Gå til innhold

Opera 9 beta er klar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte selvfølgelig på den utvidelsen ja :)

Men Opera er vel mer en "full pakke" uten utvidelser enn Firefox som man bygger opp modulvis etter hvert som man trenger funksjonalitet som f.eks adblock?

5962467[/snapback]

Joda, men det går ann å få tak i extensions for opera også, selv om de ikke er like strømlinjeformet som i FF.

AtW

Lenke til kommentar

Synes egentlig den Widgets funksjonen var ganske fin, det finnes dog mange lignende programmer som gjør dette for deg, bl.a Samurize, Rainlender, osv. Kjekt å ha alt samlet i ett program da :)

Har de hat Widgets konkuranse på TG06 eller noe slikt? Ser ut til at nesten alle stammer der i fra.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for Firefox sine extenions hadde Opera vært overlegne i forhold til konkurentene. Det eneste som virkelig mangler er "jeg prøver lykken"-søk i adresselinja. Eller har de fått på plass det nå?

5961077[/snapback]

Opera 9 har en funksjon som lar deg legge hvilket som helst søk i søkefeltet eller ved å skrive eksempelvis "g hardware" i adresselinja. Høyreklikk på ett søkefelt på en webside, så får du valg for å legge det til. Funker som gull :D

Ellers er jeg svært fornøyd med denne releasen, stabil, kjapp og med mange nye og _nyttige_ funksjoner.

Lenke til kommentar

Nå har det også gjort det enklere for folk som vil gå vekk fra Firefox til Opera. De har endre på noen snarveier og sånt.

Opera blir bare bedre og bredre. Det virker som Opera faktisk er så bra at jeg antagelig vis kommer til å gå vekk fra Firefox og bare bruke Opera.

EDIT: Det virker som den er blitt raskere også.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Noen som har prøvd den "Vær-Widgetsen" ?

Synes den gir ganske feil info, den viser 17 grader ute, som er rett, men viser bare delvis overskytet når himmelen er sort og det lyner... Andre som opplever det samme?

5969000[/snapback]

Spørs hva accuweather bruker slag værstasjon, står kanskje på nettsiden? På samurize bruker jeg weather.com, den bruker værnes som referanse for været i trondheim, og er således ikke helt presis alltid (men som oftest er den korrekt).

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Synes den gir ganske feil info, den viser 17 grader ute, som er rett, men viser bare delvis overskytet når himmelen er sort og det lyner... Andre som opplever det samme?

5969000[/snapback]

Spørs hva sccuweather bruker slag værstasjon, står kanskje på nettsiden? På samurize bruker jeg weather.com, den bruker værnes som referanse for været i trondheim, og er således ikke helt presis alltid (men som oftest er den korrekt).

AtW

5969016[/snapback]

Den bruker Accuweather

Lenke til kommentar

5969000[/snapback]

Spørs hva sccuweather bruker slag værstasjon, står kanskje på nettsiden? På samurize bruker jeg weather.com, den bruker værnes som referanse for været i trondheim, og er således ikke helt presis alltid (men som oftest er den korrekt).

AtW

5969016[/snapback]

Den bruker Accuweather

5969027[/snapback]

Ja, men hva slags værstasjon bruker den for ditt område?

AtW

Lenke til kommentar

5969000[/snapback]

AtW

5969016[/snapback]

Den bruker Accuweather

5969027[/snapback]

Ja, men hva slags værstasjon bruker den for ditt område?

AtW

5969051[/snapback]

Aner ikke, er ikke noe flyplass rett i nærheten. Søkte bare opp byen min i programmet, den fant byen.

Lenke til kommentar
Det geniale er at man kan høyreklikke på en "ad" og velge "block", da ser du aldri mer til den :D

5961038[/snapback]

How? Får ikkje noko "Block" i rullgardina når eg høgreklikkar på ein reklame eg.

5971890[/snapback]

Du kan gå inn på Tools>Advanced>Blocked content

Der kan du f.eks. skrive inn: */ad/*

og da blir alle eksterne filer (bilder/flash/java/javascript/iframe ol) som har en url som inneholder /ad/ ikke vist i nettleseren.

Lenke til kommentar
Det geniale er at man kan høyreklikke på en "ad" og velge "block", da ser du aldri mer til den :D

5961038[/snapback]

How? Får ikkje noko "Block" i rullgardina når eg høgreklikkar på ein reklame eg.

5971890[/snapback]

Du skal ikke høyreklikke på reklamen, du skal høyreklikke på siden og velge Block Content. Så velger du de tingene som skal blokkeres. Eller så kan du gjøre som JonT sa.

Lenke til kommentar

Aha, der fekk eg det til ;)

Fant forresten eit anna problem, når eg trykker på newpost.gif til ein tråd, og går tilbake, enten ved å bruke pila i Opera eller knappen på musa så blir berre sida oppdatert, går ikkje tilbake :shrug:

For øvrig var denne nettlesaren lynkjapp, merka stor forskjell på forumet :thumbup:

Edit: Spørsmål: Når eg trykker på Ctrl+N eller "New" så får eg opp eit nytt vindauge av Opera, ikkje ny Tab, korleis fiksar eg dette?

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Men du er avhengig av å finne ut hvilken URL reklamen benytter (kan gjøres med høyreklikk på siden>source)

Så finner du ut om URLen inneholder noen tegn som er spesielle for URL med reklame f.eks. at de inneholder:

*ad1.*

*/annonse/*

*tux1.aftenposten.no*

5971963[/snapback]

Hvis du høyreklikker og trykker Block Content... trenger du ikke vite URLen, da bare trykker du på de bildene du vil blokkere.

For å få Ctrl+N til å åpne nå tab, Gå til Preferences -> Advanced -> Shortcuts -> edit keyboard setup. Søk etter n ctrl og trykk på n ctrl og skriv New Page under actions.

For å få New knappen til å åpne new tab, høyreklikk på den og velg Customize..., gå til browser og bytt ut New knappen med New Tab.

Lenke til kommentar

Takker og bukker :yes:

Det finnes forresten ingen New Tab-funksjon, så du må bruke New Page, 1 for å få ny Tab i staden for nytt vindauge.

Er ikkje ferdig enda eg, når eg lukker alle tabs i eit vindauge så lukker også heile Opera seg, dette vil eg ikkje ha noko av. Fant ein boks med "Allow window with no tabs", men å aktivere denne forandra ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...