Gå til innhold

Reparasjon av Dell utenfor garanti

phnx85

Anbefalte innlegg

Jeg har en Inspiron 8600 som sluttet å fungere her om dagen. Den ble kjøpt høsten 2004 og jeg valgte kun 1års garanti for å redusere kostnadene.

Hvordan forholder Dell ser til forbrukerkjøpsloven (eller hva den nå heter)? Vil det bli vanskelig å få den reparert? En bærbar forventer jeg at skal vare litt lengere enn 1 og 1/2 år.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell har vel strengt tatt ikke noe valg i forhold til lovverket, like lite som du kan velge å følge landets andre lover. Det er derfor det kalles en lov. Dersom maskinen "slutter å fungere" uten at det skyldes ytre påvirkning har du krav på reparasjon.

Det du kjøpte fra Dell - enten man som du valgte ett, eller man velger flere år - er en garanti-oppgradering som dekker forhold om går lenger enn de lovbestemte. Du har altså et sett med minimums rettigheter etter loven, og så kjøper du en tilleggsdekning. Du valgte den minste tilleggsdekningen, men du er fortsatt dekket av reklamasjonsretten etter kjøpsloven!

Men det fordrer at det er en reparasjon som dekkes under de rettigheter som loven gir. Har du fått syltetøy i tastaturet hjelper ikke loven deg mye...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Du har hvertfall 2 års reklamasjonrett. Om tingen er ment å vare vesentlig lengere så har du 5 år. bærbare pcer er etter min mening ment å vare vesentlig lengere, men det er sikkert en del pc produsenter som vil være uenig i det. Men du bør kontakte dell så fort som mulig så du får fremsatt et krav om reklamasjon. Det kan være lurt å sette seg inn i lovverket også, bare så de ikke kan lure deg til å tro at du har plikter som ikke fremgår av lovverket. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Prøvde å ringe Dell nå. Kom ikke gjennom på teknisk support, men kom gjennom på salg. Hun på salg kunne fortelle meg at de hadde tekniske problemer med telefonlinjen. Rart at teknisk avdeling er uten telefon, men salg klarer å holde seg oppegående :hmm:

Lenke til kommentar

Har en dell 8600, kjøpt på samme tid og med 1 års garanti.

Har opplevd 3 tilfeller med den.

1. bytte av skjerm etter 1 uke, tok 6 arb dager tur retur irland.

2. Bytte av dvd brenner etter 1 år 2mnd, tok under døgnet fra telefon samtalen til ny brenner kom på døra.

3. 6-7 mnd senere viser denne brenneren også problemer, igjen kommer ny brenner levert på døra etter 3 dager. Nå oppgradert til 8x dual layer.

Så min erfaring er å ring til dem, de vil påvise at din garanti er ute. Da nevner du at laptopen er ment å vare 5 år etc.

Jeg vet ikke hva som er galt med din, men hvis den må sendes inn TROR jeg det er slik:

Siden Dell opererer ifra norge, skal du slippe å sende den til irland etc. Du skal kun trenge å sende den til en norsk adresse. Hvis det vise seg at problemet er noe som blir dekket av forbrukerkjøpsloven, skal du også få refundert portoen til den norske adressen.

mitt råd: ring forbrukerrådet og hør om dette, før du ringer dell.

Min erfaring er at dell service er bra så langt, bare en kommer forbi setningen "men dell garantien din er ute"

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig kontakt med teknisk avdeling.

Jeg ble litt overrasket da han ba meg skru ut både minnebrikker, harddisk, cd-rom og WLAN kort. Men han fikk til slutt samme konklusjon som jeg hadde, hovedkortet måtte byttes.

Han prøvde seg med en "Garantien er gått ut", så jeg nevnte bare kjøpsloven og alt ting var i skjønneste orden :)

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Da fikk jeg endelig kontakt med teknisk avdeling.

Han prøvde seg med en "Garantien er gått ut", så jeg nevnte bare kjøpsloven og alt ting var i skjønneste orden :)

5960381[/snapback]

bare jeg som reagerer på dette? at de faktisk prøver å ta seg betalt for en feil som de i følge loven skal reparere gratis? ikke alle som vet hvilke rettigheter de har, eller vil "krangle" seg til de...

Lenke til kommentar
om det er bare du som reagerer på dette? nja, du og alle andre som ikke driver business... men for all del reager i vei....

5960756[/snapback]

Å forsøke å lure kundene sine er kanskje business, men spesielt god business er det neppe, i det lange løp.

Lenke til kommentar
om det er bare du som reagerer på dette? nja, du og alle andre som ikke driver business... men for all del reager i vei....

5960756[/snapback]

Jeg er i samme business som Dell, jobber i et firma som selger og reparerer pc'er. Jeg har aldri prøvd å "lure" en kunde med å si at garantien er gått ut.

Lenke til kommentar

Det du ikke får siden tilleggs-garantien er gått ut, er gratis henteservice på maskinen. Du må selv besørge levering til service-verkstedet.

Hadde du istedet hatt tre års service hadde de kommer hjem til deg og gjort reparasjonen på stedet.

Og om du hadde valgt Completecare hadde de dekket eventuelle syltetøyuhell også. ;) (Vi hadde nettopp et uhell med en Acer uten slik tilleggsdekning, og det kom oss på over 3000 kroner i arbeid og deler...

Så vi får håpe at det er en garantifeil. :thumbup:

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Prøvde å ringe Dell nå. Kom ikke gjennom på teknisk support, men kom gjennom på salg. Hun på salg kunne fortelle meg at de hadde tekniske problemer med telefonlinjen. Rart at teknisk avdeling er uten telefon, men salg klarer å holde seg oppegående  :hmm:

5959686[/snapback]

Siden salg og teknisk support sitter på to forskjellige steder er det ikke så merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...