Eyefitness Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Hei. Har et grafikk-kort som ble kjøpt i august 2004 i en webshop. Det har aldri vært overklokket, heller ikke noe annet i maskinen har vært det. Kortet har nå klikket ved at det kommer mye loddrette striper etc. Jeg har forsøkt med annet kort i maskinen, så vet at det er ødelagt. Maskinen er rimelig godt avkjølt med flere vifter, men grafikk-kortet var glovarmt da jeg sjekket det. Kortet er et Sapphire radeon 9800 ultimate edition (vifteløst med kraftig kjølesystem). Noe dyrere enn 9800 pro, kostet ca kr.2.500.- da jeg kjøpte det, om jeg husker rett. Hvor lang er garantien på grafikk-kort, og hva kan jeg eventuelt vente av erstatning? Disse er vel ikke å få kjøpt lenger - er det mulig å betale et tillegg og få et nyere / bedre kort? Ikke ute etter å hetse butikken. Synes bare det er greit å kjenne minne rettigheter før jeg tar kontakt med de. PÅ forhånd takk for eventuelle svar. Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Hei.Har et grafikk-kort som ble kjøpt i august 2004 i en webshop. Det har aldri vært overklokket, heller ikke noe annet i maskinen har vært det. Kortet har nå klikket ved at det kommer mye loddrette striper etc. Jeg har forsøkt med annet kort i maskinen, så vet at det er ødelagt. Maskinen er rimelig godt avkjølt med flere vifter, men grafikk-kortet var glovarmt da jeg sjekket det. Kortet er et Sapphire radeon 9800 ultimate edition (vifteløst med kraftig kjølesystem). Noe dyrere enn 9800 pro, kostet ca kr.2.500.- da jeg kjøpte det, om jeg husker rett. Hvor lang er garantien på grafikk-kort, og hva kan jeg eventuelt vente av erstatning? Disse er vel ikke å få kjøpt lenger - er det mulig å betale et tillegg og få et nyere / bedre kort? Ikke ute etter å hetse butikken. Synes bare det er greit å kjenne minne rettigheter før jeg tar kontakt med de. PÅ forhånd takk for eventuelle svar. 5959127[/snapback] Garantien har kanskje gått ut, men reklamasjonstiden er 5 år på alt som er ment å vare så lenge. Et grafikkkort som brukes normalt og aldri overklokkes er helt klart ment å vare mer enn 5 år. Og da er det en reklamasjon når det plutselig slutter å fungere. Har du kjøpt det fra en seriøs forretning så skal det være en enkel sak å få erstattet kortet. Edit: skrivefeil Endret 21. april 2006 av Chrichton Lenke til kommentar
royerling Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Hei! Du har din fulle rett til foreta en reklamasjon på skjermkortet ditt (2 / 5 års frist, du er innenfor begge uansett, men fem år er nok gjeldende på en komponent som dette). Selger har rett til å prøve å reparere produktet, evt. levere et nytt av samme type eller tilsvarende. Jeg tror nok ikke du kan få noe kort til 2500 selv om ditt kostet dette som nytt, men om man finner et kort av tilsvarende ytelse idag, så bør det vel være fullt mulig for butikken å godta å selge deg et annet produkt mot at du legger i mer penger ja. Forbrukerrådets hjemmeside om rettigheter og plikter ved reklamasjon Endret 21. april 2006 av royerling Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Selger har rett til å prøve å reparere produktet, evt. levere et nytt av samme type eller tilsvarende. Jeg tror nok ikke du kan få noe kort til 2500 selv om ditt kostet dette som nytt Jeg er enig, butikken kan med loven på sin side gi han et kort med tilsvarende egenskaper selv om et slikt kort koster langt mindre i dag. Det er verdt å merke seg at det at kortet er vifteløst er en vitig del av egenskapene ved kortet, så kjøper kan kreve å få et vifteløst kort hvis butikken ønsker å gi et erstatningskort. Hvis det blir snakk om å heve kjøpet, så kan butikken velge mellom å gi deg 2500 tilbake, eller å trekke fra for bruk, men legge til renter. Rente her er fastsatt og er ganske høy (rundt 10%) og fratrekk for bruk vil være basert på tid du har hatt kortet, delt på forventet levetid. Mao blir det noe sånt som 3.5 (gjenværende forventet levetid) / 5 (forventet levetid) * 2500 + 1.5 * 10% * 2500 = 2125kr. Men butikken har altså krav på å (forsøke å) reparere først. Husk også at butikken skal dekke dine portoutgifter ved reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå