Gå til innhold

Beskriv serveren din

sveiae

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gateway:

Via C7 1500 MHz Mini-ITX i et Travla C146 1U rack kabinett

1024 MB Ram

40 GB disk til OS

400 GB disk til nedlastninger

Kjører Slackware 12.0 som gateway, ftp, DHCP, denyhosts, Torrentflux, PXE og tftp for netinstall av distroer

Bigdisk:

Core2Duo E4500 2.2GHz i vanlig miditower kabinett. Men skal kjøpe I&S 4U rack kabinett når jeg får byttet ut rackskapet mitt i ett som er dypere.

2048 MB (Vurderer å oppgradere til 4096 MB)

80 GB disk til OS

5x500 GB disker i Raid5 til lagring

Kjører Slackware 12.0 med samba og NFS som filserver og VMware Server til OS testing

Vurderer å lage en egen server til VMware og netboot hvis jeg ikke oppgraderer Bigdisk med mer ram. Har en burk stående som vil være brukbar i tilfelle.

Lenke til kommentar
Prosessoren har ikke så veldig mye å si på filserver nei, men chipset har veldig mye å si.

Tregt chipset = treg filserver!

Men samtidig vil jeg si at chipsett fra P3 og tilsvarende AMD (husker ikke helt hva disse het i farten) er tilstrekkelig for hjemmebruk. Man må liksom ikke ha f.eks. et ASUS P5E Hk slik at man kan ha en PCI-E x8 SAS kontroller på den ekstra PCI-E 2.0 plassen, for å få et tilfredstillende resultat. Filserveren min har Via Apollo brikkesett mao. billig hk fra 1999, og her går det helt fint at tre klienter ser film samtidig.

Lenke til kommentar

Fikk en eldre godbit i hus for noen dager siden, en Compaq Proliant DL380. 2 x Pentium 3 @ 900 MHz, 2 GB ECC SDRAM, en 9 GB SCSI-disk. Brukte mange timer på å få inn Ubuntu, både på grunn av Smartstart som man må bruke (CD fra Compaq), og litt linux-problemer. Men nå er godsaken oppe, og jeg må si den drar GODT til å være Pentium 3.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, jeg sitter egentlig bare med 2 servere per dags dato.

Baltix

Hardware

AMD Athlon XP2200 @ 1800 MHz

1024 MB DDR

2 x 160 GB, 2 x 320 GB, 4 x 500 GB (alt i raid1)

4U I&S

Programvare

Ubuntu Gutsy, NFS, Samba og CUPS (fildeling og printerdeling).

Asterix

Hardware

Intel Core2Duo E6550 @ 2300 MHz

4 GB DDR2

2 x 250 GB (raid1)

4U Chieftech

Programvare

Ubuntu Gutsy, VMware Server 1.0.5

Virtuelle maskiner

- Ubuntu Gutsy (DHCP, DNS, Apache)

- Ubuntu Gutsy (utvikling og testing)

- Solaris 10 (snart)

- Windows 2003 Enterprise (bare for testing, igrunn)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

1:

AMD X2 4200+

2gb Corsair ram

MSI hk med HDMI etc

2 stk 400gb samsung S-ata

1 stk 500gb samsung S-ata

1 stk 500gb WD S-ata

1 stk 320gb WD my book

Filserver, streamer filmer til htpc etc, nedlastning div, remote desktop

2:

AMD 3700+

1 gb OCZ ram

Asus A8N Sli Hk

7800gt skjermkort

1 stk 120gb WD Ide disk

1 stk 500gb samsung disk

Ingen spesielle oppgaver, litt film avspilling i ny og ne, filstreaming.

Begge Windows Xp.

Lenke til kommentar

Server 1:

HW: AMD 64 x2 5600+, 2GB DDR2, 2x400GB SATA II @ RAID1

Funksjon: Webserver (apache 2 virtual hosts) 3 domener, Confluence, Mail (Postfix) 3 domener, virus/mail filter, SQL (Postgress).

Server 2:

HW: AMD Phenom 2.5GHz Quad Core, 8GB PC8500 RAM, 2 x Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA II @ RAID1

Funksjon: VMware, Filserver, spill/underholdnings PC

VMware:

(1) Win 2003 Server, Domenekontroller (AD), DNS, DHCP

(2) Win 2003 Server, SQL 2005 Enterprise Edition

(3) Win 2003 Server, MOSS2007

Total vanskelighetsgrad: Øvet

Lenke til kommentar
Virtuelle maskiner

- Ubuntu Gutsy (DHCP, DNS, Apache)

Hvordan funker det å kjøre tjenester som DHCP og DNS i virtuelle maskiner?

