ravika Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Prøver å koble opp PC-ene til to rutere, men når jeg kobler til ruter nummer 2 via kabel så detter internett på PC-en ut. Slik jeg har det nå er PC-en koblet via trådløs til en ruter som er koblet til bredbåndsmodemet. Den andre ruteren ønsker jeg koble til PC-en via kabel. Hvorfor mister jeg nettet når jeg kobler til ruter nummer 2? Lenke til kommentar
nifty Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Prøver å koble opp PC-ene til to rutere, men når jeg kobler til ruter nummer 2 via kabel så detter internett på PC-en ut.Slik jeg har det nå er PC-en koblet via trådløs til en ruter som er koblet til bredbåndsmodemet. Den andre ruteren ønsker jeg koble til PC-en via kabel. Hvorfor mister jeg nettet når jeg kobler til ruter nummer 2? 5957022[/snapback] Det du behøver å gjøre, er å sette ruter nr. 1 i bridge mode ! _nifty_ Lenke til kommentar
ravika Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Det du behøver å gjøre, er å sette ruter nr. 1 i bridge mode ! _nifty_ 5957063[/snapback] hmm.... finner ikke noen bridge-modus i ruteroppsettet til ruter nr. 1 (SparkLan WX-6615M) Endret 20. april 2006 av t0my Lenke til kommentar
ravika Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Sikker på at jeg trenger å sette ruteren i bridge-mode da? Vet ikke om jeg fikk det frem i første innlegget, men oppsettet jeg vil ha ser noe slik ut: Modem --> Ruter1 --> PC <-- Ruter2<--Nettverksdisker Trenger ikke å forwarde internett videre til Ruter2 da jeg skal bruke denne for å koble opp nettverkshardisker til PC-en. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Problemet er vel at i det du kobler til router 2, vet ikke Windows hvilken av nettverkskortene som går til internett. Windows velger sansynligvis det siste kortet som er tilkoblet. Du kan prøve å reparere trådløskoblingen etter at du har satt i kabelen til det andre nettverkskortet. Alternativt får du søke litt på windows routing eller noe slikt. Et annet problem kan være at begge routerene deler ut ipadresse i samme subnett. F.eks. 192.168.1.x. (de tre første nummrene er like). Det finner du ut ved å skrive ipconfig i et terminalvindu når begge kortene er tilkoblet. I så fall må du endre ipadresse til den ene routeren og dhcp range den deler ut. Du trenger ikke å sette den ene routeren i bridge mode. Ørjan... Lenke til kommentar
ravika Skrevet 21. april 2006 Forfatter Del Skrevet 21. april 2006 Problemet er vel at i det du kobler til router 2, vet ikke Windows hvilken av nettverkskortene som går til internett. Windows velger sansynligvis det siste kortet som er tilkoblet. Du kan prøve å reparere trådløskoblingen etter at du har satt i kabelen til det andre nettverkskortet. Alternativt får du søke litt på windows routing eller noe slikt. Et annet problem kan være at begge routerene deler ut ipadresse i samme subnett. F.eks. 192.168.1.x. (de tre første nummrene er like). Det finner du ut ved å skrive ipconfig i et terminalvindu når begge kortene er tilkoblet. I så fall må du endre ipadresse til den ene routeren og dhcp range den deler ut. Du trenger ikke å sette den ene routeren i bridge mode. Ørjan... 5959225[/snapback] Ja, regner med at problemet er at Windows ikke vet hvilket av nettverkskortene som er tilkoblet internett. Ruterene har forskjellige ipadresser (har til og med prøvd med en annen ruter som ruter nr. 2 uten noen forskjell i resultatet) Å reparere tilkoblingen etter jeg koblet til ruter nr. 2 virket ikke... Noen som vet hvordan oppsettet i windos skal være? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå