Gå til innhold

PC`EN VIL IKKE STARTE?

nero

Anbefalte innlegg

Pc`en er på nå som dere ser, men har ikke vært på siden fredag.

Den starter aldri rett etter at jeg har skrudd den av, men nå i det siste så er det dager den ikke vil på i det hele tatt. Jeg får opp beskjeden fra skjermen om "no signal".

Vet noen hvilken del i pc`en probleme ligger? er det hovedkort, harddisk eller skjermkort? For meg virker det som om bios ikke vil starte..... Er det batteriet? det holder over 3v ved måling med multimeter. Eller er hovedkortet skadet.

Hjelp meg.... hvis dere dere KAN noe på omerådet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke noen greske tegn på skjermen vel.... Der hvor bios kommer og RAM blir telt opp? Stopper maskina av og til rett før RAM skal telles opp?

Hos meg var det også slik en stund inntil maskina kun startet ca. 1 av 20 ganger.

Jeg hadde 2 RAM-brikker og kjørte sisoft sandra burn-in-test på RAM. Maskina klikket :sad:

Deretter prøvde jeg RAM-brikkene hver for seg (med sandra) og fant til slutt ut hvilken brikke som burde takes ut. Heldigvis var det den minste :grin:

Jeg vet ikke helt 100% hvilke problemer defekt RAM kan medføre, men tror egentlig du burde hatt bilde når du slår på PCen.

En annen ting du kan prøve, er å flashe inn ny BIOS. Kan være at den har fått seg en klikk. Batteriet skal ikke forårsake sånt. Så snart BIOS får strøm fra nettet skal den starte uansett. Hvis ikke prosessorstørrelsen i oppstart forandrer seg, tror jeg nok batteriet er OK.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-10-01 01:04 ]

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å stille bios slik den var i starten (gjennom kontakt med to punkter), og med å ta ut batteriet, men ingen av greiene funker. i starten funka det å ta ut batteriet. Det fungerer ikke nå...... Jeg fårstår ikke hva som skjer. Jeg er redd for at hovedkortet er skadet, men vet ikke sikkert at det er det som er problemet

Lenke til kommentar

Jøss, så kjapp du var å lese svaret.

Har redigert litt på posten over :grin:

Det kommer ikke bilde sier du. Starter maskina i det hele tatt? Kommer det noen "pip" fra hovedkortet da når den ikke starter?

En kamerat av meg hadde problem med at skjermkortet ikke hadde skikkelig kontakt med AGP-porten. Det sto skikkelig nedi men likevel... Jeg presset ytterkanten på skjermkortet litt ned for å legge kortet litt i spenn og trykket på "on"-knappen. Da starta maskina hans. Løsningen ble da å rense kontaktene på skjermkortet og skru det fast i nedre stilling hvis du skjønner, altså presse det ned og skru det fast i den stillingen det virket.

Typiske tegn på feil når maskina ikke starter, er feil på følgende.

1. RAM

2. CPU

3. Hovedkort

4. Skjermkort

5. Viftekontakt CPU ramlet av eller dårlig kontakt.

Pkt. 2, 3 og 5 er det sjelden.

Sveinl.

Lenke til kommentar

jeg hadde samme problemet på mitt GF2MX400, og da bare flyttet jeg skjermkabelen til den andre kontakten og så gikk det fint. noen dager senere sa den det samme og da bytta jeg tilbake igjen. siden har alt gått knall.

å ja, i mitt tilfelle starta pc'n opp normalt i windows, det var bare skjermen/skjermkortet som ikke ville fungere ordentlig.

[ Denne Melding var redigert av: Cursed på 2002-10-01 01:34 ]

Lenke til kommentar

det pipet glemte jeg å si fra om.

Det er netopp det jeg vente på. uten pipet vil den ikke starte. jeg skal prøve å rense skjermkortet..... når jeg tørr å skru den av.

Det er tvilsomt feil med ram`en.

Takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar

Er det ikke skjermkortet så kan det være noe med BIOS.

Nyeste BIOS finner du på ASUS sine sider.

Her er link http://download.asus.com.tw/mb_dl_menu.asp...2=10&l3=4&mid=1

Jeg har problemer med å laste den ned så jeg finner ikke ut hvordan man skal flashe og kan ikke hjelpe deg med det.

Men jeg går ut fra at det gjøres på samme måte som på A-bit som jeg har. Med oppstartsdiskett for Win98 og egen diskett for bios-update. Sannsynligvis er det en exe-fil som pakker seg ut når du dobbeltklikker på den.

NB!! Til skrekk og advarsel, flasher du feil, så dør hovedkortet.

Er du ikke stø på dette, så prøv alt annet først.

Istedetfor å ta ut batteriet, har du prøvd å resette CMOS? Skal være en egen jumper på kortet....hmmm...la meg nå se...lasta ned manualen din fra ASUS. Jumper for reset av CMOS heter "CLRTC" og befinner seg rett over batteriet ditt. Disse 2 pinnene skal du kortslutte med en sånn jumper som f. eks. finnes bak på harddiskene(i STRØMLØS tilstand. Ta ut stikkontakten). La den stå i ca. 30 sekunder før du stiller tilbake slik det var. Når du så starter PCen, må du trykke "Del"-knappen i oppstart og stille inn BIOS med riktige verdier. Så vidt jeg tolker manualen, så er det ikke sikkert at å ta ut batteriet fikser alle problemer.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-10-01 02:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...