For du bruker det til nettverket ditt eller har du annen hardware til det?

Jeg har faktisk flyttet tjenesten til en annen gammel boks :) Det ble litt pes når VMWare stuper (og det gjør det faktisk en del), så det var best å ha en dedikert boks.

Funksjon: Webserver (apache 2 virtual hosts) 3 domener, Confluence, Mail (Postfix) 3 domener, virus/mail filter, SQL (Postgress).

Hva slags linje kjører du det der på ?

Lenke til kommentar
Det kjøres på 100Mbit (72Gbit til serverhallen). Står i en datahall i Tyskland.

http://www.hetzner.de/hosting/produktmatri...-produktmatrix/

Dedikert altså, det var det jeg trodde. Men man vet jo aldri hva folk kan finne på å kjøre hjemme :) Skulle vurdert å flytte tjenestene mine hjem når jeg kan få 10mbit begge veier, men.. heia Norge ;)

Både firmaer og private kjører mye på dårlige linjer, underlig nok.

Ville har flyttet tjenester hjem selv om linjene hadde vært på det nivået.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hmh...

Windows SBS 2008

Intel Dual Core E6600 2.4 GHz

4 GB DDR2 Ram (4gb til er på veg fra netshop, snart 8gb)

2x300GB Raid1 til OS

2x500GB spanned (1tb)

2x1TB Harddisker

Ati eit eller anna skjermkort.

1x 160GB Utendørsharddisk (ekstern harddisk på bokmål) til backup av Win2K8

I samme rom står det ein WD 2TB NAS disk som det blir kopiert automagisk backup ut til kvar 2 time av kritiske filer (bilder, dokumenter, etc) Bruker Goodsync (www.goodsync.com) til filkopieringen.

Ryker servern, hovedpc'n min eller NAS disken, har eg bilda mine minst 2 andre plasser. Har også tenkt på å plassere NAS disken i eit anna hus med WLAN forbindelse.

Bilder og stuff blir først kopiert inn på filservern av goodsync, før det blir kopiert ut på NAS disken.

Det samme skjer med alle filene på laptopen min når den blir kobla til heimenettverket. Laptop dataene blir synkronisert, sånn at vis eg veit eg skal ha med meg ei fil, kopierer eg den ut på server mappa som blir synkronisert, så er det bare å vekke laptopen til live før man reiser. Laptopen er kryptert med TrueCrypt.

Servern min blir brukt til filserver, mail (exchange), printserver, nedlastingsburk osv etc...

Lenke til kommentar

Den/dei er partisjonert opp da. Er vel ca 80GB til OS og 200GB (196?) til diverse skrot.

Før hadde eg 2x36GB Seagate Cheetah 15k rpm , men det blei fort litt lite + at eine disken streika her i forrige veke, så da tok eg og kasta dei diskene ut og brukte S-ata disker i stade...

Sikkerheiten ja? Lagrinsplass er jo så billig for tida att man er direkte dum om man ikkje lagrer ting man vil ta vare på ein 2-3 plasser.

Glemte å fortelle at eg skal sette opp WebDav og goodsync så brødrene mine sine bilder blir lasta opp til min filserver og da vidre til NAS disken. Blir lasta opp via adsl linja, tar jo lang tid, men vi bruker tiden til hjelp (første sync gjort med usb disk) Hadde dette oppsett før eg skifta ut 2k3 til 2k8, men ikkje fått tida å konfigurert det enda.

Leste framover i tråden no, vanskligheitsgrad? det kjem jo veldig ann på. Var jo ikkje så veldig innvikla å sette opp akkuratt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Windows Home Server

MSI KT6 Delta hovedkort

AMD Athlon 1400 (1000MHz)

2048MB RAM

Western Digital 150GB HD

Western Digital 300GB HD

Asus DVD-reader

Kjører web og filtjenester (ftp kommer). Alle deler benyttet er egentlig utrangerte deler men de fungerer utmerket i en server. Men den bråker mye og er derfor forvist til en litt kummerlig tilværelse i en bod hvor den deler plass med familiens fryseboks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...