieren min med et slik utdanning?

Alle svar motas med STOR takk....

PS! vill ikke inn på diskusjonen om at programering er bedre enn nettverk.....

Det kan vi ta en annen gang. :)

MVH

disconisse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger også å ta sertifiseringer innenfor nettverk. Cisco har jo satt standarder i mange år, og med en profesjonell utdannelse derfra stiller du bedre enn folk med "bare" skolen å vise til.

sjekk ut learning på cisco.com eller techexams.net for å finne mer ut av de forskjellige cert trackene.

Den klassiske veien å gå er CCNA (èn eksamen) -> CCNP (4 eksamener routing&switching) -> CCIE (en teoretisk og en lab eksamen som må tas i Belgia).

CCIE ses på som kanskje den beste og mest respekterte sertifiseringen. Tror det finnes ca 50 stk i norge.

Nå skal det sies at kursene er dritdyre, men eksamenene koster ca 2000 kr per stk. så du kan slippe unna med det hvis du greier å lese selv. Man kan få tak i mange fine router simulatorer osv.

Lenke til kommentar

"CCIE ses på som kanskje den beste og mest respekterte sertifiseringen. Tror det finnes ca 50 stk i norge. "

48 for å være eksakt :)

Det er forresten bare CCIE Written som koster ca 2000kr. Associate og Professional sertifiseringene ligger på ca 1200kr, litt avhengig av dollarkurs (CCNA, CCNP,CCSP osv).

Hvor du blir sittende er vel avhengig av hvilken type stilling du har. Det blir veldig lite serverrom om man er konsulent som er mye ute hos forskjellige kunder, men kan bli mer dersom man har en driftsjobb. Per dags dato har jeg selv ca 10-20% tid hvor jeg sitter og taster inn kommandoer, resten går med på reise, design, forhandlinger osv.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene deres folkens......setter veldig stor pris på det...

Ee det mange jobber som konsulent i nettverkbransjen?

Jeg trodde at man storsett jobbet i en it-avdeling med support når man jobbet med nettverk..

Hadde vært fint å få vite mere om løsnivået på nettverksjobber??

På forhånd takk,

Mvh

Disconissen

Lenke til kommentar
Jeg trodde at man storsett jobbet i en it-avdeling med support når man jobbet med nettverk..

Hehe, så feil kan man ta :)

Startlønn er vanskelig å definere, det kommer helt an på hva du kan stille med når du skal forhandle, men havner som regel mellom 300 og 500. Feks, har du eller er veldig nær på å få CCIE når du er ferdig utdannet går du fort opp mot 500-600. Stiller du med en "vanlig" master uten noen spissfelt er vel som oftest startlønnen 350.

Lenke til kommentar

Hehehe :) , man lærer så lenge man lever......

Takk for svaret ditt, Jalmar....

Hvor lang tid vil det ta å bli CCIE hvis jeg begynner helt fra begynnelsen.....?

Hvor mye tid bruker man normalt på å ta de forsjellige sertifiseringene....??

På fohånd takk...

Mvh

Disconissen

Lenke til kommentar

det sies at man egentlig burde ha 5 års praksis før man starter på CCIE, men det er fullt mulig med self-study bare man går inn for det.

CCIE kan man faktisk melde seg opp til uten å ha andre cisco sertifiseringer (ikke å anbefale).

Hvor lang tid det tar er selvfølgelig veldig individuelt, men personlig ser jeg for meg noe som dette:

CCNA tar vel ca 2 mnd med masse lesing (boka/bøkene er ca 5-600 sider)

CCNP kan man vel klare på ca et halvt år.

Hvis du tar sikte på CCIE uten yrkespraksis regner jeg med at det er en stor fordel å ta en bredere cisco utdannelse (i tillegg til CCNP) før du prøver deg. f.eks. en eller flere av disse programmene: CCSP (security), CCIP(kjernenett etc), CCDP(design), CCVP(voice).

Noen av kursene overlapper litt, så det er ikke så ille som det ser ut...

Jalmar kommer sikkert med et bedre svar etterhvert :)

Lenke til kommentar

Om man har erfaring med Cisco utstyr fra før spiller egentlig ikke så stor rolle, rett og slett fordi man som oftest gjør de samme oppgavene om og om igjen i en jobbsituasjon. CCIE er altomfattende innenfor sitt område noe som gjør at man allikevel må lese seg opp på og praktisere 90% av pensum selv med flere års erfaring (litt avhengig av stilling selvfølgelig). Nå kan man riktignok ofte kutte ut feks CCNA og litt av CCNP om man har endel erfaring, men det er vel stort sett det.

Hvor lang tid det tar er og litt avhengig av hvilket CCIE track man velger, for enkelhetsskyld bruker jeg bare Routing & Switching (R&S) og Security trackene her siden de er mest aktuelle.

CCIE R&S er den "enkle" mainstream varianten som 95% har. Følger man stigen er veien til R&S slik: CCNA -> CCNP -> CCIE R&S Written -> CCIE R&S Lab.

CCIE Security ligger et par hakk over R&S i vanskelighetsgrad og er mer en spesialisering. Problemet er at man må kunne mye av R&S pensum, men i tillegg så kommer flere type bokser or protokoller man må ha dybdekunnskap om.

Stigen for Security ser slik ut: CCNA -> CCNP -> CCSP -> CCIE Security Written -> CCIE Security Lab.

Så selv om det "bare" er CCSP i tillegg så må man allikevel grave mye i R&S materiale noe som forlenger/intensiverer studieløpet.

Jeg anbefaler at man bruker 1 år på CCNA/CCNP og så 1 år for CCIE, uavhengig om man velger R&S eller Security. Andreåret vil inkludere CCSP for Security om man velger det løpet. Har man gjort en skikkelig jobb på CCNP så vil man få bedre tid om man "kun" velger R&S noe som gir tid til å dykke mer inn i pensum. Det man og må passe på er å ikke slurve på CCNA og CCNP, det får man svi for på veien mot CCIE så det er ingen vits å rushe til slutten for å sitte fast der lenge.

Er man student er det anbefalt å ta disse kursene/studiene på en fulltidsskole da enkeltstående kurs er korte og priset mot bedriftsmarkedet. Det er og fult mulig å kjøre et løp helt alene, men kostnadene til lab utstyr gjør det lite gunstig i mine øyne.. man mister og fordelen ved å ha partnere man kan sparre med.

Tar man tracket i en jobbsituasjon så kan det fort ta lengre tid, men man kan og integrere mye av studiene i jobb om man er flink til å selge inn/utnytte løsninger som har relevanse for lab eksamen.

Litt sent på kvelden her så håper det var forklarende nok, men der har du ihvertfall mine 2c som CCIE instruktør og konsulent :)

Lenke til kommentar

kult, takk for informasjonen.

Jeg syns ihvertfall Cisco er veldig spennende og jeg regner med å bli ccna iløpet av sommeren.

Studiematerialet som jeg bruker mest er Todd Lammle's ccna study guide, practice exams fra transcender, og ccna network visualizer fra routersim.

[edit]: btw, sjekk ut han fyren her: http://smorris.uber-geek.net/ [/edit]

Endret av Ballemannen
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...