phnx85 Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Jeg har en Inspiron 8600 som sluttet å fungere her om dagen. Den ble kjøpt høsten 2004 og jeg valgte kun 1års garanti for å redusere kostnadene. Hvordan forholder Dell ser til forbrukerkjøpsloven (eller hva den nå heter)? Vil det bli vanskelig å få den reparert? En bærbar forventer jeg at skal vare litt lengere enn 1 og 1/2 år. Endret 21. april 2006 av phoen|x Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hvis den er kjøpt private og ikke gjennom noen bedrift ser jeg ikke helt problemet med å få den reparert på reklamasjon. ... forutsatt at maskinen ikke er utsatt for noen yttre påvirkning eller at det er en slitedel som f.eks batteri som er problemet. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Den ble kjøpt direkte på nettsiden til Dell. Den er ikke utsatt for noe ytre påvirkning, den bare vil ikke starte mer. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Dell har vel strengt tatt ikke noe valg i forhold til lovverket, like lite som du kan velge å følge landets andre lover. Det er derfor det kalles en lov. Dersom maskinen "slutter å fungere" uten at det skyldes ytre påvirkning har du krav på reparasjon. Det du kjøpte fra Dell - enten man som du valgte ett, eller man velger flere år - er en garanti-oppgradering som dekker forhold om går lenger enn de lovbestemte. Du har altså et sett med minimums rettigheter etter loven, og så kjøper du en tilleggsdekning. Du valgte den minste tilleggsdekningen, men du er fortsatt dekket av reklamasjonsretten etter kjøpsloven! Men det fordrer at det er en reparasjon som dekkes under de rettigheter som loven gir. Har du fått syltetøy i tastaturet hjelper ikke loven deg mye... Geir Endret 21. april 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Du har hvertfall 2 års reklamasjonrett. Om tingen er ment å vare vesentlig lengere så har du 5 år. bærbare pcer er etter min mening ment å vare vesentlig lengere, men det er sikkert en del pc produsenter som vil være uenig i det. Men du bør kontakte dell så fort som mulig så du får fremsatt et krav om reklamasjon. Det kan være lurt å sette seg inn i lovverket også, bare så de ikke kan lure deg til å tro at du har plikter som ikke fremgår av lovverket. Lykke til Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Prøvde å ringe Dell nå. Kom ikke gjennom på teknisk support, men kom gjennom på salg. Hun på salg kunne fortelle meg at de hadde tekniske problemer med telefonlinjen. Rart at teknisk avdeling er uten telefon, men salg klarer å holde seg oppegående Lenke til kommentar
Tjodleik Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 men salg klarer å holde seg oppegående 5959686[/snapback] ... Det er der pengene ligger! Du får si fra hvordan det går! Har selv en 8600 og har lurt litt på hvordan Dell gjør det med reperasjoner. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Har en dell 8600, kjøpt på samme tid og med 1 års garanti. Har opplevd 3 tilfeller med den. 1. bytte av skjerm etter 1 uke, tok 6 arb dager tur retur irland. 2. Bytte av dvd brenner etter 1 år 2mnd, tok under døgnet fra telefon samtalen til ny brenner kom på døra. 3. 6-7 mnd senere viser denne brenneren også problemer, igjen kommer ny brenner levert på døra etter 3 dager. Nå oppgradert til 8x dual layer. Så min erfaring er å ring til dem, de vil påvise at din garanti er ute. Da nevner du at laptopen er ment å vare 5 år etc. Jeg vet ikke hva som er galt med din, men hvis den må sendes inn TROR jeg det er slik: Siden Dell opererer ifra norge, skal du slippe å sende den til irland etc. Du skal kun trenge å sende den til en norsk adresse. Hvis det vise seg at problemet er noe som blir dekket av forbrukerkjøpsloven, skal du også få refundert portoen til den norske adressen. mitt råd: ring forbrukerrådet og hør om dette, før du ringer dell. Min erfaring er at dell service er bra så langt, bare en kommer forbi setningen "men dell garantien din er ute" Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Da fikk jeg endelig kontakt med teknisk avdeling. Jeg ble litt overrasket da han ba meg skru ut både minnebrikker, harddisk, cd-rom og WLAN kort. Men han fikk til slutt samme konklusjon som jeg hadde, hovedkortet måtte byttes. Han prøvde seg med en "Garantien er gått ut", så jeg nevnte bare kjøpsloven og alt ting var i skjønneste orden Endret 21. april 2006 av phoen|x Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Da fikk jeg endelig kontakt med teknisk avdeling. Han prøvde seg med en "Garantien er gått ut", så jeg nevnte bare kjøpsloven og alt ting var i skjønneste orden 5960381[/snapback] bare jeg som reagerer på dette? at de faktisk prøver å ta seg betalt for en feil som de i følge loven skal reparere gratis? ikke alle som vet hvilke rettigheter de har, eller vil "krangle" seg til de... Lenke til kommentar
vidjay Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 om det er bare du som reagerer på dette? nja, du og alle andre som ikke driver business... men for all del reager i vei.... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 om det er bare du som reagerer på dette? nja, du og alle andre som ikke driver business... men for all del reager i vei.... 5960756[/snapback] Å forsøke å lure kundene sine er kanskje business, men spesielt god business er det neppe, i det lange løp. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 om det er bare du som reagerer på dette? nja, du og alle andre som ikke driver business... men for all del reager i vei.... 5960756[/snapback] Jeg er i samme business som Dell, jobber i et firma som selger og reparerer pc'er. Jeg har aldri prøvd å "lure" en kunde med å si at garantien er gått ut. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Det du ikke får siden tilleggs-garantien er gått ut, er gratis henteservice på maskinen. Du må selv besørge levering til service-verkstedet. Hadde du istedet hatt tre års service hadde de kommer hjem til deg og gjort reparasjonen på stedet. Og om du hadde valgt Completecare hadde de dekket eventuelle syltetøyuhell også. (Vi hadde nettopp et uhell med en Acer uten slik tilleggsdekning, og det kom oss på over 3000 kroner i arbeid og deler... Så vi får håpe at det er en garantifeil. Geir Endret 21. april 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Prøvde å ringe Dell nå. Kom ikke gjennom på teknisk support, men kom gjennom på salg. Hun på salg kunne fortelle meg at de hadde tekniske problemer med telefonlinjen. Rart at teknisk avdeling er uten telefon, men salg klarer å holde seg oppegående 5959686[/snapback] Siden salg og teknisk support sitter på to forskjellige steder er det ikke så merkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå