Gå til innhold

Rød som en postkasse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Les forøvrig denne artikkelen:

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/04/21/464091.html

 

Her er programmet til Hamas.

Krigen mot jødene

5959985[/snapback]

 

Men i det minste så tør de programmfeste dette,menst Israel benekter at deres mål er å fjerne palestinerne,selv om det er åpenlyst at det er det de ønsker.

Så hvem er da verst av disse to?

Nei,jeg støtter ikke noen av dem,men at enkelte kan glorifisere den ene part og se bare elendighet hos den andre er temmelig ensporet og ufattelig.

Lenke til kommentar
Les forøvrig denne artikkelen:

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/04/21/464091.html

 

Her er programmet til Hamas.

Krigen mot jødene

5959985[/snapback]

 

Men i det minste så tør de programmfeste dette,menst Israel benekter at deres mål er å fjerne palestinerne,selv om det er åpenlyst at det er det de ønsker.

Så hvem er da verst av disse to?

Nei,jeg støtter ikke noen av dem,men at enkelte kan glorifisere den ene part og se bare elendighet hos den andre er temmelig ensporet og ufattelig.

5960044[/snapback]

Israel har da vitterlig trukket seg ut av Gazastripen, og vil innen -08 ha trukket seg tilbake til en permanent grense. Dette vil nok desverre mest sannsynligvis innkludere deler av vestbredden, men noe underliggende mål om å utslette palestina-arabere kan jeg ikke se for meg at det medfører.

Lenke til kommentar
Israel har da vitterlig trukket seg ut av Gazastripen, og vil innen -08 ha trukket seg tilbake til en permanent grense. Dette vil nok desverre mest sannsynligvis innkludere deler av vestbredden, men noe underliggende mål om å utslette palestina-arabere kan jeg ikke se for meg at det medfører.

 

Riktig,men merkelig nok blir bare en side av saken belyst igjen.

Det du glemmer er at de områdene de har trukket seg it av er de minst fruktbare områdene som ikke egner seg til feks dyrking av mat.

Det du også glemmer er at de grensene de skal trekke seg tilbake til er grenser de selv har satt og som innebærer at Israel tar store fruktbare områder fra plalestinerne,kaster dem ut av sine hjem for at Israelere kan flytte inn.

Litt av en byttehansel det der, spesielt når det kun er den ene parten som styrer det hele.

Og da er du tilbake til det jeg nevnte om likeverd og like sterke parter :hmm:

Lenke til kommentar
Israel har da vitterlig trukket seg ut av Gazastripen, og vil innen -08 ha trukket seg tilbake til en permanent grense. Dette vil nok desverre mest sannsynligvis innkludere deler av vestbredden, men noe underliggende mål om å utslette palestina-arabere kan jeg ikke se for meg at det medfører.

 

Riktig,men merkelig nok blir bare en side av saken belyst igjen.

Det du glemmer er at de områdene de har trukket seg it av er de minst fruktbare områdene som ikke egner seg til feks dyrking av mat.

Det du også glemmer er at de grensene de skal trekke seg tilbake til er grenser de selv har satt og som innebærer at Israel tar store fruktbare områder fra plalestinerne,kaster dem ut av sine hjem for at Israelere kan flytte inn.

Litt av en byttehansel det der, spesielt når det kun er den ene parten som styrer det hele.

Og da er du tilbake til det jeg nevnte om likeverd og like sterke parter :hmm:

5960759[/snapback]

Angående grenser; så lenge Israel nekter å samarbeide med terrorister, Hamas nekter å samarbeide med jøder og ingen ser ut til å være villig til å være den første til å fire på prinsippene ser det ikke ut til at forhandlingene kommer til å bære frukter med det første. Med andre ord, Israel kommer til å fastsette sine egne grenser uavhengig hva Hamas måtte mene om saken. Disse grensene kommer ikke til å innkludere Gaza, men noen av de største bosetningene på vestbredden og store deler av Jerusalem. Det er urealistisk å tro på, i samsvar med Hamas' ønsker, en jødefri vestbredde, men jeg tviler på at Israel kommer til å annektere noe særlig mer land enn de allerede har gjort, og dermed trekke seg tilbake til en mer eller mindre forsvarbar grense.

 

Dette er selvfølgelig ikke noe PA kommer til å være voldsomt fornøyd med, med så lenge det eneste alternativet de har å komme med er et islamistisk stor-Palestina/kalifat sier det seg selv at Israelske styresmakter vender det døve øret til.

Lenke til kommentar

Jeg har to store ønsker ang. konflikten i midtøsten.

At personer som stiller seg kritisk til staten Israel og støtter plastinernes kamp for et fritt land ikke blir kalt antisemittister og terrorister.

Og at personer som krever at palestinske styresmakter tar ansvar i krigen mot terror og støtter Israels kamp for å sikre sine innbyggere ikke blir hetset som imperialistiske svin og araberhatere.

 

I mellomtiden har jeg åpenbart lært at postkasser er marxistiske...

Lenke til kommentar
Angående grenser; så lenge Israel nekter å samarbeide med terrorister, Hamas nekter å samarbeide med jøder og ingen ser ut til å være villig til å være den første til å fire på prinsippene ser det ikke ut til at forhandlingene kommer til å bære frukter med det første. Med andre ord, Israel kommer til å fastsette sine egne grenser uavhengig hva Hamas måtte mene om saken. Disse grensene kommer ikke til å innkludere Gaza, men noen av de største bosetningene på vestbredden og store deler av Jerusalem. Det er urealistisk å tro på, i samsvar med Hamas' ønsker, en jødefri vestbredde, men jeg tviler på at Israel kommer til å annektere noe særlig mer land enn de allerede har gjort, og dermed trekke seg tilbake til en mer eller mindre forsvarbar grense.

 

Blir feil å skylde på Hamas her,Israel hadde bestemt seg for hvilke områder de skulle ha til sine lenge før Hamas ble en maktfaktor.

Nei fakta er at de har bestemt seg for å okkupere/legge under seg akkurat det som passer dem og dermed er de like ille som Hamas.

Lenke til kommentar
Jeg har to store ønsker ang. konflikten i midtøsten.

At personer som stiller seg kritisk til staten Israel og støtter plastinernes kamp for et fritt land ikke blir kalt antisemittister og terrorister.

Og at personer som krever at palestinske styresmakter tar ansvar i krigen mot terror og støtter Israels kamp for å sikre sine innbyggere ikke blir hetset som imperialistiske svin og araberhatere.

 

I mellomtiden har jeg åpenbart lært at postkasser er marxistiske...

5961195[/snapback]

 

Bra sagt!

 

Med fare for å vekke Godwins lov:

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law

 

Ellers er hele greia merkelig - Israel, et land hvor det bor svært mange Jøder, som helt tydelig ikke har glemt Holocaust/Ghettoene etc. (de prater jo om det hele tiden, og mener seg selv utsatt for liknende behandling konstant) - driver i dag en politikk ovenfor palestinerne som minner meg stadig mer om Hitler-tyskland før konsentrasjonsleirene (tenker da på "flykningeleirene" og den generelle tilstanden i paletstinske områder - med veisperringer, kontrollposter, og nå en mur...) - det hele minner om Ghettoene hvor Jødene ble samlet opp...

Lenke til kommentar
Jeg har to store ønsker ang. konflikten i midtøsten.

At personer som stiller seg kritisk til staten Israel og støtter plastinernes kamp for et fritt land ikke blir kalt antisemittister og terrorister.

Og at personer som krever at palestinske styresmakter tar ansvar i krigen mot terror og støtter Israels kamp for å sikre sine innbyggere ikke blir hetset som imperialistiske svin og araberhatere.

 

I mellomtiden har jeg åpenbart lært at postkasser er marxistiske...

5961195[/snapback]

 

På et forum hvor mange ikke klarer å se forskjellen mellom VG og pravda, kaller deg sosialistsvin bare du stiller deg positiv til tv-lisensen, og hvor mange har for vane å glorifisere sin egen sak samtidig som man konsekvent er negativ overfor motparten, tror jeg det er for mye å forlange. ;)

 

 

 

 

-

For øvrig er postkassen min grønn, bulkete og delvis korrodert. :p

Lenke til kommentar

Israels svar på terror, som er videre undertrykkelse og okkupasjon av den generelle palestinske befolkning er da ikke effektiv motkjempelse i det heletatt. Det virker heller som en medvirkende kraft for rekrutering til terrororganisasjoner.

 

Hamas sitt syn på terror som selvforsvar er selvsagt forkastelig, men årsaken for at de i det hele tatt er i maksituasjon viser jo til at den palestinske befolkning er desperat.

 

Den ideelle løsningen er selvsagt en stat for begge folkeslagene, et samfunn med aksept for hverandre, det vil i seg selv virke terror-motvirkende ettersom den generelle befolkning og politiske makt vil forkaste terror i egen stat. Men det vil neppe skje i denne regjeringsperioden eller i nærmeste fremtid. Den bittre konflikten har gravd veldig langt ned i de to kulturene og at et regjeringsparti skal annonsere at de vil gi hverandre rene ark ville regnes som politisk selvmord.

 

Løsningen vi ser på som realistisk i nærere fremtid er en tostatsløsning, men som vil kreve at israel gir fra seg noe landområde av verdi og at palestinske terrorgrupper legger ned våpnene. Men så lenge Hamas ikke har som hensikt å forhandle frem et bærekraftig kompromiss vil heller ikke dette skje.

Lenke til kommentar

Hamas er en organisasjon med både ekstremer og moderater. Balansen av disse to maktene innad i patiet er det som vil påvirke politikken til palestinerne fremover. Frem til de har klargjort hvem av de som vil drive partiet gjennom regeringsperioden derimot kan en bare forvente det verste i håp om noe bedre i min oppfatning :)

Lenke til kommentar

Og her er vi ved sakens kjerne: Muslimene bekjenner seg til en ideologi som til forveksling er lik nazismen.

5959946[/snapback]

 

denne var ekstra morsom

:!: :ermm:

5962345[/snapback]

Det er ingen ting galt med det Fromage skriver. Både islam (underkastelse) og nazismen baserer seg på altruisme og kollektivisme. Dette gjelder også for sosialismen (fellesskapsfascisme, som jeg liker å kalle det).

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Det burde kansje nevnes at Facisme (som ofte settes i sammenheng med nazisme) også kalles (av Musolini) korporatisme, av den grunn av store bedrifter fikk enorm makt over staten... I tillegg regnes ofte brunt for å være til høyre for blått i politikken, og Hitler ble hjulpet til makten av et konservativt parti ikke så heelt ulikt vårt norske lille Høyre...

 

Ellers så kan det nevnes at så vidt jeg vet hadde vi "snakket tysk" i dag om det ikke hadde vært for disse forferdelige kommunistene.

 

Vær litt forsiktig med hvor du plasserer Hitler. Han kan bli fornærmet. (og andre kan bli langt mer fornærmet)

Lenke til kommentar

Og her er vi ved sakens kjerne: Muslimene bekjenner seg til en ideologi som til forveksling er lik nazismen.

5959946[/snapback]

 

denne var ekstra morsom

:!: :ermm:

5962345[/snapback]

Det er ingen ting galt med det Fromage skriver. Både islam (underkastelse) og nazismen baserer seg på altruisme og kollektivisme. Dette gjelder også for sosialismen (fellesskapsfascisme, som jeg liker å kalle det).

5963956[/snapback]

 

Du glemte kapitalfasisme (høyresiden) :) Den må jo være den værste, da de sitter med både penger og makt .

Lenke til kommentar
Med andre ord, Israel kommer til å fastsette sine egne grenser uavhengig hva Hamas måtte mene om saken. Disse grensene kommer ikke til å innkludere Gaza, men noen av de største bosetningene på vestbredden og store deler av Jerusalem. Det er urealistisk å tro på, i samsvar med Hamas' ønsker, en jødefri vestbredde, men jeg tviler på at Israel kommer til å annektere noe særlig mer land enn de allerede har gjort, og dermed trekke seg tilbake til en mer eller mindre forsvarbar grense.

 

Dette er selvfølgelig ikke noe PA kommer til å være voldsomt fornøyd med, med så lenge det eneste alternativet de har å komme med er et islamistisk stor-Palestina/kalifat sier det seg selv at Israelske styresmakter vender det døve øret til.

5961140[/snapback]

Du forsvarer med andre ord et overlagt angrep på folkeretten og folkenes selvbestemmelsesrett. Bosetningene på okkupert jord er ulovlig og må anerkjennes som sådan (noe Norge gjør). Unilateral anneksjon av okkupert territorium er ulovlig etter moderne folkerett. Ex iniuria non ius oritur: Israel kan ikke kreve noen rett ut av situasjonen som har oppstått med ulovlige bosetninger. Og den oppstykkede palestinske staten som ville blitt resultatet av en slik ulovlig handling vil knapt kunne kalles levedyktig (jf. CampDavid-forslaget).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...