Gå til innhold

Israels brudd på "folkeretten"?


Anbefalte innlegg

[...] folk sier at det er fredens religion. FEIL! [...]

5957145[/snapback]

 

Så så, det finnes kristne palestinere også. Islam i seg selv sier ikke at alle arabere skal hive seg løs på alle andre, det er folk som tolker det feil som lager faenskap i dets navn. Såpass bør du som kristen vite.

 

Mener ikke å dra dette som off-topic.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble ikke staten oppretta som et plaster på såret for det som skjedde under WW2 (altså holochaust eller hvordan det nå skrives). Det vil si at israel egentlig var en palestinsk stat der palestinerne ble kastet ut. Det er vel det palestinerne mener med at de ikke ser på israel som en stat.

 

Israel er et "vestlig" land med vestlig teknologi og samfunns struktur. Palestinerne er et folk som ikke eiger hus eller telt engang virker det som. Så at de bruker selvmords bombere i en krig syns jeg er helt greit, for hvilke andre våpen har de liksom. Jeg er imot selvmorsbomber og terrorist angrep mot sivile, men jeg kan skjønne problemet og se hvorfor de gjør det.

 

Og når det ikke er nok at landet ble frastjålet og staten israel ble lagd så driver istrael å undertrykker palestinerne.

Lenke til kommentar
Ble ikke staten oppretta som et plaster på såret for det som skjedde under WW2 (altså holochaust eller hvordan det nå skrives). Det vil si at israel egentlig var en palestinsk stat der palestinerne ble kastet ut. Det er vel det palestinerne mener med at de ikke ser på israel som en stat.

 

Nå var vel det som i dag er Israel under britisk styre?

 

Så at de bruker selvmords bombere i en krig syns jeg er helt greit, for hvilke andre våpen har de liksom. Jeg er imot selvmorsbomber og terrorist angrep mot sivile, men jeg kan skjønne problemet og se hvorfor de gjør det.

 

Terrorisme er ALDRI greit.

Lenke til kommentar
Ble ikke staten oppretta som et plaster på såret for det som skjedde under WW2 (altså holochaust eller hvordan det nå skrives). Det vil si at israel egentlig var en palestinsk stat der palestinerne ble kastet ut. Det er vel det palestinerne mener med at de ikke ser på israel som en stat.

5959247[/snapback]

 

Det som står i historiebøkene mine er at jødene kjøpte opp landområdene (fra storbritania?) og drev med stor innvandning dit. Etter 2. verdenskrig økte presset på Storbritania om å få en egen stat, og Storbritania ga hele saken til FN som i -46 eller noe opprettet staten Israel.

Lenke til kommentar

Dagbladet skriver i dag at hele konflikten bygger på noen protokoller som har vist seg å være løgn, og at Hamas mener at Jødene har skyld i alt ondt her i verden, f.eks. alle kriger. Lignende holdninger har jeg ikke hørt om siden Adolf Hitler, så jeg har aldri vært mer sikker på at jeg står på riktig side i denne saken.

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/04/21/464091.html

Lenke til kommentar
men var samene her først, eller Nordmennene?

5960095[/snapback]

 

Nordmennene. De vi slekter på.

 

EDIT: Oppdaget nettopp at det var utrolig dumt av meg å svare på dette. Det dro liksom tråden litt off-topic. Kommer derfor ikke til å fortsette den diskusjonen mer i denne tråden. Ønske om å diskutere det videre? Lag en ny tråd davel :)

Endret av invictus
Lenke til kommentar
uansett, hadde ikke nordmenn blitt pisset om halve norge skulle blitt gitt tilbake til samene, just saying......

 

Selvfølgelig ville norge blitt det da samene aldri har eid Norge :)

5960074[/snapback]

 

 

Men hva vist samene kom med en gammel bok som sa at de hadde retten på landet, pluss at forskere fann ut at et folkslag som kan stamme fra samene hadde bodd her litt før nordmennene, kunne samene da kaste ut oss nordmenn, ta retten på halve landet, og skyte alle de nordmennene som ikke ville flytte fra landet sit? Og hva vist nordmennene gjorde opprør for landet som er vårt og som samene bare kom og tok fordi de hevder de var her først, for mange tusen år siden. Ville vi da vært barbariske terrorister?

Lenke til kommentar
Jeg er møkk lei av å høre på folk i media og diverse forumer mase om "israels brudd på folkeretten". Hva med retten til å eksistere? Retten til å beskytte seg mot angrep utenfra? Jeg er temmelig sikker på at de også er nedfestet i folkeretten.

 

Israel har rett til å okkupere palestinsk land. Landene er i krig og under konstant angrep utenfra. Israel har også rett til å okkupere land som tidligere tilhørte landene rundt og som er blitt erobret i flere forsvarskriger.

 

Palestinerne lider hører vi. Personlig driter jeg i om voldsmenn lider. La dem sitte innmurt i fengselet sitt. Det er slik man håndterer kriminelle utskudd.

5956626[/snapback]

 

 

Er du lei av å høre alt "maset" om selvmordsaksjonene også, eller blir du ikke eksponert for denslags?

 

Hva er et "angrep utenfra"? Vil du forsvare palestinernes "rett" til å bruke vold om de føler seg utsatt for et "angrep utenfra"?

 

Hvordan "beskytter" man seg mot selvmordsaksjoner egentlig?

 

Er det slik at man har "rett" til å begå forbrytelser mot andre hvis man selv er blitt utsatt for en forbrytelse? Har palestinerne "rett" til å begå forbrytelser mot Israel også da?

 

Hvem avgjør hva som er en "forsvarskrig"? Er det universell enighet om at man har "rett" til å okkupere land etter en "forsvarskrig"? Hva slags "rett" er dette da, isåfall, når bare én side i en konflikt anerkjenner den? Eller mener du kanskje at "rett" det samme som "makt"?

 

Hvordan i alle dager definerer du "voldsmann"? Har alle palestinere deltatt i voldshandlinger? Og hvordan definerer du "kriminell"? Er ikke en "kriminell" en person som forbryter seg mot en lovgivning (f.eks. Folkeretten)? Anerkjenner du folkeretten, eller gjør du ikke? Er alle israelere "kriminelle" også da, eller hvordan blir det?

 

 

Men.. jeg skal ikke "mase" på deg. Jeg, og mange med meg, har gitt opp å "mase" for lenge siden. Kanskje ER det en krig, og kanskje er ikke Folkeretten relevant når ingen ser ut til å respektere den. Likevel kan det være verdt å minne om hva Bertrand Russel en gang sa om temaet:

 

War does not determine who is right - only who is left.

Lenke til kommentar
begge partene er skyldige og uskydlige, det beste er en sekulær stat som har begge gruppene som likeverdige, palestinerne og isrealerne er begge best tjent med dette... men en ting må nevnes, jødene[hebrearne] må ha et hjem...

vi er jo alle klar over hva vi "etniske europeere" har gjort mot dem i historien

5960001[/snapback]

Dette er jeg veldig enig i, men det vil høyst sannsynlig ikke skje. :(

Endret av unge_thendrup
Lenke til kommentar
uansett, hadde ikke nordmenn blitt pisset om halve norge skulle blitt gitt tilbake til samene, just saying......

 

Selvfølgelig ville norge blitt det da samene aldri har eid Norge :)

5960074[/snapback]

 

 

Men hva vist samene kom med en gammel bok som sa at de hadde retten på landet, pluss at forskere fann ut at et folkslag som kan stamme fra samene hadde bodd her litt før nordmennene, kunne samene da kaste ut oss nordmenn, ta retten på halve landet, og skyte alle de nordmennene som ikke ville flytte fra landet sit? Og hva vist nordmennene gjorde opprør for landet som er vårt og som samene bare kom og tok fordi de hevder de var her først, for mange tusen år siden. Ville vi da vært barbariske terrorister?

5961118[/snapback]

 

håper noen tenker over dette :roll:

men hvis en er i den stillingen selv jaja, alle er gale, gir opp

Lenke til kommentar

Alt dette dreier seg om er en gruppe som ser på jøder og det de driver med (zionisme) som rassistisk og forstår konflikten mellom jødene og arabere, og da finnes det "dom andra" som gjør alt de kan for å se bort fra virkeligheten og dekke den til med all slags filosofier og veldig ofte løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...